Ik heb op deze computer nog nooit windows gedraaid maar als ik via de dvd de installatie doorloop geeft die aan de windows partitie te verkleinen.
In deze computer zit een SSD en een 1 tb harde schijf.
Op het moment heb ik antergos KDE draaien en wil er opensue Tumbleweed langs zetten. Hoe pak ik dat het beste aan?
Hieronder een output van mijn schijven. Heb het schijf-ID weggehaald, geen idee of dat prive informatie is
Jij hebt Windows op dat systeem nooit gebruikt zeg je, maar het zit er wel op.
Als je het nooit wilt gaan gebruiken kan het natuurlijk net zo goed weg en als het weg is is verkleinen ook niet nodig.
Maar de reden dat er voorgesteld word om te verkleinen is natuurlijk dat er geen vrije ruimte is op sda en op sdb.
De vraag is dus wat je eigenlijk wilt. De titel zegt “Dual boot”. Bedoel je daar Windows en openSUSE mee? Dan wil je dus die andere Linux kwijt. Of bedoel je dual boot tussen die twee Linuxen?
Overigens, volgende keer dat je computer uitvoer hier laat zien, gebruik dan geen QUOTE tags, maar CODE tags. Dat is de knop net het # in de werkbalk van de post editor.
Er zit geen windows op, er staat wel iets van windows op zeker op sdb en als ntfs indeling, maar dat is een lege hard disk met een paar bestanden erop. Die wil ik gewoon als data schijf gebruiken.
Op de sda schijf is nu antergos aanwezig die van de hele schijf gebruik maakt op het moment, dat is de ssd schijf Ik wil dus opensuse KDE op dezelfde schijf zetten als antergos en deze dus als dual boot gebruiken.
Wat dan, de voorkant, de achterkant? Met “er staat Windows op” bedoelen we meestal dat er een bruikbaar operating systeem van MS Windows op de schijf is geïnstalleerd en niet een stukje.
IK geef toe dat “lege schijf” een wat vaag begrip is (er staan altijd minstens X Gb aan bitjes op, zelfs als hij zo van de fabriek komt). Maar in één zin zeggen dat hij “leeg” is en dat er bestanden op staan is toch wel sterk.
OK, daar wil je dus niet openSUSE op installeren.
Als je openSUSE daarbij wilt zetten moet je daar ruimte voor maken. Er is nu geen enkele ruimte.
De EFI partitie (sda1) moet gewoon blijven, die is voor booten (en wordt door de installer vast wel gevonden.
Je kunt de partitie die je nu voor Swap gebruikt (sda4) ook voor openSUSE gebruiken (wordt ook doorde installer gevonden.).
Van sda2 en sda3 weet ik niet waarvoor je ze nu gebruikt. In ieder geval heb je (minstens) één partitie nodig om openSUSE systeem op te zetten. 40 GB als je Btrfs met snapshots gaat gebruiken, 20GB als ext4 gebruikt. Geen rekening houdend met gebruikers data. De ruimte voor die partitie moer "ruimte: zijn. Dus het best zonder partitie erop, Gewoon ongebruikt in de partitie tabel.
Die indeling heeft antergos vanzelf aangemaakt tijdens de installatie. Als ik kijk in partitiebeheer is sda2 antergos boot in ext4 en is sda3 antergos root ook in ext4. Daarnaast is er dus sda 1 ook een UEFI bootsysteem in fat32. Er staan dus 2 boot partities op, misschien verstandig eens alles te verwijderen en de bootloader in de UEFI boot te aanmaken.
Dus sda3 is de partitie waar ik mee werk en dus ook de meeste vrije ruimte.
Wat ik bedoel van die “windows” schijf dat ik daar zelf een paar bestanden heb staan als data.
Als je wilt laten zien hoe het gebruik is hebben we daarvoor:
df -h
en/of
lsblk
Dat zijn NIET twee boot partities.
Kennelijk maakt antergos een aparte partitie voor /boot aan (sda2), en uiteraard een partitie voor / (sda3).
Mijn idee is dat je alleen maar ruimte kunt vinden door sda3 te verkleinen. Dan moet daar ongebruikte ruimte zijn. En dat zien we alweer met
df -h
Heeft dus niets met Windows te maken.
Het gaat er eigenlijk alleen maar om dat je daar niet op wilt installeren en dat we dus kunnen doen of hij er niet is.
Tja, en dan komt de vraag hoeveel ruimte je op antergos nog denkt nodig te hebben. Het is duidelijk niet slim alle 160Gb er vanaf te halen, dan zit anteros aan zijn max. en kun je weinig meer installeren/updaten. Bovendien zit de gebruikers data (/home) daar ook ik en dan kunnen de gebruikers niets meer toevoegen.
