Bij het opstarten zijn Updates van Microsoft en heeft Lenovo een bios-update uitgevoerd.
Nu is mijn toegang naar OpenSuse Leap 15.0 verdwenen.
vraag 1- Kan ik de dual opstart weer herstellen? (of dat ik in ieder geval weer Leap 15.0 kan opstarten)
vraag 2- Hoe kan ik Microsoft zo instellen dat update niet meer wordt uitgevoerd. Ook de Lenovo updates
Om te beginnen: vraag 2 kan ik niet beantwoorden, is ook niet echt een vraag voor hier.
En dan, om het probleem even complexer te maken: Leap 15.0 is bijna end-of-life, maar, je zou een USB stick met 15.1 kunnen maken, en de Upgrade optie kiezen. Dat zou ook de bootloader opnieuw instellen en wegschrijven. Als je dat op dit moment niet wilt, kun je ook de Resue optie van de 15.0 DVD kiezen, die zal hetzelfde doen met de bootloader.
Bedankt voor de snelle reactie.
1- Blijft bij de update of de upgrade de data beschikbaar?
2- Het SSD opslag-vollume is beperkt. Is de upgrade 15.1 gelijk aan de omvang van 15.0
Een bios update, of is de bootloader verdwenen? (Grub)
Ik heb een dualboot met W10, en dat is mij wel eens overkomen.
Je moet dan alleen je Grub herstellen.
Of zoals Knurpht zegt je openSUSE upgraden, maar de kans bestaat dat bij een volgende update van Windows je weer Grub moet herstellen
je kunt uiteraard de updates uitzetten in Windows, maar de vraag is of dat verstandig is.
Je kunt ook kiezen dat Windows alleen aangeeft dat er een update is (dus niet automatisch installeren) , en dan kun je zelf nog checken welke update beschikbaar is.
Of Windows verwijderen, heb je ook meer ruimte voor Linux
Heb openSUSE gekozen om een upgrade naar 15.1 uit te voeren.
Dit ging allemaal probleemloos! Mijn complimenten voor de ontwikkelaars.
Echter het afsluiten van het systeem duurde wel 5 minuten.
Na drie keer afsluiten verliep dit ook weer soepel.
Binnen enkele seconden sluit het systeem nu af.
Windows update nu handmatig ingesteld.
Ben met je eens dat Microsoft nog kwetsbaarder is zonder updates.
Ik gebruik W10 sporadisch, als ik dan opstart vliegen de updates mij om de oren! Niet installer is ook gevaarlijk!
Bij openSUSE Leap versie 15 vind ik de update procedure heel relaxt.
Natuurlijk is het niet uit te sluiten dat update van W10 Grub ontregelt.
Misschien is het handig om hier een protocol te publiceren zodat de Leap gebruikers gewapend zijn tegen dergelijke onvolkomenheden.
Waarschijnlijk zal die er al zijn, echter ik kon hem niet vinden.
Dit overweeg ik al langere tijd. Maar soms moet ik nog eens via Microsoft iets afhandelen, al komt dat steeds minder voor.
Dus het moment dat W10 overbodig is komt steeds dichter bij.
Ben zelf een meer dan tevreden gebruiker van openSUSE 15.0. Hoop dat de Versie 15.1 net zo goed draait als zijn voorganger(s).
HELP
Nog een klein puntje:
Uit de slaapstand geeft het systeem de melding
De vergrendeling van het systeem is gebroken en ontgrendelen is niet meer mogelijk
Om te ontgrendelen schakel over naar een virtuele terminal (bijv. Ctrl+Alt+F2)
meld u aan en voer het commando:
loginctl unlock-session 3
uit. Schakel daar terug naar de actieve sessie (Ctrl+Alt+F7)
.
Hoe kan ik dit oplossen? Voor nood heb ik het energie gebruik even bijgesteld naar langere tijden, dus de urgentie is niet meer zo hoog.
Onhandig is het wel. Maar geen haast.