dual boot computer schermresolutie verkeerd bij suse 13.2

Deze computer met dual boot linux mint en suse 1.2 geeft een normaal scherm/monitor met Mint, maar wanneer ik de 13.2 versie start krijg ik een dubbel zo groot beeld dat niet op het scherm past.Hoe krijg ik dat veranderd?

Heb je tijdens het opstarten van openSUSE al eens [F3] ingedrukt, als het goed is kan je dan de resolutie aanpassen voor een normale desktop.
Daarna kan je na het juist opstarten in systeeminstellingen kijken of het dan goed staat, anders eens kijken onder YaST hardware.

Ik zal het hierna eens proberen .om mij onbekende reden gaat de reolutie steeds naar hewt laagste niveau 640x 480. Schijnt toch wel een bekende fout te zijn

, ook Windows heeft er soms last van (display stuck at 640x480 after restart)

. De instaqlatie CD gewoon opnieuw gestart.En het probleem is verdwenen

Wees voorzichtig met conclusies trekken, videokaarten/GPU’s kunnen ook een beetje kapot gaan. De lage resolutie betekent dat alleen de CPU het beeld maakt. Dat kan met hitte te maken hebben, maar ook met een stervende videokaart.

Het probleem is opgelost door met de Suse 12.3 network instalation CD gewoon op nieuw beginnen . De grote scherm problemen zijn daarna verdwenen.

Ik kijk nu naar een normaal scherm.

Je hebt daarmee misschien één probleem ontlopen (niet opgelost), maar het volgende in huis gehaald: openSUSE 12.3 wordt niet meer ondersteund. Dat wil zeggen dat er geen updates meer voor komen. Een bijkomstigheid kan zijn, dat je na bijv. aanschaf van een nieuwe printer het ding niet aan de praat kan krijgen omdat de driver er domweg niet is voor 12.3 . En dan heb ik 't nog niet eens over security updates en patches die linux tot zo’n veilig besturingssysteem maken. Die updates en patches worden voor 12.3 niet meer uitgebracht.
Als 't dan toch zo is dat 13.2 't niet doet (in mijn ogen is alles goed te krijgen want de distro deugt), dan is 13.1 de te kiezen optie, omdat die versie verklaard is tot de nieuwe LTS (Long Term Support).