Stel dat je 150 Gb losweekt, dan hebje voor openSUSE 40 Gb nodig als je Btrfs met snapshots gebruikt, anders 20 Gb. Blijft 110 of 130 Gb over voor /home. Kan wel.
Je moet dan dus het file systeem op sda3 kleiner maken en sda3 zelf ook.
Dus via partitiebewerker sda3 verkleinen zodat ik bv 50 gig over houdt. De ruimte die ik vrij krijg formateren en als ext4 instellen is dat voldoende en daarna de installatie doen.
Ik weet niet welke “partitiebewerker” je bedoelt. Maar dit moet natuurlijk vanaf een life/rescue systeem gebeuren (er zijn volgens mij ook bootbare “partitiebewerkers”). In ieder geval mag je antergos systeem uiteraard niet draaien.
En NEE, je moet die vrije ruimte vrijlaten. Dus geen partitie opzetten en dus helemaal geen ext4 file systeem opzetten. Dan is er weer niets vrij.
Je moet de installatie starten en kijken wat die er van zegt. Bestudeer dat. Vraag hier om uitleg en hulp als je het niet begrijpt voordat je de installatie echt doorstart.
Ik ga zelf op vakantie en hoop dat anderen hier verder kunnen bijspringen.
O, een domme opmerking natuurlijk, maar maak een extra backup voordat je file systemen gaat verkleinen e.d.
Hoi. Henk gaat de Himalaya in, dus ik spring even in. Uit je output haal ik dat je Antergos install ~50GB ruimte inneemt. Ik zou die inkrimpen tot 80 GB, dan heb je ook 80 GB voor openSUSE, De vrijgekomen ruimte niet partitioneren. Je kunt dit ook doen vanuit de installer, Expert partitioner. Klik daar op /dev/sda, klik sda3 aan, klik Grootte wijzigen. Daarna kun je bijv 20GB ext4 voor / aanmaken, de rest XFS of ext4 voor /home. Wil je btrfs gebruiken, dan 50GB voor /. De swap kun je wijzingen en laten aankoppelen op swap.
Maar het draait er dus om dat partitie en FS op sda3 verkleind worden. En dat kan via de installer. Als je bijv. liever een gparted CD gebruikt, denk er dan om dat je daar niks doet met de vrijgekomen ruimte. Als er lege ruimte is komt de installer wel met een voorstel.
Je kunt de ruimte die je over hebt helemaal gebruiken voor “/” en geen “/home” aanmaken.
Is niet iets waar ik zelf voor zou kiezen.
btrfs is een bestandsysteem. (Net als ext4)
Het wordt door openSUSE gebruikt vanwege “snapshots”
Mocht er iets fout gaan, kun je je systeem terugzetten naar een werkende snapshot.
Het grote voordeel van /home op een aparte partitie is dat je dan die /home steeds kunt hergebruiken, incl. instellingen, accounts etc. De openSUSE installer biedt zelfs de mogelijkheid om bij een nieuwe, schone installatie de partitionering van de vorige over te nemen. Daarbij zal dan alleen / geformateerd worden. Ter illustratie ( ik deed dit handmatig al voordat dit een installatie optie was ): de oudste bestanden in mijn oudste account zijn uit 2002 …
Zo dat is een lange tijd. Ik heb inmiddels opensuse geinstalleerd. Echter deze wordt niet gevonden door de antergros grub ook niet als ik het volgende doe.
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
Via de bios vind in de bootloader wel maar kan deze niet als eerste zetten. Ik zie alleen de antergos optie staan en niet die opensuse. Als ik op de bootloader klik van opensuse start deze wel op.
Nu dus de vraag hoe krijg ik dit werkend dat ik dus ook in opensuse kan inloggen.
Ik snap niet helemaal wat je hier beschrijft. Klikken op de bootloader van openSUSE???
Hoe Arch ( of Antergos ) dingen doet, weet ik niet. Maar in de bootloader instellingen van openSUSE is een optie “Probe for other OS”. Die zou Antergos’ grub configs moeten ontdekken en in kunnen voegen. Geen idee ook of osprober onderdeel is van Antergos.
Mijn advies: zorg ervoor dat openSUSE je bootloader beheert. Zeker omdat je TW draait en ook kernel updates aan de orde van de dag zijn.
In opensuse wordt antergos gevonden maar het probleem is dat de bootloader van opensuse in de bios niet als eerste te zetten is. Volgens mij kan ik alleen opensuse opnieuw installeren en de hele schijf laten innemen.
Neem de tijd om alle info “onderweg” 's te lezen. Van installeren leer je ook. En backup je data, er komt een dag dat je net dat ene ding kwijt bent wat maar op één plek is