Dual boot

Een vriend van mij heeft een systeem met openSuSE 12.2 en windows 7 in dualboot.

Nu vraagt hij mij om die windoos te verwijderen om gewoon door te gaan met 12.2 als enig OS.
Ik wil hem daarbij wel helpen, het idee is om de bestaande windows partitie in een ext4 te gieten en daarmee zijn /home uit de breiden. Bootloader te verwijderen zodat het systeem automatisch 12.2 boot.

Mijn vraag nu,

1. Hoe verwijder je de bootloader en stel je in dat er maar één systeem meer opstartbaar is? nl 12.2
  2. is het mogelijk om /home partitie te vergroten?

Het lijkt allemaal simpel maar neem toch het zekere voor het onzekere en richt mij eerst liever tot het forum.

dbv
Mario

1. je verwijdert de bootloader niet, want dan kan je niet meer booten (klink logisch). Je kunt natuurlijk wel de bootloader entry voor Windows verwijderen. Dan blijven openSUSE en de bijbehorende failsave over.

2. je kunt niet zomaar stukjes verspreid over d schjijf aan elkaa koppelen als of het één geheel is. Het hangt er dus vanaf of die twee partities op elkaar aansluiten (en zelfs dan is het een operatie die zeer zorgvuldig moet worden uitgevoerd.

Zoals altijd kunnen wij alleen iets nuttigs zeggen als we computer gegevens hebben. In dit geval dus de uitvoer van

fdisk -l

en

cat /etc/fstab

(Voor het geval je nog nooit computer gegevens hebt gepost hier: dat moet tussen CODE tags en die krijg je door op de # knop te klikken in de gereedschap balk boven de post editor. Kopiëer/plak daar de gegevens in vanuit de terminal emulator: de prompt, het commando, de uitvoer en de volgende prompt.)

Dank je voor je reactie

Ik bedoelde eigelijk niet de bootloader maar grub, maar ik snap je lol!

Vanavond ga ik eens gaan zien naar zijn pc en zal de gevraagde gegevens dan ook posten.

Je moet ook GRUB niet verwijderen!

Succes vanavond. Als je niet vanaf zijn systeem kan posten, kun je de uitvoer van de commando’s naar een USB stick schrijven. Als die stick ergens zit gemount, bijv. op /var/user/weetikveel/ dan wordt het

fdisk -l >/var/users/weetikveel/fdiskoutput

en zo voort.

ziehier de gevraagde output

fdisk -l

Schijf /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders, totaal 976773168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes

Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x00002901

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1            2048      206847      102400    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2          206848   328793247   164293200    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda3   *   328794112   976771071   323988480    5  uitgebreid
/dev/sda5       328796160   349532159    10368000   83  Linux
/dev/sda6       349534208   932866047   291665920   83  Linux
/dev/sda7       932868096   976771071    21951488   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders, totaal 1953525168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes

Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x22fed455

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *          63  1048578676   524289307    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sdb2      1048594680  1953520064   452462692+   f  W95 uitgeb. (LBA)
/dev/sdb5      1048594743  1953520064   452462661    7  HPFS/NTFS/exFAT

en

cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKX-083CA1_WD-WCAYUEY31779-part7 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKX-083CA1_WD-WCAYUEY31779-part5 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKX-083CA1_WD-WCAYUEY31779-part6 /home                ext4       acl,user_xattr        1 2
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

dbv

Zoals je zelf kunt zien staat Windows op sda1 en sda2 aan het begin van de schijf. Dan komt /, dan /home en dan Swap. Alles netjes aansluitend aan elkaar.

Je kunt van sda1 en sda2 vrij makkelijk één partitie maken. Maar die kun je dan niet bij sda6 voegen.

Jullie moten nu gaan nadenken over hoe dit op te lossen. Ik kan wel een paar voorzetten geven, maar alleen de eigenaar weet wat hij met het systeem wil en meer nauwkeurig waar hij die dataruimte voor wil gebruiken.

