Dual boot
Ik ben nieuw in dit forum en heb nog niet veel ervaring met suse. Ik Suse 12.2 in een dual boot met windows XP. Maar door dat de windows XP is gecrasht heb ik die op nieuw moeten installeren. Maar nu ben mijn dual boot kwijt. Nu heb ik gelezen dat je die terug halen door de installatie dvd op nieuw op te starten en dan via installatie naar repair installation system om de dual boot te herstellen . **Maar het probleem is dat de installatie na het eerst scherm niet verder gaat maar blijft hangen in een knippert groen scherm en de dvd doet niks meer. **
Dag, welkom !!!
Het kan zijn, dat de DVD niet helemaal lekker meer is. En de " Repair Installed System " optie is er niet meer, kostte door allerlei nieuwe technogie teveel mankracht om te onderhouden.
Maar, je kunt dit wel repareren met behulp van een LiveCD. Die kun je downloaden vanuit XP, en dan branden of er een USB stick van maken ( instructies hiervoor vind je hier, laat je door de lengte van het verhaal niet weerhouden, je moet imagewriter in XP installeren, en dan blaas je de gedownloade ISO zo naar een stickje ).
In de NL-HOWTO’s staat een post over hoe je een geïnstalleerd systeem kunt overnemen met een LiveCD. Als je die instructies volgt, zonder dat er iets fout gaat, kom je terecht in de zogenaamde “ncurses” versie van Yast. Je kunt met de TAB en pijltestoetsen er doorheen fietsen. Start nu Systeem - Bootloader. Als je op OK klikt wordt de bootoader opnieuw weggeschreven, dus ook de opstartrecords die XP kapot gemaakt heeft, en heb je je dual boot terug.
Kun je overigens ook aangeven wat voor videokaart je hebt?
Hallo,
Bedankt voor de info. Ik heb de live dvd geprobeerdt, kom wel in het eerste menu maar daar na is het afgelopen een flikker groen scherm en via de USB stickje start niet op.
Mijn video kaart is een radeon 9200 SE
Live DVD? Die is er, maar niet te downloaden. Heb je inderdaad een promo-dvd?
Hoe heb je een stickje gemaakt? En waarvan?
En de Failsafe optie? Of met toevoeging van " nomodeset " op de optieregel?
Wat daar staat is wel OK. Het start er ook wel van op, maar dan gaat er iets niet goed. Ook al in “Failsafe” of “Veilige modus” geprobeerd, vanaf CD/DVD/USB?
Ik neem aan dat je je computer wel hebt verteld dat hij van de USB moet opstarten? De meeste PC’s staan niet ingesteld om automatisch van USB te starten. De meeste pc’s hebben een boot menu. Die kun je selecteren door een van de F toetsen in te drukken tijdens het opstarten. Bij mij is dit F12 maar dit kan een andere zijn. Je zou het moeten zien ergens onderaan. “Press F12 for boot menu” of zoiets. Je krijgt dan een menu te zien waarin je de USB stick kan kiezen. Dit is een eenmalige keuze.
Je kan dit permanent maken door de Boot Sequence in de BIOS te veranderen maar dat is alleen nodig als je dit makkelijk vind.
Dat zou ik niet doen. De kans is er, dat GRUB op je stickje geïnstalleerd wordt. De meest voorkomende zijn
Esc - veel ASUS machines
F2
F8
Maar meestal wordt het aangegeven tijdens het booten.
Bij mij is dat f11 en dat heb ik ook gedaan er gebeurd niks. Ik wil nu proberen of ik Ubuntu er over heen kan installeren. gaat dat niet dan heb ik een probleem en anders zet ik suse weer terug. Kan even duren.