Hallo,
Ik zoek een programma om websites te maken, nu kwam na wat googlen ‘Drupal’ naar voren, alleen leek me deze nogal gecompliceerd om te installeren, aangezien deze voor zover ik weet niet in de repo’s staat. Bestaat er misschien een RPM van zodat het hele verhaal in een keer wordt geinstalleerd??
Je maakt zelf alle html, daarvoor kun je bijv. komposer, quanta gebruiken, dat zijn WYSIWYG (What You See Is What You Get) HTML editors.
Je gebruikt een CMS (Content Management System),. bijv. Drupal, Joomla, Wordpress om maar eens wat bekende te noemen.
Mijn advies in deze is om voor de tweede optie te gaan. Je hebt dan een stuk minder HTML kennis nodig, dat doet het CMS voor je, en kunt op een Writer/Word-achtige manier de inhoud van je website maken. Ik ben zelf al jaren Joomla ontwikkelaar, d.w.z. dat ik er sites mee bouw, maar ook modules en componenten schrijf/aanpas waar ik dat nodig heb.
Één van de grote voordelen van linux is, dat je supereenvoudig lokaal, d.w.z. op je eigen PC of laptop, je site kunt bouwen en testen, en vervolgens met een paar simpele handelingen naar een webhoster kunt overzetten. Zo heb ik op dit moment (net geteld) 7 verschillende ontwikkelwebsites op mijn laptop staan. Als de klant een wijziging wil, hoef ik niet zijn site in de steigers te zettten, met alle zichtbaarheid voor bezoekers, dat doe ik op mijn laptop tot het klaar is, getest en akkoord voor de klant en dan zet ik in een paar minuten de wijzigingen/vernieuwingen over. Bezoekers merken dan niets, die hebben opeens nieuwe functionaliteit.