Zijn er bijvoorbeeld meer gebruikers? Dan kan je één (of meer) gebruiker(s) die ruimte geven. De anderen op /home krijgen dan meer ruimte.

Is er maar één eind-gebruiker, maar is bijv. een aanzienlijk deel van zijn gegevens films, fotos en/of muziek, dan kun je er een special partitie voor datr spul voor maken.

In beide gevallen geldt dat als een partitie in de toekomst vol raakt en er is nog ruimte op de andere, dan heb je pech en heb je het nu dus niet goed bedacht :(. Partitioneren is net regeren: vooruitzien.

Wil je zo makkelijk mogelijk in een grote /home te keer kunnen gaan, dan is het beste om echt groot te reorganiseren met slechts drie partities voor: Swap, / en /home. Hoe dat te bereiken? Volgens mij het best met herinstallatie, waarbij je natuurlijk je huidige /home ergens redt (ik neem aan dat er ook nu backups zijn, maar een extra backup voor de gelegenheid dus).

Denk er eens over na. We willen hier best helpen om een oplossing ook uit te voeren, maar eerst moeten we weten wat jullie willen.

De kogel is door de kerk, het zal het volgende worden.

sda opdelen in 3 partities, nl:

/
/home
/swap
met een herinstallatie dus.

sdb opdelen in 5 partities, dat zal me wel lukken.

Wat ik mij eigelijk afvraag is het volgende:

De / partitie, wat is er in dit geval aangeraden kwa grote? Evenzo met de /swap, wat is er het beste om voor deze 2 te reserveren?

En leek als ik ben, dus maw misschien een domme vraag maar als je het systeem installeert en achteraf zet je er 1 of ander programma op, waar komt dit dan terecht? ik heb altijd gedacht op de /home, maar na hier en daar gelezen te hebben ben ik daar niet meer zo zeker van.
Zoals je zelf aangaf, ik wil vooruitzien zodat hij niet later in de problemen komt. (en meteen weet ik het ook lol!)

dbv
Mario

Tja, daar vraag je me wat (veel).

Ten eerste: het is niet /swap. Swap wordt niet gemount op die plaats. Swap wordt helemaal niet gemount. Swap wordt in gebruik genomen als zodanig (en je kan meer partities als Swap gebruiken) (en je kan ook files (dus van binnen een file systeem) gebruiken als swap, voor als je ineens te kort komt en je hebt op een file systeem nog ruimte).

Over partities, file systemen, enz. bestaat er dit voor de basis kennis: SDB:Basics of partitions, filesystems, mount points - openSUSE Het is in het engels, maar hoop ik niet erg moeilijk. Als je vragen hebt, kom gerust, ik zou ze moeten kunnen beantwoodren, want ik heb 90% van dat stuk geschreven.

Grootte van swap. In principe is de vraag wat de grootte van je geheugen is. Bij kleine geheugens nam men vroeger twee maal de geheugengrootte. Bij meer geheugen is meestal 1 maal wel genoeg. Bij hibernation, slapen naar geheugen, moet alles wat dan in het geheugen actief is er in passen. Maar er wordt ook gecomprimeerd. Aan de andere kant zijn de schijven tegenwoordig zo groot, dat een GB meer of minder niet zo belangrijk is. Laten we zeggen: minimaal 2 GB en als je geheugen groter is dan 2 GB neem je de geheugengrootte.

Grootte van /. Daar komt alle geïnstalleerde software in. De installatie stelt meestal 20 GB voor. Ik heb daarvan nu 27% gebruikt. Ruim zat dus. Als je erg veel pakketten installeert kan dat wat groeien. Maar voor je dan op zeg 80% zit ben je wel heel ruig bezig. Veels spellen zou er n kunnen hakken, heb ikgeen verstand van.
Wat ook in / terecht komt als je er niets aan doet is bijv. een web-site die je served of/en een datbse. Maar als je dat echt doet raad ik aparte partities daarvoor aan.
Resultaat: bij normaal gebruik: 20 GB.

