Mijn huidige OpenSUSE 12.1 32bit heeft de kernel 3.2.10-1.9 (default).
Ik heb gezien dat dit systeem niet al het ramgeheugen ziet. Ik heb 6GiB in de bak zitten en hier wordt maar 2.8GiB gezien.
In Ubuntu 12.04 wordt dat bij installatie reeds opgelost door de PAE kernel te installeren. Ook in de 32bit installatie wordt al het geheugen gezien.
Kan ik mijn huidige kernel vervangen door een PAE kernel ??? Of moet ik alles dan beter opnieuw installeren?
Ik neem aan dat bij het installeren van een nieuwe kernel ook de NVIDIA miserie weer zal beginnen?
Waarom heb je überhaupt de 32bits versie geïnstalleerd? Of heb je in een oude 32bits machine 6GB RAM gestopt…?
Je kunt inderdaad switchen naar kernel-pae, maar moet dan inderdaad, zoals je al vermoedde, de NVIDIA driver opnieuw installeren. Maar daarmee krijg je wel alle RAM ter beschikking.
Ik kan mij ook voorstellen dat je de kernel-desktop installeert. Die is wat beter ingesteld voor gewone desktop gebruikers èn is pae enabled. http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/467039-how-check-whether-pae-enabled.html
Wat ik ook bijzonder prettig vond, is dat dit een real time kernel is. Zodat je midi geluid kunt afspelen zonder uitval van geluid. Maar dat argument geldt natuurlijk alleen àls je midi-geluid gebruikt, in een bladmuziek programma of een drum-machine. Dat doet natuurlijk niet iedereen.
Dank, André. Ik meende dit ook te weten, maar was er niet zeker over. Nog even ingelogd op een 32bits servertje met 8 GB, en inderdaad, geen kernel-pae, maar kernel-desktop en alle 8 GB bereikbaar (het ding gaf aan dat er maar 218MB vrij was, dus dat doet 't echt wel).
Goeiemiddag,
Hier ben ik weer, druk gehad. Bedankt voor de adviezen.
Het is hier een AMD 64 bit computer en ik heb onlangs de 2GiB RAM geügraded naar 6GiB. Door ervaringen van andere mensen op forums te lezen koos ik voor 32 bits installatie (Ubuntu).
Misschien had dit niet gehoeven voor OpenSUSE? Maar soit, het staat er nu en ik wil het nu wel houden.
Ik heb zojuist dan de kernel-desktop 3.2.10-1.9 geïnstalleerd met Yast Softwarebeheer. Ik startte de pc opnieuw op, maar nu draait die nog steeds op de default kernel.
Kan ik die default veilig verwijderen via Softwarebeheer of moet ik iets aanpassen in Grub of ergens anders, zodat die weet welke kernel opgestart moet worden?
Niet dat ik straks een pikzwart scherm krijg, want iets in mij zegt dat je een draaiende kernel niet kan verwijderen…
Ik ben even gaan kijken in het configuratiebestand van Grub (Ubuntu 11.10, die als eerste in de lijst staat) en hier staat voor de opstart van OpenSUSE het volgende:
}
menuentry "openSUSE 12.1 - 3.1.10-1.9 (on /dev/sdb8)" --class gnu-linux --class gnu --class os {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='(hd1,msdos8)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root be14bfe7-c4db-48b8-ba39-1336919febb5
linux /boot/vmlinuz-3.1.10-1.9-default root=/dev/disk/by-id/ata-ST3250310AS_6RY6BDC1-part8 resume=/dev/disk/by-id/ata-ST3250310AS_6RY6BDC1-part6 splash=silent quiet showopts vga=0x31a
initrd /boot/initrd-3.1.10-1.9-default
}
menuentry "Failsafe -- openSUSE 12.1 - 3.1.10-1.9 (on /dev/sdb8)" --class gnu-linux --class gnu --class os {
insmod part_msdos
insmod ext2
set root='(hd1,msdos8)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root be14bfe7-c4db-48b8-ba39-1336919febb5
linux /boot/vmlinuz-3.1.10-1.9-default root=/dev/disk/by-id/ata-ST3250310AS_6RY6BDC1-part8 showopts apm=off noresume nosmp maxcpus=0 edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x31a
initrd /boot/initrd-3.1.10-1.9-default
}
Ik neem aan dat ik de regels initrd “/boot/initrd-3.1.10-9.9-default” gewoon kan vervangen door “/boot/initrd-3.1.10-9.9-desktop”?
