Aan mijn pc met openSuse Leap 42.1 heb ik een monitor asus MX279 hangen, maar die geeft een constant gebrom. Heb de stroomkabels al verder weggelegd en het kabeltje van geluidskaart naar monitor omgedraaid. Maar niets heeft mogen baten.
Wat ik vreemd vind is dat per “venster” het geluid afneemt of juist aanzwelt. bijvoorbeeld als ik het toepassingendasboard te voorschijn haal en er dan helemaal geen gebrom is?
Hé dat is leuk. Ik ben begonnen met een computer waar een luidsprekertje aan zat. Dat was regelrecht aangesloten op de CPU en gaf toontjes. Als je je programma goed kende kon je horen waar het op dat moment mee bezig was. Vooral bij loops met een benadering van een eindwaarde was dat soms net een stuiterende knikker. Steeds vlugger en dan PIEP en dan begon de ponsbandponser uitvoer te maken.
Dat was in 1968. Ik kan begrijpen dat je deze moderne versie niet echt waardeert. Maar veel kan ik er helaas niet over zeggen. Lijkt op overspraak in een kabeltje, maar dat heb je zelf ook al bedacht.
Toch bedankt voor de plezante anekdote.
Misschien is een ander kabeltje proberen de enige mogelijkheid.
Heb nog niet zo lang geleden zoiets gezien in een Facebook post. 's Middags bleek dat het uitzetten van pulseaudio in yast het probleem oploste, 's avonds kwam de poster terug met de mededeling dat de geluidskaart ( onboard ) het begeven had.
Wat ik zelf 's gehad heb was ook een vreselijke brom, bleek de kaart enigzins losgetrild, dwz dat het afgelopen was toen ik de geluidskaart 's uit het slot gehaald, en opnieuw erin gestoken had.
Ook wat Henk aangeeft heb ik al meegemaakt: kabels die niet (meer) OK waren, contrapluggen die niet goed contact maakten.
Inmiddels een ander kabeltje geprobeerd maar het gebrom bleef hetzelfde.
In Yast gekeken bleek dat de geluidskaart helemaal niet geconfigureerd was. Een normale configuratie gedaan en het lijkt of het gebrom een heel klein beetje is afgenomen. Maar niet genoeg om er niet stapelgek van te worden.
Pulse audio uitgezet heeft ook niets geholpen.
Wel is het zo als ik een testgeluid wil afspelen er geen geluid uitkomt en kan ik ook de volume niet regelen in Yast.
Toen in een keer wel? En toen weer niet. (sorry weet niet wat ik toen wel of niet aan het doen was)
Inmiddels kan ik het volume ook niet meer regelen in mijn KDE panel. Alleen de volume van een opname apparaat en een dummy output.
Maar het gebrom hoor ik nog steeds :messed:
Kabel kunnen we dus uitsluiten. Hoeveel geluidsapparaten zie je in Yast? Soms “pakt” het systeem bijv. een HDMI aansluiting als geluidskaart. Het is zaak de echte geluidskaart/chip te zetten als primaire geluidskaart. Met pulseaudio aan ( en dat zou volgens de defaults moeten ) kun je de tool “pavucontrol” gebruiken. Op mijn gewone systeem moet ik dat doen, omdat anders de HDMI van mijn videokaart gezien wordt als geluidskaart. Met pavucontrol speel ik vervolgens totdat 't naar behoren werkt. Het zou best kunnen zijn dat er één of ander kanaal openstaat dat de brom veroorzaakt.
Het is misschien een beetje “vloeken in de kerk” maar ik heb altijd een live-distro op een usb-stickje staan die erom bekend staat dat alles "out of the box"werkt.
(Enigste wat ik mis bij openSUSE een live-versie bedoel ik )
Maar dan kun je testen of je hardware het aan het begeven is, of toch een setting in openSUSE
In Yast zie ik twee geluidsapparaten. Mijn geluidskaart op 0 en mijn headphones op 1. Pulsaudio staat aan. Met pavucontrol heb ik wat gespeeld maar er is niets veranderd. Overigens niets gedaan met latency omdat ik geen flauw benul heb wat dat betekent.