Voor /home, de rest van de schijf. En nee, daar komen geen geÏnstalleerde programmas in (uitzondering, als een eind-gebruiker een programma voor zichzelf installeert, maar dat is net zoiets als een zelf geschreven programma of script). in /home staan de home directories van alle gebruikers. En iedere gebruiker heeft daar zijn persoonlijke spullen. Configuratie files van bijv KDE of Gnome of Firefox (uiteraard kan iedereen dat zelf inrichten en dat is dus geen systeem configuratie), maar ook je documenten, foto’s, muziek,…

Wat je met sdb wilt is mij niet duidelijk. In vijf partities delen kan natuurlijk (let op, dan moet je met een extended partitie werken), maar aangezien je niet uitlegt wat je ermee wilt, kan ik daar geen commentaar op geven.

Denk over bovenstaande even na, lees de documentatie en vraag weer terug. Ik ga nu afsluiten, maar morgen is er weer een dag.

Groetjes,

Dit is wat ik in de regel doe, het laat je wat vrijer, in die zin dat bijv. Muziek en Video voor alle gebruikers van het systeem bereikbaar zijn.
swap = 2xRAM, max 4GB
/ = 20GB (30GB als je ook een spellenmens bent)
/home = ± 30GB / gebruiker, min 100GB
/data = veel. Hierop maak ik mappen Muziek en Video, permissies 775 - groep users, de bestaande mappen in de gebruikers homedirs vervang ik door symlinks (snelkoppelingen) naar de mappen in /data. Ik ben daarmee begonnen, toen ik ontdekte dat zoonlief mijn hele muziekverzameling (toentertijd zo’n 300GB) maar even naar zijn eigen homedir had gekopiëerd :smiley: en zo een splinternieuwe schijf bomvol kreeg. Uiteraard had-ie dat lekker aangezet terwijl er niemand thuis was (“daar heb je toch linux voor :P”).

Dit is ook ongeveer wat ik in gedachten heb om uit te voeren.
De sdb in vriend zijn geval zou dienen als data schijf, in NTFS omdat zoon en dochter met windozen werken.
Nu is het probleem (allee wat ik denk dat) dat er op de data schijf veel mp3’tjes staan.
Dus zou ik eerste 12.3 op de sda zetten, daarna de mp3’tjes kopieren naar een map in de /home en dan de sdb preparen.
Vraag nu, mount die sdb automatisch of moet ik dat instellen? En zo ja hoe?
dbv
Mario

we komen steeds een stapje verder.

Wat ik nog niet begrijp:

. Hoe kunnen zoon en dochter bij sdb komen met MS als er geen multi-boot meer is (want dat is toch het doel van deze aktie)? Dus waarom NTFS?

. Waarom sdb in 5 (vijf) stukken?

. En je kunt natuurlijk (als er ruimte genoeg is) op het nieuwe systeem even de data van sdb parkeren terwijl je sdb behandelt. Maar er is natuurlijk ook nog de gewone backup van alle data.

. sdb mount niet “automatisch” Simpelweg omdat dit over computers gaat en niet over magie. Er is dus niets automatisch. Automatisch noemen mensen iets dat ze niet begrijpen. Bovendien kun je sdb niet mounten, want sdb bevat geen file systemen. sdb bevat een aantal partities. En sommige van die partities bevatten file systemen (met name sdb1 en sdb5). En die kun je mounten. Jij bent de systeem beheerder en dus bepaal jij of ze gemount worden en zo ja waar (zie de basis informatie uit mijn link).
Overigens zou ik eerst sdb laten zitten en er niet aankomen totdat het nieuwe systeem op sda klaar is.

Als je die schijf gaat sharen met andere computers, is er helemaal geen reden om daar NTFS op te zetten. Gewoon ext4 en met Samba delen.

Doel is om deze schijf te delen en in een thuisnetwerk te plaatsen, NTFS ? Is een ext4 dan zichtbaar in MS?

. Waarom sdb in 5 (vijf) stukken?

Ja das een goeie vraag, heb hem voorgesteld om gewoon 1 partitie met vijf mappen te maken.

