IK heb het volgende probleem. Mijn openSUSE 12.3 64bit wil de desktop niet meer opstarten.
De computer geeft alleen een terminal based inlogscherm.
Tekst ‘terminal of dos scherm’
0.000000] tsc: Fast TSC calibration failed
doing fast boot
Creating device nodes with udev
Welcome to openSUSE 12.3 “Dartmouth” - Kernel 3.7.10-1.16-desktop (tty1).
linux-vmb3 login:
Voordat ik de computer de laatse keer afsloot gaf het systeem aan te weing schijfruimte te hebben iets minder dan 180 mb.
IK hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik kan wel inloggen maar heb geen idee hoe ik mijn systeem weer functionerend kan krijgen.
Wel goed van je dat je die melding onthouden hebt.
Een probleem is ook dat je niet met copy/paste makkelijk uitvoer in een post hier kan zetten. Dat wordt dus overtikken. Ik zal proberen je zo min mogelijk te laten overtikken.
Log in en geef
df -h
Dat geeft de bezettingsgraad van al je file systemen. Kijk in welke regel het percentage 100% of bijna is. Is dat Aangekoppeld op /?
Na het verwijderen van de logbestanden was de schijf nog maar voor 37% in gebruik.
Hiermee is het probleem verholpen en de computer draait nu weer normaal.
Nu heb ik nog wel een vraagje wat kan ik in de toekomst doen om te voorkomen dat deze map weer ongemerkt zo groeit?
37% lijkt mij inderdaad een beetje normaal Gefeliciteerd met het oplossen van dit probleem.
Nu we eerste hulp hebben verleend moeten we inderdaad kijken naar wat er mis is. We hebben nl. wel bewijs vernietigd, maar ik wilde je niet te lang met een niet werkend systeem laten zitten (wie weet moet je wel een belangrijke bank transactie doen).
Ik weet niet hoelang je dit systeem al hebt (heb je 12.3 vers geïnstalleerd of heb je geupdate/upgrade?), maar zoveel ruimte voor log files is niet normaal.
Kijk eens in /var/log/messages of daar veel gelogd wordt en zo ja wat dan.
Af en toe is het niet slecht om in de logs te kijken (doe ik ook zelden, een mens is lui).
Ik heb 12.3 vrij snel na de release vers geïnstalleerd. Hiervoor gebruikte ik 12.2
In deze map wordt veel gelogd. Heb er nu alweer een bestand van ruim 6BG in staan.
Ik ben niet helderziende!
Hoe heet dat bestand en wat staat erin (dus niet 6GB hier posten, maar je kan toch wel zeggen wat daar zo hevig gelogd wordt?)
Sorry had wat meer informatie moeten geven.
Het bestand heet messages-20130813. Het kan niet worden geopend omdat er geen passende applicatie beschikbaar is.
Het is een Binair (application/octet-stream) 6,8 GB.
Dan is er ook nog warn-20130813 deze heeft dezelfde grootte en ook een Binair (application/octet-stream)
Staat verder bij dat ik niet de eigenaar ben en deze bestanden niet mag openen.
Hè bah. Dat is niet te lezen. Heb je nog nooit met CODE tags gewerkt hier?
Je krijgt ze door op de # knop in the werkbalk van de post editor te klikken. En dan copy/paste je regelrecht van je terminal window tussen die tags. En wel de prompt, het commando, de uitvper en de eropvolgende prompt. Dan hoef je ook geen zwamverhaal te houden zoals “Dit is de inhoud van de map /var/log”, want dat zien we dan vanzelf.
Bovendien is het niet helemaal wat ik vroeg. In dit geval komt het niet slecht uit, maar in het algemeen moet je er voorzichtig mee zijn om iets anders te doen dan gevraagd wordt. En op zijn minst vertellen waarom je niet doet wat gevraagd wordt. Helpers worden geïrriteerd als je tegenwerkt.
Zoals gezegd, kijk eens in /var/log/messages of je daar als maar herhaalde boodschappen ziet. Er moet toch iets zijn waardoor er zo veel gelogd wordt. En ja dat moet als root. Als je niet overweg kun t met een editor in de CLI gebruik dan van het KDE-menu: Commando uitvoeren en daarin het commandi
Even een terziijde, ik ben morgen een groot deel van de dag weg. Wees dus niet verbaasd als ik morgenavond pas reageer. Misschien springen anderen intussen in het gat.
Ik denk dat je een probleem met je hardware hebt. Dit kan tot gevolg hebben dat je /var/log/messages en /var/log/warn vollopen met dezelfde melding. Het is inderdaad nu van belang om te kijken welke meldingen je steeds weer ziet. Ik denk dat je dit ook via YAST kan doen, maar de commando’s die Henk gaf werken ook prima.
Het rare uit zijn onleesbare lijste van gisteren is dat er welliswaar al en grote logfile is gecycled (van dezelfde dag), maar dat de actieve helemaal niet zo groot is. Maar zoals gezegd, erin kijken is echt belangrijk.
Daarom verbaast het mij dat de OP niet van zich heeft laten horen. Ik ben vanmorgen vroeg opgestaan om nog even te kijken voor ik wegging. Maar nee. En nog steeds niet. >:)
Misschien wat ten overvloede, maar ik zag zoiets (enorme logfiles) bij een klant die een hele lading printopdrachten in een wachtrij had staan (printer kapot). De HP software genereerde elke paar seconden een foutmelding in messages en warn.