Dradeloos moet elke keer opnieuw...

Beste mensen,

Elke keer als ik mijn computer aanzet en probeer om het internet of zelfs ons eigen netwerk te berieken, krijg ik een foutmelding dat Firefox de server niet kan berieken.

Dus wat ik elke keer moet doen is naar YaST gaan en het subnet masker zelf omzetten van “/24” naar “255.255.255.0”.

Is er een manier om dit automatisch te laten gaan?
Ik kom van Ubuntu 10,04 en gebruik momenteel OpenSuSE 11.3.

Bedankt!

“/24” is volgens mij hetzelfde als “255.255.255.0”…Jouw probleem is, denk ik, dat je IPv6 nog aan hebt staan. Dat staat in het eerste scherm in Yast - Netwerk - Netwerkinstellingen. Je moet daarna wel even rebooten om de instelling effectief te maken.

Neen, hij stond al uit.
In “Globale Opties” is het vakje voor “IPv6 activeren” niet gevinked.

Waarschijnlijk maakt het dan niet zoveel uit wat je verandert, puur omdat er iets veranderd wordt, activeert Yast het netwerken opnieuw en dan lukt het wel.

Kun je eens, voordat je verbinding maakt, een terminal venster openen, en dan


su -c ifconfig
(rootwachtwoord ingeven)

uitvoeren, en de output erna hier posten?

Hoe maak je verbinding, via een router? Of hang je direct aan een modem?

Sorry, ik zie nu dat 't draadloos betreft.

Dan kan er het volgende zijn:

Open Yast - Netwerk - Netwerkinstellingen
Open de draadlioze netwerkkaart voor bewerken, je ziet het scherm waarin je ook het netmasker zet.
Linksboven zie je een tab Algemeen, zet daarin de bovenste waarde op “tijdens het opstarten”. Dat zou het moeten doen, is namelijk wat er bij niet gebeurt, waarom is mij niet duidelijk.

Bedankt voor uw reacties, maar momenteel heb ik geen toegang tot mijn computer.
Zodra ik weer toegang krijg, zal ik dat probeeren.

Okè, Ik probeerde dat, maar die instelling was al geselecteerd.
Misschien is er iets met de firewall(al durf ik dat te betwijfelen)?

Vraag me af of je jou IP adress handmatig hebt ingesteld of automatisch? Gaat meestal automatisch via DHCP en dan zou je jou subnet instellingen niet hoeven te veranderen. Zou je dit kunnen nakijken in hetzelfde scherm waar Knurpht het over had?

Ik heb hem handmatig ingezet. En dat moet ook, want ik heb een webserver op mijn computer waar naar moet kunnen verbinden vanuit de rest van het netwerk.

Maar daar heb je toch geen handmatig IP voor nodig? Je kan een IP reserveren op je router voor jou pc. Dan krijg je telkens hetzelfde IP en kan iedereen zo bij de server komen. En dan heb je ook niet een probleem met subnet instellingen aangezien je die ook krijgt van je router.

Ik zou dat eens proberen. En gaat iedereen naar jou server via het IP adres of de naam? Naam is makkelijker aangezien dat niet afhankelijk is van’t IP.

Zal ik probeeren. Bedankt.

De Windows computers moeten naar de IP, aangezien ze geen /etc/hosts hebben.

Jawel… Maar als je een vast IP hebt van de router maakt het ook nie uit…

Wat voor server is het?

Maar dat moet je dan voor elke computer doen :\

XAMPP v1.7.4

Als je een statisch IP hebt ingesteld, zul je ook de naamservers en de gateway moeten instellen:
DNS - (google’s) 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Gateway: IP van de router

Werkt altijd.

Nog even vraag: waarom XAMP? Niet dat dat niet zou werken, maar openSUSE komt zelf met een installatie-pattern om een LAMP server op te zetten, met een Yast module om de boel mee te configureren.

Aanvulling: ik draai op drie machines op deze manier webservers. In mijn netwerk hebben alle computers statische adressen, behalve de mobiele apparaten. Als exra DNS gebruik ik nog het IP van de router. Van de webservers zijn er 2 alleen intern benaderbaar, 1 zowel binnen als buiten. Router doet alleen portforwarding naar de extern toegankelijke.

Het dradeloos werkt nu, denk ik. Ik hoop dat het ook zo blijft.
Bedankt!

Ik heb de installatie-pattern geprobeerd, maar die werkte niet erg goed. Lees dit.

Blij te horen dat het allemaal werkt… Als je zelf een LAMP server wil instellen met openSUSE werkt dit ook goed ->
The Perfect Server - OpenSUSE 11.4 x86_64 [ISPConfig 3]

Die site heeft ook Ubuntu tutorials voor dezelfde functionaliteit…

Veel plezier met je server…

Is voor mij niet meer dan LAMP pattern installeren
Apache default configureren
Apache en Mysql “aanzetten” in de runlevel-editor in Yast
(Bij nieuwe installatie Mysql passwords aanmaken)
(idem phpMyAdmin installeren)

Dan staan bij de databases en htdocs map op een andere partitie, ik maak daar symbolic links voor

Een ‘su -c rcapache2 restart’ als 't klaar is doet de rest… Even een joomla testinstallatie, doet die het, dan werkt het (alle componenten van de LAMP server zijn dan aangesproken).

Op de laatste regel na, allemaal via Yast te doen.

Zal ik ook eens doen voor mijn Wordpress installaties… :slight_smile:

Die heb ik gelezen. Het is me echter niet duidelijk geworden waarom dezelfde Mysql (want dat is het) met LAMP niet zou starten, met XAMP wel. Overigens kun je services, want daar gaat het om bij Mysql en Apache, het beste starten vanuit de runlevel editor in Yast-System.