. En je kunt natuurlijk (als er ruimte genoeg is) op het nieuwe systeem even de data van sdb parkeren terwijl je sdb behandelt. Maar er is natuurlijk ook nog de gewone backup van alle data.

. sdb mount niet “automatisch” Simpelweg omdat dit over computers gaat en niet over magie. Er is dus niets automatisch. Automatisch noemen mensen iets dat ze niet begrijpen. Bovendien kun je sdb niet mounten, want sdb bevat geen file systemen. sdb bevat een aantal partities. En sommige van die partities bevatten file systemen (met name sdb1 en sdb5). En die kun je mounten. Jij bent de systeem beheerder en dus bepaal jij of ze gemount worden en zo ja waar (zie de basis informatie uit mijn link).
Overigens zou ik eerst sdb laten zitten en er niet aankomen totdat het nieuwe systeem op sda klaar is.

Hoe zou jij het aanpakken?
Elke suggestie is welkom lol!

dbv
Mario

Aha, goed om te weten.
Ik dacht dat EXT4 niet zichtbaar was in MS, maar met samba dus wel?
Mario

Je zegt als maar “vijf partities” en “vijf mappen”, maar waaar komt dat vandaan? Vanmorgen opgestaan met het getal “vijf” in je gedachten? Als je niet uitleg wat die “vijf” voorstellen, kunnen wij onmogelijk advies geven hoe die “Vijf weetnietwatten” te implementeren.

Samba is oorspronkelijk gemaakt om een “file servers” voor MicroSoft systemen te bouwen op basis van Unix systemen. Die zijn namelijk betrouwbaar en stabiel. Op die Unix systemen zitten echt geen NTFS (of ander MS spul) file systemen. Samba is er voor om een normaal Unix/Linux systeem er uit te laten zien als een MS gebaseerde “file server”. En die PCs moeten dan denken dat die files op een of ander MS zgn. “shared” file systeem staan (dat heet emulatie). In het voorbijgaan hebben ze voor MS ook “shared” printer emulatie geïmplementeerd.

Voor zover ik weet zou die schijf moeten gedeeld worden, zoon dochter zitten met een ms systeem, kwestie van weetikwat is het voor hen nodig om met ms te werken.
De schijf zou vijf partities/mappen moeten hebben, afbeeldingen, documenten, mp3, movies en misc. Laat ons zeggen een data schijf.

Het is de bedoeling dat jan en mieke met hun laptop die 5 kunnen benaderen, inkijken, filmke afspelen, gedownloade mp3’kes opzetten enz.

Die schijf is een usb schijf gekoppeld aan de enige computer (tot nu toe) in huis waar openSUSE opstaat.

Hoop dat het wat klaarder is zo
Mario

Ik zie geen reden om dat in vijf partities te verdelen. Het enige voordeel dat het zetten van ieder van die directories op een eigen partitie zou kunnn hebben is dat je dan vaste groottes hebt voor iedere directory. Dus alje een 50 GB partitie aanmaakt voor muziek en een 100 GB partitie voor films, en doe muziek is vol, ook al is er nog ruimte zat in films. Terwijl als je een 150 GB partitie aanmaakt voor muziek en films, dan is de vrije ruimte door allebij te gebruiken.

Ik kan mij wel voorstellen dat je zoiets wilt als je verschillende klanten hebt en niet wilt dat klantA alle ruimte opgebruikt zodat klantB er ineens niets bij kan zetten (er zijn trouwens andere instrumenten om gebruik in te perken). Hier zie ik dat zo niet zitten. Klopt het dat sdb ongeveer 400 GB is, of zie ik dat verkeerd?

Daar heb ik ook aan zitten denken, gaf je al aan in je vorig bericht. Daarom dat ik voorstelde om gewoon mappen in één partitie aan te maken.

sdb is 1T

Moet kunnen.
Geeft ook flexibiliteit aan de gebruikers. Als ze een zesde kluit willen maken is dat heel makkelijk. Een andere partitionering maken is heel wat lastiger.

Dank voor je hulp iig, ik ga dat vanavond gaan uitproberen.
Ik hou je op de hoogte
Mario