Hij staat in ieder geval nu in de map /boot
Ik zou het zo doen, maar wil toch maar even laten zien aan de deskundigen
Soms is het goed dat jullie wat langer wegblijven
Mijn ongeduld was groot en heb eerst toch nog iets anders geprobeerd. Update-grub in Ubuntu en na de opstart kreeg ik een nieuwe regel te zien van openSUSE desktop.
Deze gestart en ik kreeg eerst wat geflikker en toen een prompt (naar runlevel 3 gaan was hier dus niet nodig). Mijn NVIDIA driver opnieuw geïnstalleerd en reboot gedaan en nu zit ik vrolijk te typen in de nieuwe kernel. Direct naar het geheugen gaan kijken natuurlijk en nu heb ik alles (ttz, 5.7GiB ipv. 6, maar dat zal wel normaal zijn).
Ik heb het Ubuntu forum dus ook niet moeten raadplegen.
Ik heb weer veel bijgeleerd, nl. hoe simpel je soms een groot lijkend probleem kunt oplossen.
Leuk dat je zelf bent gaan hacken. Doe ik zelf ook graag en je leert er zelf veel van, inderdaad. Nog 1 opmerking: je oplossing is toevallig de juiste. Als je GRUB in openSUSE had ingesteld, was Ubuntu uit het bootmenu verdwenen. Dat komt omdat openSUSE en Ubuntu met verschillende GRUB versies werken.
Daarom was het beter geweest als je in je eerste bericht had vermeld dat je een dual boot systeem hebt. Maar ja, als je alles van tevoren weet… Jouw probleem is opgelost, dus waar heb ik het over.
Gert Jan: is het iets om in het sticky bericht voor dit deel van het forum een punt op te nemen dat mensen ook vermelden dat ze met meer OS_sen werken en welke dat dan zijn? Dat kan het opstartproces aardig beïnvloeden en bepaalt ook de oplossingen die nodig zijn om problemen van mensen op te lossen.
Dat is inderdaad normaal. Komt doordat linux de omrekenfactor 1024 gebruikt, veel fabrikanten 1000. Zelfde geldt voor harde schijven. Een “250GB” schijf is in werkelijkheid maar ± 233GB.
Grote problemen hebben vaak eenvoudige oplossingen. De grootte zit 'm meestal niet in het probleem, maar in het stuk onbekend gebied; door te zoeken verken je dat en komt tot een oplossing. Maar daarbij is mijns inziens het zoeken waardevoller dan het vinden. Tot zover de filosofie.
Bovenaan staat toch ubuntu 12.04, maar misschien had ik duidelijker moeten zijn. Is trouwens een multiboot, de lijst is indrukwekkend en het scherm is te klein om alles te tonen, vooral systemen om uit te proberen en nieuwere systemen die niet meer werken vanwege die NVIDIA problemen… Zal er één en ander van weggooien. Open SUSE zal waarschijnlijk het hoofdos worden.
Gisteren nog een heel oude Ubuntu Studio 9.1 uit het lijstje opgestart en een probleem dat ik hier en in andere Ubuntuversies niet opgelost kreeg, nl. een ntfs partitie opruimen (zie ander topic).
Bedankt voor het compliment, maar ik ben nog beginner hoor.
Die lange lijsten hier zijn eerder een teken van chaos hoor Grub moet opgeruimd, de repo’s moeten opgeruimd, mijn partities mogen ook een buurt krijgen enz. haha