Eeerdere instelling spontaan verloren, hoe terugzetten?

Ik had mijn computer met opensuse 13.2 normaal, op de juiste manier afgesloten, …Maar bij het opnieuw inschakelen enkele dagen later waren mijn instellingen verdwenen en kon ik wel nog via een terminal en startx bij een computer zonder mijn bewaarde gegevens komen. Maar ik wil mijn oude gegevens terug zoals Thunderbird adresboek, de Thunderbird filters, niet verzonden mail , verstuurde mail.
Ook van Firefox heb ik graag mijn bewaarde gegevens terug, voorkeurspagina’s, wachtwoorden. Hoe doe ik dat?

Start de pc nu op met jouw bekende omgeving zoals KDE of Gnome?
Heb het idee dat je in Icewm opstart en niet op de normale manier. Dit probleem head ik pas ook het vervelende was dat de partitie waar de home opstaat niet gelezen kan worden.
Kan dus een HDD probleem zijn.
Op de link zie je wat ik had HDD troubles - Hardware - openSUSE Forums
Lijkt het daar op?

Graag output van

mount | grep home

En, als root startx doen is niet slim, bovendien staat alles van mozilla in /home/USER/.mozilla , ook je Thunderbird. Als de partitie niet gemount kan worden is er of iets met het filesystem of iets met de schijf.

Het lastige van zo’n oudere versie is dat bijna niemand die meer draait, terwijl er intussen echt wel dingen veranderd zijn.

En dan de nog een vraag: waar zijn de backups?

.

Echt belangrijke dingen staan op een gebrande CD, de dagelijkse filterresultaten van bv email bewaar ik niet bewust

OK, dus /home is keurig aangekoppeld. Wat geeft ( als je eigen gebruiker )

ls -ld /home/* 

Zo kunnen we zien of de permissies van je homedir goed zijn. De volgende stap is om te kijken of de instellingsmap er überhaupt wel is, en of er iets in staat:

ls -lR $HOME/.mozilla

Wat brand je precies op CD? Bij mij passen “de dingen die belangrijk zijn” niet eens meer op een DVD. Als ik “backups” schrijf bedoel ik een kopie van je homedir. Veel “dingen die belangrijk zijn”, zoals je Thunderbird mail database, staan in verborgen mappen. Als je die niet ergens in een backup hebt, en ze staan niet (meer) op schijf, wordt het lastig. Tenzij je alleen IMAP acconts hebt, dan staat alles nog wel op de server.

linux-07e0:/ # ls -ld /home/*
drwxr-xr-x 75 henk users 8192 22 jul 13:57 /home/henk

ls -lR $HOME/.mozilla geeft een pagina vol, teveel om hier te plakken. Ik zie wel dat er op 8 juli iets gebeurd is.

Heel andere vraag. Ik heb een 64bit laptop gekocht< HP Pavilion G7 en wil daar graag een nieuwere l(64 bit)inux opzetten. Nu heb ik ergens gelezen dat er ervaren open linux gebruikers zijn die hierbij hulp bieden. Ik zou graag met mijn laptop onder de arm willen aankloppen, maar waar zijn die personen te vinden? Zoiets als installatie party’s zie ik niet meer.

Waar woon je ? Ik doe dat wel vaker, weet dat er ook anderen zijn die dat wel doen.

Nabij Heerlen, maar, zoals ik zei, ik kan wel langskomen.

In Groningen? Zeker weten? Mijn oudste zoon woont in Maastricht, ik weet wat voor reis dat is :D.

doordeweekse dag

Heerlen    v 5:35
Utrecht C  a 7:36
           v 7:48
Groningen  a 9:43

Mooie tijd om een installatie te beginnen.

:smiley: De rest maar even via Prive Bericht ?

Deze week, moet de juiste dag even checken begint mijn nieuwe serie van mijn voordeelurenabonnement, maar ik kan in elk geval niet eerder dan vrijdag. Ben je vanuit station Groningen goed met de bus bereikbaar?

Ja hoor. Zelfs lopend ( 12 minuten ) goed te doen.