Tja, daar vraag je me wat (veel).
Ten eerste: het is niet /swap. Swap wordt niet gemount op die plaats. Swap wordt helemaal niet gemount. Swap wordt in gebruik genomen als zodanig (en je kan meer partities als Swap gebruiken) (en je kan ook files (dus van binnen een file systeem) gebruiken als swap, voor als je ineens te kort komt en je hebt op een file systeem nog ruimte).
Over partities, file systemen, enz. bestaat er dit voor de basis kennis: SDB:Basics of partitions, filesystems, mount points - openSUSE Het is in het engels, maar hoop ik niet erg moeilijk. Als je vragen hebt, kom gerust, ik zou ze moeten kunnen beantwoodren, want ik heb 90% van dat stuk geschreven.
Grootte van swap. In principe is de vraag wat de grootte van je geheugen is. Bij kleine geheugens nam men vroeger twee maal de geheugengrootte. Bij meer geheugen is meestal 1 maal wel genoeg. Bij hibernation, slapen naar geheugen, moet alles wat dan in het geheugen actief is er in passen. Maar er wordt ook gecomprimeerd. Aan de andere kant zijn de schijven tegenwoordig zo groot, dat een GB meer of minder niet zo belangrijk is. Laten we zeggen: minimaal 2 GB en als je geheugen groter is dan 2 GB neem je de geheugengrootte.
Grootte van /. Daar komt alle geïnstalleerde software in. De installatie stelt meestal 20 GB voor. Ik heb daarvan nu 27% gebruikt. Ruim zat dus. Als je erg veel pakketten installeert kan dat wat groeien. Maar voor je dan op zeg 80% zit ben je wel heel ruig bezig. Veels spellen zou er n kunnen hakken, heb ikgeen verstand van.
Wat ook in / terecht komt als je er niets aan doet is bijv. een web-site die je served of/en een datbse. Maar als je dat echt doet raad ik aparte partities daarvoor aan.
Resultaat: bij normaal gebruik: 20 GB.
Voor /home, de rest van de schijf. En nee, daar komen geen geÏnstalleerde programmas in (uitzondering, als een eind-gebruiker een programma voor zichzelf installeert, maar dat is net zoiets als een zelf geschreven programma of script). in /home staan de home directories van alle gebruikers. En iedere gebruiker heeft daar zijn persoonlijke spullen. Configuratie files van bijv KDE of Gnome of Firefox (uiteraard kan iedereen dat zelf inrichten en dat is dus geen systeem configuratie), maar ook je documenten, foto’s, muziek,…
Wat je met sdb wilt is mij niet duidelijk. In vijf partities delen kan natuurlijk (let op, dan moet je met een extended partitie werken), maar aangezien je niet uitlegt wat je ermee wilt, kan ik daar geen commentaar op geven.
Denk over bovenstaande even na, lees de documentatie en vraag weer terug. Ik ga nu afsluiten, maar morgen is er weer een dag.
Groetjes,