DVD: video is zichtbaar; geen geluid

Voor de allereerste keer (!) een video-dvd in de dvd speler gelegd. Bij gebruik van de VLC-player is het video beeld prima, maar er is geen geluid. In de geluidmixer wordt geen audiostream actief. Kaffeine laat geen beeld zien en geen geluid horen.
Ik gebruik openSUSE 13.1, KDE-4.12.1. De multimedia software is volgens de aanwijzingen op het Engelstalige forum uit Packman geïnstalleerd. Youtube filmpjes hebben beeld en geluid.
Wat is hier aan de hand?

Hoi,

Dat is inderdaad een beetje raar. Misschien een 5.1 surround audio track aan het spelen via stereo speakers?
Om DVD’s te spelen is eigenlijk alleen libdvdcss nodig en als je de restricted formats guide hebt gevolgd dat moet je die hebben.

Heb je de laatste stap ook gedaan?

http://dl.dropbox.com/u/10573557/Switcher%20Pics/11.4_packman_switch.png

Dank voor je reactie!

Interessante suggestie. Maar op de dvd en de verpakking daarvan kan ik geen info daarover vinden.

Om DVD’s te spelen is eigenlijk alleen libdvdcss nodig en als je de restricted formats guide hebt gevolgd dat moet je die hebben.
Heb je de laatste stap ook gedaan?

http://dl.dropbox.com/u/10573557/Switcher%20Pics/11.4_packman_switch.png

Ja ook het omschakelen naar de Packman repo is uitgevoerd.

Er staan allerlei bestanden op de dvd in de map “VIDEO_TS” . Geen daarvan kan ik met Kate bekijken om te zien of daar iets in staat. Reden: de inhoud kan niet met UTF-8 worden gedecodeerd. De andere map, “AUDIO_TS”, is leeg.

Is er misschien een andere manier, bijv. met een van de mediaspelers, om uit te vissen of er (alleen) 5.1 surround audio op staat?

Dit is vrij normaal.

Dit kan via VLC ook. Je kan VLC ook instellen om standaard alles naar Stereo om te zetten. Weet alleen niet uit mijn hoofd waar die optie zo zit. Ik ben vanavond hopelijk thuis en dan zal ik het even opzoeken. Je kan volgens mij onder “Tools - Codec information” (mijn VLC is in het Engels) kijken wat voor video en audio track er speelt.

En Kaffeine speelt bij mij ook weinig. Ik gooi hem er meestal af. MPlayer en VLC is voldoende. VLC voor 90% van mijn videos en MPlayer voor hogere resolutie MKV bestanden. Speel nooit DVD’s af eigenlijk maar ik kan me herrineren dat ik dat probleem ook ooit eens had.

Dank voor de suggestie. Ik heb de optie gevonden en getest, maar dat maakte geen verschil.

En Kaffeine speelt bij mij ook weinig. Ik gooi hem er meestal af. MPlayer en VLC is voldoende. VLC voor 90% van mijn videos en MPlayer voor hogere resolutie MKV bestanden. Speel nooit DVD’s af eigenlijk maar ik kan me herrineren dat ik dat probleem ook ooit eens had.
Je noemde hierboven Mplayer en die heb ik dus ook eens geprobeerd. En daarmee kon ik de dvd wèl afspelen. Op de dvd staan 4 aparte video’s en Mplayer startte de eerste daarvan. Na wat zoeken lukte het ook de tweede op het scherm en op de audiouitgang te krijgen. (Voor de andere twee had ik - laat in de avond - geen tijd meer over.) Dank dus voor je onderkoelde suggestie.
De video bestanden op de dvd zijn in “VOB” format (gen hoge-resolutie MKV). Wikipedia meldde dat VLC-player dat format ondersteunt. Er is kennelijk iets dat ik niet begrijp. Kan jij (of iemand anders) uitleggen hoe dat zit?

Vob bestanden staan inderdaad op een DVD, maar het is het geheel wat een DVD maakt. In VLC moet je de DVD openen met door op Media te klikken en dan Open Disc.

Misschien dat het dan beter gaat?

Dank voor de informatie en, vooral, voor het advies. Ja, op deze manier krijg ik beeld én geluid van de dvd. Niet dat ik het nu helemaal snap. Naar aanleiding van je opmerking over het “geheel dat de dvd maakt” heb ik tijdens het afspelen van de dvd in een terminalvenster geconstateerd dat (voor zover ik kon zien) de dvd inderdaad niet gemount is. Als dat klopt wordt de dvd helmaal niet via het bestandssysteem benaderd. Correct? Hoe dan ook : nog eens bedankt voor je hulp aan deze - tot nu toe - absolute “dvd-noob”.

Da’s mooi…

Dat zou ik zo ook niet weten. Een video DVD die je in de winkel koopt is een disc met een bestand systeem en een bepaalde structuur. Meer informatie hier:http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Directory_and_file_structure

Als je die in VLC wilt openen moet je dat via die manier doen. Is hetzelfde als wat een normale DVD speler doet in je TV. VOB bestanden zijn bestanden die gemaakt zijn volgens DVD formaat, maar zonder de structuur kan VLC er niet mee uit de voeten.

Dank voor de link naar het verhelderende Wikipedia artikel.

Als je die in VLC wilt openen moet je dat via die manier doen. Is hetzelfde als wat een normale DVD speler doet in je TV. VOB bestanden zijn bestanden die gemaakt zijn volgens DVD formaat, maar zonder de structuur kan VLC er niet mee uit de voeten.

Dat begrijp ik. Maar ik kijk zelfs nooit dvd’s op de tv.
Intussen heb ik even getest: als ik de dvd mount door te openen in Dolphin, dan kan ik VLC met jouw recept de dvd laten afspelen, maar dan krijg ik alleen beeld en geen geluid. Dat is dus niet de juiste manier.
Weer wat geleerd!