De titel zegt het al: Hoe schakel ik in OpenSUSE 13.2 de dode toetsen uit. Tijdens het programmeren (niet zo heel veel) is dat knap lastig. Ik wil kunnen schakelen tussen 2 toetsenborden zoals dat kan in (Ahum…) Ubuntu waar ik nu iets meer dan een jaar mee werk - na 15 jaar SUSE te hebben gebruikt (versie 5.1 of 5,2).
Mijn bijnaam heb ik ooit gekozen omdat ik ook modelvlieger ben en graag met de flightsimulator FlightGear bezig ben en CRRCsim. Om maar iets over mijzelf te vertellen.
Misschien kun je iets verder ingaan op die “dode toetsen”. Kennelijk ga je er vanuit dat anderen ze ook hebben, maar ik twijfel er aan dat ik ze heb. Ik neem eigenlijk aan dat ze bij het werken binnen de desktop horen, dus is het van belang te weten welke desktop en dat vertel je niet.
Het maakt niet uit waar je ‘Dead Keys’ gebruikt. Het kan een console (Ctrl-Alt-Fn) of Konsole, xterm onder KDE zijn. Met dode toetsen ingeschakeld moet je na b.v. een dubbel aanhalingsteken te hebben getypt ook nog op de spatiebalk drukken voordat die op het scherm zichtbaar wordt. Dat gedrag wilde ik uitschakelen. Ik heb liever alleen Shift + " zonder daarna nog eens op de spatiebalk te moeten drukken. Met AltGr en de samensteltoets maak ik wel alle andere combinaties. ‘Ctrl = c’ wordt dan €, ‘Ctrl = y’ wordt ¥, en ‘Ctrl CCCP’ ☭. (Cccp moet met hoofletters.
Tja, daar mag je een hier niet actieve gebruiker voor bedanken. Wij kregen altijd netjes het “English (US)” toetsenbord als standaard. Maar omdat niet genoemd iemand vond dat Linux net zo als Windows moet werken, en er veel tijd in gestoken heeft om de devs te overtuigen, is nu “US International” de standaard… zucht. Ik programmeer ook (is mijn vak) en US International is geen werken gelijk, zeker niet als je statements moet scrhijven waarin zowel " als ’ als ` gebruikt worden. Je kunt overigens meerdere indelingen actief hebben en daar tussen schakelen. Dat is gewoon een linux optie, en hoe graag de *buntu wereld zich mag zien als iets aparts, dit kan op elke distro.
Via Yast - Hardware kun je je Systeemtoetsenbord naar US English zetten. Vervolgens kun je zowel in GNOME als in KDE in de toetsenbord instellingen de rest regelen, o.a. de Samensteltoets (in mijn geval de R-Alt) zodat je écht ñeţjes alle accenten etc. kunt maken… Zo geen R-Alt, ", o de ö, en R-Alt, =, c de €. Op desktopniveau kun je dan ook instellen of je de schakelaar om te wisselen tussen instellingen ook zichtbaar hebt.
Als je het ook in de echte console hebt is je systeem keyboard dus niet English (US).
Heb ik dus niet. Maar ik installeer ook normaal onder English (US). Dan begrijp ik mijn systeem beter (en heb ik ook geen last van deze verprutste instelling). Als eindgebruiker in KDE zet ik mijn zaken natuurlijk wel op Nederlands (zonder overigens dat toetsenbord aan te passen).
Kortom ik heb nergens “dode toetsen” en gebruik de Compose key (in te stellen welke toestcombinatie dat is, in KDE, bij mij Shift-RightCtrl)) voor de ß, ç, enz. enz.
Maar ik zie dat Knurpht al heeft aangegeven hoe je de keyborad interpretatie kunt zetten op English (US) voor je hele systeem. Als eindgebruiker kun je in KDE dan nog verschillende keyboards aanwijzen die je met een klik kunt wisselen.