dualboot win.10

I want to install this dualboot on my existing windows 10.
Are there any guidelines I should follow?
Ik heb dus een bestaande pc met windows 10 op ssd en een aparte hdd voor opslag.
Wat is de beste methode om tumbleweed te installeren naast windows?
Moet ik eerst via windows mijn ssd indelen of gebeurt dit automatisch tijdens de installatie van opensuse?
Graag jullie advies hierover, mss. te vermelden dat het een uefi boot is.

Je moet ruimte hebben op de disk die je wilt gebruiken (je zegt wel waar je de twee disks nu voor gebruikt, maar niet waar je openSUSE op wilt zetten). Je moet dus in zoverre onder Windows opnieuw indelen dat je die ruimte moet maken als hij er niet is (eventueel je Windows systeem partitie inkrimpen). Die vrije ruimte hoeft je niet in te delen, liever niet, want dan ziet de installatie software het niet mee als vrije ruimte.

De installatie software zal een voorstel doen om de vrije ruimte in te delen. Daar kun je dan nog alles aan wijzigen voor je de installatie doorstart.

Ik heb juist via disk management ruimte vrij gemaakt op mijn ssd en ook op mijn hdd.
Bedoeling is nu om / op de vrij gemaakte ruimte van de ssd te plaatsen en /home op de vrij gemaakte ruimte op de hdd.
fingers crossed, alvast bedankt om mij op weg te helpen

En je wilt waarschijnlijk ook nog ergens een Swap partitie kwijt.

Hoeveel ruimte heb je nu vrij op beide disks?

op de ssd heb ik 74.61 GiB ter beschikking en op de hdd 257.30 GiB
swap zal niet zozeer een probleem zijn denk ik gezien de 16 GB memory maar ik zal toch een partitie van 16 GB toewiizen aan swap
Wat ik me echter afvraag is of ik de EFI partitie van windows moet aanpassen of niet?
Of dien ik in opensuse een efi partitie aan te maken?

op hoop van zegen, ik heb een efi partitie van 512mb aangemaakt en de rest van de ssd toegewezen aan /.
16GiB swap op de hdd en de rest voor /home
netinstall is aan het lopen nu, binnen 40 minuten weten we of deze operatie geslaagd is of niet

Je bent kennelijk al een heel eind.

Die swap heb je misschien niet zo hard nodig om the swappen, maar als je slpapen naar disk wilt doen wel.

Verder lijkt mij doe 74 GB - 16 GB = 58 GB ruim genoeg voor een / op Btrfs.

Die EFI partitie weet ik niet zoveel van. Volgens mij moet dat met één EFI partitie kunnen. Moet groot genoeg zijn. Ik werk zelf niet met Windows, dus ik heb met zulke multi-boot geen ervaring (wel met verschillend openSUSE versies in multi-boot).

Na installatie en heropstart had ik het grubscherm met als optie opensuse en windows bootloader.
eerst opensuse gestart, dat ging vlekkeloos, daarna windows gestart ook vlekkeloos, maar nu komt het.
Telkens ik de pc nu herstart laad windows automatisch en krijg ik het grubscherm niet meer zodat ik geen
mogelijkheid heb om opensuse te starten?
Had ergens dit gelezen:
Optional step necessary for a few rare systems. [LEFT] Now from your Windows 10 desktop, right click the Start Menu. From the context menu that comes up, select “Command Prompt (Admin).” A black Windows Command Prompt box will come up. Now insert the following line into the command prompt:[/LEFT]
“bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\opensuse\shim.efi”
This line will instruct the computer’s firmware (EFI which is the successor to the BIOS) to use openSUSE’s GRUB boot loader.
Maar ook geen oplossing hiermee

via F9 kom ik in het bootmenu terecht waar ik opensuse kan kiezen maar zou toch graag een blijvende oplossing hebben

Zoals gezegd, ik weet bijna niets van Windows (behalve dat je het niet moet gebruiken ;)), dus misschien moet je even wachten op een ander.
Maar ik heb begrepen dat Windows eigenlijk niet een echte shutdown doet, maar altijd een soort van slaapstand. Dan komt het systeem bij opstarten natuurlijk altijd uit die slaapstand en dus in Windows.

Dat kun je in Windows ergens uitzetten. Iets met fastboot of zo.

Fastboot staat uit in windows dus daar kan het niet aan liggen.

opgelost:), heb via YaST -> System -> Boot Loader het kunnen oplossen, heb daar “enable secure boot support” aangevinkt en kan nu probleemloos heropstarten
telkens kom ik in grub met optie voor windows te laden.

Heel goed. Gefeliciteerd. Veel plezier er mee.

Aan darknetmatrix

Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Omdat je 16GB RAM hebt en een betrekkelijk kleine ruimte op je SSD waar ook je 16GB SWAP-partitie op staat, nog even dit over de SWAP-partitie.

De regel van SWAP even groot als RAM, komt voort uit de gedachte dat het gehele RAM in de SWAP-partitie moet kunnen worden weggescheven in geval van “hibernation” (veel in gebruik bij laptops). Als je geen “hibernation” gebruikt kan je ook met een 4GB SAWP-partitie zeker volstaan (of je moet zwaar RAM gebruikende applicaties draaien). Immers: met 16GB RAM zit je met een openSUSE installatie echt lekker ruim in je jasje.
In dat geval kan je dan 12GB extra ruimte op je SSD vrijmaken.

Echter als je wel “hibernation gebruikt” is het anders: de gegevens uit RAM worden gecomprimeerd weggeschreven naar je SWAP-partitie en dat kan, naar mij is geleerd, tot een compressie van 40% oplopen. Daarom zou ik in jouw geval een (minimum) SWAP-partitie van 50% van het aanwezige RAM geheugen aanbevelen. Dat wil zeggen, als jij je systeem niet uitschakelt en in “hibernation” zet, zou dat genoeg moeten zijn. De 10% extra die de SWAP-partitie op 50% van het aanwezige RAM brengt, is echt voldoende. Dus in dit geval, waar je 16GB RAM hebt, zou je dan op zijn minst 8 GB aan SWAP-partitie willen hebben. Dat is wat ik je zou aanraden om aan te passen.

Als je dus wel “hibernation” gebruikt levert je dit reduceren van de SWAP-partitie 8GB extra ruimte op je SSD.

Met het oog op de beperkte SSD ruimte leek mij dit zinvol, om aan je te melden.

Aan de andere kant is er geen algemene regel, hoeveel GB aan RAM geheugen en/of SWAP-partitie je eigenlijk nodig hebt. Het hangt erg af van je computergebruik.
In openSUSE met doorsnee- en kantoorgebruik volstaat 4GB met 4GB SWAP-partitie voor het overgrote meerendeel van de gebruikers.

P.S.
T.z.t. de HDD vervangen door een SSD en dan is mijn persoonlijke voorkeur de Windows 10 en openSUSE insatllaties beiden op een eigen SSD te plaatsen en de HDD als externe opslag in te zetten. enfin dat is maar een persoonlijke voorkeur en zoals je weet: zoveel mensen, zovel smaken.