Zie ook geen “Apply button”? Als root gebruiken?
Nadat ik de geluidskaart geconfigureerd had (zie eerdere post) heb ik de computer opnieuw opgestart. Het gebrom is minder geworden maar nog steeds aanwezig.
Goed idee. Gewoon een bekende distro pakken neem ik aan.
Is de pc verplaatst of heeft deze een ander netsnoer gekregen, problemen met een bromtoon kan aan de aarding of ontbreken van aarding liggen in het voedingsgedeelte.
Ik heb mijn pc niet meer geaard, omdat dit juist een statische lading geeft met de bijbehorende (zoemtoon) brom.
Het is maar een idee.
Na het configureren van de kaart in Yast, het opnieuw opstarten en met pavucontrol rondgekeken te hebben. Moet ik zeggen dat het gebrom enorm gereduceerd is. Maar toch nog steeds aanwezig.
De pc staat al een jaar op dezelfde plek. Het gebrom is direct begonnen na de installatie van Leap 42.1
Omdat je met experimenteren toch enig resultaat boekt, zou 't best een software probleem kunnen zijn. Er is ook nog alsamixer. Kwestie van kanalen dichtgooien en kijken of er wat verandert. Waarbij het natuurlijk de bedoeling is dat al het andere geluid wel weergegeven wordt :).
Geluid onder linux werkt meestal heel behoorlijk tegenwoordig, maar als 't dat niet doet kom je tegen dat 't een complex gebeuren is. Met veel tools waarmee je dingen kunt beïnvloeden. Ik kan me herinneren dat ik voor mijn ASUS DX2 toen die net nieuw was een bash script had en een hele lijst aan driver opties om het ding precies te laten doen wat-ie moest doen. En uiteraard zaten die dingen ook wel 's in de weg nadat de kernel driver steeds beter werd. Nu doet 't ding al weer jaren dienst, met Leap volledig ootb, volledige functionaliteit.
Net even met alsamixer bezig geweest maar dat heeft niet geholpen.
Ik kan me ook nog herinneren dat aan het begin het niet makkelijk was om je geluid aan de praat te krijgen onder Linux, tenminste zodra er een probleem op trad. Maar tegenwoordig komt dat eigenlijk niet meer voor.
Denk dat ik het maar eerst even moet proberen met een Live distro om te kijken of het een hardware probleem is.
Heb de computer opgestart met een Debian Jessie live cd en het resultaat was ook gebrom uit de boxen. Aanvankelijk leek het net of het minder was maar uiteindelijk toch een gebrom.
Zit niets anders op om een (externe) geluidskaart aan te schaffen en het geluid onboard uit te zetten.
Heb je dit gebrom ook als je een koptelefoon i.p.v. de boxen gebruikt.
Nee, maar ik maak gebruik van een koptelefoon via usb. Heb ook geen "gewone"koptelefoon om te testen op de geluidskaart.
Nu, dus het is een hardware probleem.
Kan eigenlijk van alles zijn.
Een voeding die minder wordt (kan ook de voeding van de boxen zijn) , of een “stoorzender” (andere apparaten) in de buurt.
Als je eerst wat spullen kunt lenen van iemand, kun je uitsluiten wat wel of niet werkt.
Een heel goed idee.
Het gebrom kwam uit de boxen van de monitor. Heb mijn oude speakersysteem van de stelling gepakt en aangesloten.
Geen gebrom!
Boxen van de monitor stuk? Of kan ik iets instellen in het menu van de monitor?
Denk niet dat het een instelling is.
Het kan zoiets simpel zijn als een vuile jack-plug, of een breukje in de kabel.
Maar kan ook inderdaad in de monitor zelf zitten.
Ik heb eens een monitor gehad waarbij het beeld af en toe flikkerde.
Dat bleek een slechte verbinding te zijn op een printplaat.
Het simpelste is dan je oude geluidssysteem gebruiken…