Ik ben gewend aan een ‘lean and clean’ desktop, helder en overzichtelijk, geen onnodige gimmicks (in mijn ogen dan). De trend in OS land gaat steeds meer richting kermis desktops en dat komt voor mij het overzicht niet ten goede. Bovendien werken alle grafische extras de snelheid tegen. Click and go is mijn wens.
Wanneer ik kies voor een xfce of lxde desktop ipv de KDE, verandert dan structureel ook de werking en verwijzing naar de functionaliteit? Wanneer ik bijv samba configureer, gaat dat in de andere desktops anders dan KDE of de stappen er naar toe zoals locatie en het vinden van instellingen? Ik neem aan dat in de basis, de werking voor allen gelijk is, enkel de schil is anders. Dit in het kader van krijgen van hulp wanneer ik een andere desktop kies.
“voor xfce weet ik het niet, KDE wel…” wil ik graag voorkomen namelijk :\
Geen idee of “Klik en werken” in KDE, Gnome of XFCE op dezelfde manier blijft werken. Zoek het eens uit? En adviseer ons? Dan kan ik ook andere desktops uitproberen. Want ik durf niet…
Alle serverinstellingen blijven onder alle desktopvarianten werken. Alleen de wijze van instellen zou kunnen veranderen. Alle configuratiebestandjes zijn onder alle linuxdistributies hetzelfde. Alleen hoe ze gevuld worden, ‘geschreven’ door het hulpmiddel uit de desktop is anders, begrijp ik.
Heb ik gehoord! Want zelf heb ik t niet geprobeerd.
Je kunt elke desktop zo kaal maken als je zelf wilt. Onder KDE kun je de desktop effecten uitzetten, eventuele widgets (ook de bureaublad container is er één) verwijderen, en van je paneel verwijderen wat je niet gebruikt. Ik zie niet de noodzaak om daarvoor naar XFCE of LXDE te gaan.