Dymo labelwriter

Hallo Allemaal,

Ik wil graag mijn dymo labelwriter turbo 330 installeren maar ik mis Cups drivers die ik niet kan vinden in softwarebeheer.
Want ik ook niet begrijp is waar hij niet gewoon doen als ik heb in de usb prikt ik had eerst linux die vond gewoon driver nadat ik hem ingeplugt had en ingesteld had bij printers.

Ik voeg een code toe van het terminal venster.

rene@linux-gs84:~> cd dymo-cups-drivers-1.4.0.5
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> sudo / configure
root's password:
sudo: /: command not found
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> sudo ./configure 
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
/home/rene/dymo-cups-drivers-1.4.0.5/missing: Unknown `--run' option
Try `/home/rene/dymo-cups-drivers-1.4.0.5/missing --help' for more information
configure: WARNING: `missing' script is too old or missing
checking for a thread-safe mkdir -p... /usr/bin/mkdir -p
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking for cups-config... /usr/bin/cups-config
checking for style of include used by make... none
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler works... yes
checking for C compiler default output file name... a.out
checking for suffix of executables... 
checking whether we are cross compiling... no
checking for suffix of object files... o
checking whether we are using the GNU C compiler... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for gcc option to accept ISO C89... none needed
checking dependency style of gcc... none
checking for cupsMarkOptions in -lcups... no
configure: error: Can't find cups library
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> sudo make
sudo: make: command not found
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> sudo make install
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> 

Nou, eerst moet dit me maar even van het hart: Wat je draaide heet voor ons " Mint ", wat mij betreft dé distro voor beginners. Met dien verstande, dat je snel aan de gang kunt, goede hardware ondersteuning enz. Maar gebrekkig wanneer het gaat om dingen als een webserver, mailserver opzetten, omdat er niet zoiets als Yast is.
Mint is Ubuntu/Debian gebaseerd, en steekt echt anders in elkaar dan openSUSE. Zo worden veel ontwikkelpakketten die je nodig hebt om dingen te compileren standaard al geïnstalleerd. Bij openSUSE gebeurt dat minder, de insteek is dat er voor missende dingen pakketten gemaakt en onderhouden moeten worden, zodat de gebruiker zo min mogelijk zelf aan het compileren hoeft.

Specifiek over dit geval: als je bij het uitvoeren van " configure " meldingen tegenkomt over missende zaken, betekent dat meestal de je de -devel versie van een pakket niet geïnstalleerd hebt, dat zou hier dus cups-devel zijn. Doe maar eens

zypper in cups-devel

en herhaal dan de stappen uit je post. Het kan best zijn, dat er nog meer ontwikkelpakketten missen.

rene@linux-gs84:~> zypper in cups-devel
Er zijn root-privileges vereist voor het installeren en deïnstalleren van pakketten.
rene@linux-gs84:~> 

Klopt ik had inderdaad Linux Mint kwa hardware was het best redelijke er zat apart dingetje die de videokaart update, dde labelprinter stak in en dan via printer toevoegen stond een hele boel dymo drivers waar ik uit kiezen zonder dat ik extra drivers hoefde te downloaden. MIjn canon printer kon ik snel en gemakkelijk installeren met de canon drivers.

Als ik jou verhaal goed begrepen heb is opensuse ook meer voor gevorderde en waar die stuurprogramma pakket niet in zitten, want nu moet ik de dymo installeren via cups drivers dat heb ik nooit gedaan.

Heeft niets te maken met gevorderden o.i.d., maar met of zaken “open” zijn of niet. De meeste linux distros zijn erg strak in het criterium dat alles open source moet zijn. Ubuntu en afgeleiden zijn daar niet zo strikt in ( met als gevolg dat je met de nieuwe Ubuntu ook automatisch aan Amazon hangt … ) . Canon vertikt het nog altijd om open drivers te maken, of info aan open source ontwikkelaars te geven. Als de driver code voor de label printers er is, is het enige wat er hoeft te gebeuren dat er iemand pakketten van maakt voor openSUSE. Om daarvoor een verzoek in te dienen, kun je een feature request aanmaken op openFATE.

Heb je de driver compilatie nu voor elkaar?

Als je nog geen root “bent” moet je het commando als volgt uitvoeren:

su -c 'zypper in cups-devel'

Interessant verhaal het gaat er dus om of de pakket voor open source zijn gemaakt en de linux distro is dat weer anders met andere woorden wat op mint wel werkt zonder extra drivers te installeren wil niet zeggen dat het opensuse precies het zelfde gaat.

Pakket heb ik nu geinstallerd volgens jou code dit is de output

rene@linux-gs84:~> su -c 'zypper in cups-devel'
Wachtwoord: 
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...
Afhankelijkheden tussen pakketten oplossen...

