Defecte JRE Libre Office

Bij het openen van een tekstdocument krijg ik de volgende mededeling (een printscreen maken gaat niet): ‘Defecte JRE. Libre Office vereist een Java Runtime Environment om deze taak uit te voeren. De geselecteerde JRE is defect. Kies of installeer een andere versie van JRE via Extra-Opties-Libre Office-Java’. Wie kan mij hiermee assisteren?

Probleem heb ik niet. Welke JRE heb je “aanstaan”? Check je als volgt:

su -c 'update-alternatives --config java'
(root password ingeven)

Je krijgt dan de volgende output te zien:

-----------------------------------------------
*         1    /usr/lib64/jvm/jre-1.6.0-sun/bin/java
 +        2    /usr/lib64/jvm/jre-1.6.0-openjdk/bin/java

Press enter to keep the default
[li], or type selection number: [/li]

Zorg dat je die van Sun actief hebt. Als je die er niet bij ziet staan, installeer die dan, en controleer opnieuw, “zet” evt. de goede aan.

Ik draai zelf Tumbleweed, moet ik erbij zeggen, heb dus niet dezelfde LibreOffice pakketten als jij.

Is java goed ingesteld in Libre Office? Je controleert dat zo, in Writer:
Kies Extra | Opties - een venster met opties gaat open.
Klik op t pijltje vóór libre office om de keuzes te openen (als ze dat nog niet zijn).
Klik op Java - Venster toont de Java-opties.
Vinkje voor “Gebruik een java runtime environment” is aan.
Keuzerondje voor “Sun microsystems inc.” is aan. Hier staat een versie achter.
Onder in het scherm staat de locatie van Java. Bij mij is dat “Locatie: /usr/lib64/jvm/java-1.6.0-openjdk-1.6.0/jre”
Dat komt (bijna helemaal) overeen met de uitkomst van het commando van Knurpht.
Is dat bij jou ook allemaal zo?

En meer geduld dan 4 dagen op een antwoord heb ik niet! :stuck_out_tongue:
Hoe druk heb je t nou helemaal. Het is weekend en de vakantie is toch voorbij? :wink:

Hihi. Werkt bij jou blijkbaar prima. De enige problemen op java gebied die ik tegenkom, zijn die programma’s die niet uit de voeten kunnen met de openjdk…en die heb jij nou net actief, niet die van Sun. Bij mij is /usr/lib64/jvm/java-1.6.0-sun-1.6.0/jre de actieve…

Ohja, ik zie nu het verschil. Mijn uitvoer van jouw opdracht is maar 1 regel. Ik heb maar een soort Java.
Eerst eens lezen wat Berggeit gaat schrijven. Ben wel erg nieuwsgierig naar de oplossing die bij hem zal werken.

Heb net even omgeschakeld. Mijn openSUSE Tumbleweed heeft met beide geen problemen.

Beste forumleden,
Door omstandigheden heb ik nu pas wat met jullie adviezen aangaande JRE kunnen doen. Libre Office draait weer. Thanx to you all!