een programma om met ruby te werken?

Hallo iedereen, ik ben net nieuw op dit forum en ik heb een vraag… (waarom zou ik anders een nieuwe thread maken? :p)
Mijn vraag is namelijk: wat is een goed programma is om ruby-programma’s in te schrijven? Ik ben namelijk zopas begonnen met ruby en ik vind het wel een leuke taal, maar ik mis een programma ervoor.
Alvast bedankt!

Je bedoelt een IDE (Integrated Development Environment)?

Ja inderdaar, daar kon ik dus even niet op komen :p. Bedankt voor de tips, Arcadia ziet er veelbelovend uit… Maar hoe kan ik het installeren?

Download http://rubyforge.org/frs/download.php/75908/arcadia-0.11.1.1.gem en sla het bestand op in bijv. /home/JOUW_GEBRUIKERSNAAM/RubyGems

Start Softwarebeheer en installeer het “Ruby Ontwikkeling” patroon.

Vervolgens open je een terminal venster, en doet:

sudo gem install ~/Downloads/arcadia-0.11.1.1.gem

Vervolgens kun je Arcadia opstarten met “arcadia” in hetzelfde terminalvenster. Maar…dat geeft een foutmelding op TCL/TK. Installeer via Softwarebeheer “ruby-tk” en “ruby-debug”. en het patroon “TCL/TK Ontwikkeling”. Bij mij zie ik daarna als ik “arcadia” uitvoer in een terminal venster, keurig de grafische IDE opstarten. Daarna kan ik niet verder helpen, ik ben van de PHP :smiley:

ok bedankt, maar er is een probleem… in mijn softwarebeheer is er geen TCL/TK patroon en ook geen ruby-debug. Maar het programma start wel op maar dan zegt hij dat hij 2 dependencies mist.

ruby-debug heb ik ook niet kunnen vinden. Maar, in Yast hoort echt een Tcl/Tk (zo wordt het geschreven) patroon te zijn:

• Yast
  • Software
  • Softwarebeheer
  • Beeld
  • Patronen
    en dan in de lijst links helemaal naar beneden scrollen, onder Yast ontwikkeling staat-ie. Denkelijk zegt 't programma dan dat je alleen ruby-debug nog mist. Ik zoek daar ook nog even naar.

ik heb nog eens gekeken en ik heb nu wel tvl/tk gevonden! Dat is al een probleem minder :slight_smile:
Nu nog ruby-debug, raar dat het niet in mijn softwarebeheer staat…

Is niet zo raar, ruby verspreidt veel via “gems”. Kijk hier eens naar: software.opensuse.org: Zoekresultaten , dan zie je dat er wel één is, maar als rubygems pakket. Zou het moeten oplossen :D. Happy coding

inderdaad, alles werkt nu!
Nogmaals bedankt!