Wat is je gedachte hierachter? Ik zie niet dat linux distro’s afhankelijk zijn van dropbox. En waar moeten distros dat van betalen? Het personeel om 't te onderhouden. openSUSE ( en niet alleen openSUSE ) is een community driven project. Vrijwilligers.
Momenteel kun je volgens mij bij de meeste distro’s in de software repositories Dropbox vinden. Dropbox stopt met het ondersteunen van Btrfs.
Waar ik op hoop is dat een andere clouddienst gratis opslag van bestanden aanbiedt, wel Btrfs ondersteunt en voor Linux een client in de repositories beschikbaar stelt.
Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb.
Ik wilde niet weten of openSUSE zelf met een clouddienst zou komen, maar dat je in Yast , Softwarebeheer een client zou kunnen kiezen om te installeren, zodat je van een clouddienst gebruik kunt maken zoals nu het geval is met Dropbox.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat dat voor Nextcloud en Owncloud inderdaad het geval is. Maar volgens mij moet je voor deze diensten betalen.
Momenteel zit ik te kijken of Mega iets voor me is :
Ik vertrouw de grote gratis cloudopslag providers voor geen meter. Zo lag een paar jaar geleden mijn dropbox account op straat. Dus heb ik een VPS, met daarop Nextcloud, met alles erop en eraan. Noch Nextcloud noch Owncloud zijn betaald, dwz dat je wel moet betalen als je hun de cloudomgeving van je bedrijf laat opzetten.
Sommige clients komen er bij ons, dwz openSUSE niet in, omdat ze alleen binaries met gesloten licentie leveren. En daarvoor staan we, om juridische redenen, geen bouw van pakketten toe.
Overigens betreft het niet alleen btrfs, maar ook xfs ( dat ook door veel andere distros gebruikt wordt. Van btrfs ( met z’n snapshot functie, wat is dan voor dropbox de chronologie van bestanden? ) kan ik me nog iets voorstellen, maar uiteindelijk moet dropbox niks meer doen dan bestanden syncen. Hier zit zonder meer iets achter, maar wat is nog niet uit de berichten te halen.
Met Mega e.e.a. is het precies hetzelfde: je weet niet wat ze gaan doen, 't is geen open source. Je daaraan overleveren kan idd leiden tot waar nu veel gebruikers met dropbox tegenaan lopen. Zul je hoe dan ook houden met proprietary software.
EDIT: Je kunt overigens met een domeinnaam ( € 10 / jaar ) een Raspberry Pi en een externe schijf prima je eigen cloud maken. Meerdere mensen in mijn omgeving gebruiken zo’n door mij gemaakte opzet.
Heb je toevallig een stackstorage account van transip?
Die kon je een poos gratis bij hun aanvragen en dan had je 1TB opslag op je cloud voor niks
Alleen zie nu dat ze dat niet meer doen.
Dus mocht je z’n account hebben dan hier een gratis tip van mij
Omdat stackstorage nextcloud/owncloud based is kun je gewoon de nextcloud sync client downloaden op openSUSE en die verbinden met je stackstorage account.
Je kunt ook owncloud installeren. https://gebruikersnaam.stackstorage.com
( Mij staat iets bij dat je davfs2 moet installeren)
Enigste nadeel met transip (tenminste dat ervaar ik) is de app voor Android.
Alleen moet je bij openSUSE git-core (niet git buildessential) installeren en ook gcc installeren vóór de opdracht “make”.
Dropbox loopt zo weer op mijn openSUSE leap 15.1 systeem