draadloze verbinding valt weg

Een vriend heb ik onlangs laten overstappen op openSUSE ipv windows
enfin, hij heeft de laptop kunnen zelf installeren met mondelinge hulp van mijne kant.

nu heeft hij een verveeld probleem met het draadloos gebeuren.
na het opstarten krijgt hij via KDE netwerkmanager een verbinding die hij kan gebruiken
echter 2 op de 5 keer ziet hij “verbonden” staan maar kan niet surfen of mails ophalen
indien dit gebeurt kan hij wel pingen tot de router, na de verbinding te verbreken en herstarten (hard of software matig) werkt zijn draadloos perfect.

Hoe pakken we dit probleem best aan om te weten wat er juist misgaat?

systeem openSUSE 12.3 @ 64bits
KDE SC met actuele zypper dup.

Laat-ie dit eens in **/etc/resolv.conf **zetten:

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

Heb 't net zelf van de week voor elkaar gekregen om op één of andere manier dat ding leeg te maken… Overigens zijn die IP adressen de DNS servers van Google. Niet omdat 't Google is, maar 't zijn de snelste en meest betrouwbare, beter in ieder geval dan de DNS van de meeste NL providers.

Wat lastig is, is dat jouw vriend ons geen output kan laten zien als jij voor 'm schrijft. Ik raad mensen die openSUSE gebruiken altijd aan hier een account aan te maken, al was 't maar omdat je dan door de forums kunt zoeken, zonder zo’n captcha iedere keer te moeten invullen.

de file /etc/resolv.conf bevatte:

search opensuse.org
nameserver 192.168.0.1

blijkbaar geen oplossing met

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

of (zoals het bij mij is)

search telenet.be
nameserver 192.168.0.1

Een account op het forum zit er nog niet in :frowning:
De persoon in kwestie overweegd een herinstallatie, voor diverse redenen
als nieuwkomer is dat ook niet zo slecht als hij ervaring opdoet om /home te koppelen op een nieuwe installtatie hé.
voorgaande fouten en software die hij toch nooit zal gebruiken is dan ook gekuist.

Zal vast wel gedaan zijn, maar je kunt ook even de router resetten.

Om welke laptop gaat het?
Mijn HP Pavilion heeft af en toe ook moeite met draadloos.
Ik had nog een Hercules Wireless USB Micro Adapter liggen, en daarmee doet de Laptop het perfect