Het volgende NIEUWE pakket zal worden geïnstalleerd:
  cups-devel 

1 nieuw te installeren pakket.
Totale downloadgrootte: 62,1 KiB Na de operatie zal aanvullend 172,8 KiB worden gebruikt.
Doorgaan? [j/n/?] (j): j
pakket cups-devel-1.5.3-2.4.1.i586 wordt opgehaald                                                                                                                                                     (1/1),  62,1 KiB (172,8 KiB uitgepakt)
Ophalen: cups-devel-1.5.3-2.4.1.i586.rpm .............................................................................................................................................................................................[klaar]
Installeert: cups-devel-1.5.3-2.4.1 ..................................................................................................................................................................................................[klaar]
rene@linux-gs84:~> 

Cup drivers geprobeerd via deze engelse handleiding maar loop tegen probleem aan met commando (sudo make) wat ik gekopieerd heb vanaf de link naar terminal.
dit is de handleding mijn labelprinter staat er ook bij 330 turbo [all variants] DYMO label writer How-To - Ubuntu Forums](http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=861781)

checking how to run the C preprocessor... gcc -E
checking for grep that handles long lines and -e... /usr/bin/grep
checking for egrep... /usr/bin/grep -E
checking for ANSI C header files... yes
checking for sys/types.h... yes
checking for sys/stat.h... yes
checking for stdlib.h... yes
checking for string.h... yes
checking for memory.h... yes
checking for strings.h... yes
checking for inttypes.h... yes
checking for stdint.h... yes
checking for unistd.h... yes
checking cups/cups.h usability... yes
checking cups/cups.h presence... yes
checking for cups/cups.h... yes                                                                                                                                                                                                              
checking cups/raster.h usability... yes                                                                                                                                                                                                      
checking cups/raster.h presence... yes                                                                                                                                                                                                       
checking for cups/raster.h... yes                                                                                                                                                                                                            
checking for g++... g++                                                                                                                                                                                                                      
checking whether we are using the GNU C++ compiler... yes                                                                                                                                                                                    
checking whether g++ accepts -g... yes                                                                                                                                                                                                       
checking dependency style of g++... none                                                                                                                                                                                                     
checking for gcc... (cached) gcc                                                                                                                                                                                                             
checking whether we are using the GNU C compiler... (cached) yes                                                                                                                                                                             
checking whether gcc accepts -g... (cached) yes                                                                                                                                                                                              
checking for gcc option to accept ISO C89... (cached) none needed                                                                                                                                                                            
checking dependency style of gcc... (cached) none                                                                                                                                                                                            
checking for ANSI C header files... (cached) yes                                                                                                                                                                                             
checking fcntl.h usability... yes                                                                                                                                                                                                            
checking fcntl.h presence... yes                                                                                                                                                                                                             
checking for fcntl.h... yes                                                                                                                                                                                                                  
checking for stdlib.h... (cached) yes                                                                                                                                                                                                        
checking for string.h... (cached) yes                                                                                                                                                                                                        
checking for unistd.h... (cached) yes                                                                                                                                                                                                        
checking for stdbool.h that conforms to C99... yes                                                                                                                                                                                           
checking for _Bool... yes                                                                                                                                                                                                                    
checking for an ANSI C-conforming const... yes                                                                                                                                                                                               
checking for inline... inline                                                                                                                                                                                                                
checking for size_t... yes                                                                                                                                                                                                                   
checking for memset... yes                                                                                                                                                                                                                   
checking for strcasecmp... yes                                                                                                                                                                                                               
configure: creating ./config.status
config.status: creating Makefile
config.status: creating src/Makefile
config.status: creating src/common/tests/Makefile
config.status: creating src/lm/Makefile
config.status: creating src/lm/tests/Makefile
config.status: creating src/lw/Makefile
config.status: creating src/lw/tests/Makefile
config.status: creating ppd/Makefile
config.status: creating docs/Makefile
config.status: creating samples/Makefile
config.status: creating samples/paper_list/Makefile
config.status: creating samples/paper_bounds/Makefile
config.status: creating samples/test_label/Makefile
config.status: creating samples/custom_paper/Makefile
config.status: creating samples/custom_paper_tape/Makefile
config.status: creating src/config.h
config.status: executing depfiles commands
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> sudo make
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> make
If 'make' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf make
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> : sudo make install
rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5> 

Het is gelukt

Try installing with:
    sudo zypper install make

rene@linux-gs84:~/dymo-cups-drivers-1.4.0.5>  sudo zypper install make
Ophalen van metadata uit installatiebron 'openSUSE-12.2-Update' .............................................[klaar]
Cache van bron 'openSUSE-12.2-Update' bouwen ................................................................[klaar]
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...
Afhankelijkheden tussen pakketten oplossen...

De volgende NIEUWE pakketten zullen worden geïnstalleerd:
  make site-config 

2 nieuw te installeren pakketten.
Totale downloadgrootte: 367,2 KiB Na de operatie zal aanvullend 1,0 MiB worden gebruikt.
Doorgaan? [j/n/?] (j): j
pakket make-3.82-151.1.2.i586 wordt opgehaald                                 (1/2), 355,7 KiB (  1,0 MiB uitgepakt)
Ophalen: make-3.82-151.1.2.i586.rpm .........................................................................[klaar]
pakket site-config-0.2-6.5.1.i586 wordt opgehaald                             (2/2),  11,4 KiB ( 20,7 KiB uitgepakt)
Ophalen: site-config-0.2-6.5.1.i586.rpm .....................................................................[klaar]
Installeert: make-3.82-151.1.2 ..............................................................................[klaar]
Installeert: site-config-0.2-6.5.1 ..........................................................................[klaar]

Bij printer toevoegen vind hij de stuur programma’s niet ik denk dat ik een nieuwe label printer en gewone printer ga kopen die wel werken op deze opsuse

Ik heb besloten dat ik terug ga naar windows ga aangezien ik al 4 maanden het klooien ben om alles aan te praten.