CLONEN Opensuse 12.1 + fouten

Installeren van Opensuse 12.1 ging prima,geen fout melding,helaas met de media speler Kaffeine - KDE Media Player was na het opstarten
de schijf niet meer toegankelijk,alleen een zwart scherm.
Nog een keer toen ging het wel goed met Kaffeine,raar.
De rescue in de installatie disk werkt niet bij mij.
Geprobeerd met een systeem backup de instellingen terug te zetten op een kopie andere schijf,werkte niet,fout meldingen,en systeem werkte niet meer.

Nu met Acronis True Image Home 2012 een image backup gemaakt en geplaatst op een andere harddisk zelfde type en grote.
Windows 7 werkte perfect op deze kopie en Opensuse 12.1 startte op en toe kreeg ik deze meldingen.

Suse embleem
OPSTARTEN

doing fast boot
Creating device nodes with udev
Udevd[225]: failed to execute ‘etc/sysconfig/network/scripts/ifup-sysctl’ Vi
/sysconfig/network/scripts/ifup-sysct1 lo -o hotplug’: Mo such file or directory
Trying manual resume from /dev/disk/by-id/ata-SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS6O5304-i
resume device /dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD103UJ_S13PJlLS605304~part5 not found
Trying manual resume from /dev/disk/by-id/ata-SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS6053O4-]
resume device /dev/disk/by-id/ata-SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS6053O4-part5 not found
Waiting for device /dev/disk/by-id/ata-SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS605304-part6 t
tent me to fall back to /dev/disk/by-id/ata-SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS605304-pa]

.Could not find /dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD103UJ_S13PJlLS605304-part6.

Ik mis de mogelijkheid tot een reparatie en installeren kopie bi de start ,het is me duidelijk geworden
dat ook met dit besturingssysteem het fout kan gaan.

Weet iemand hoe dit op te lossen ?

Alvast bedankt.

Ik weet niet wat “Acronis True Image Home 2012” is, dus dat zou de waarde van mijn antwoord kunnen beïnvloeden. Maar als de tweede disk een copie van de eerste disk bevat (voor zover dat past) zoals gemaakt met *dd, *dan geldt het onderstaande.

Aan gezien zowel GRUBs* /boot/grub/menu.lst* als de /etc/fstab in openSUSE werkt met disk identificaties zoals SAMSUMG_HD103UJ_S13PJlLS6053O4 uit* /dev/disk/by-id *en omdat alles nu op een andere disk staat kan er weinig worden gevonden.

Of je dat “fout gaan” wilt noemen is jouw interpretatie.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. gebruik de harde disk identificaties zoals /dev/sda1, … enz.
  2. gebruik de /dev/disk/by-uuid namen, dat zijn namen toegekend bij het creëren van de file systems en die gaan dus mee bij een copie van de partitie.

Alle methodes hebben hun voor- en nadelen. Zo werkt by-id niet in jouw geval. En by-uuid werkt niet als je een file systeem nieuw creëert. En harde /dev/sd… kan problemen opleveren bij toevoegen/verwijderen van disks.

Dit is op te lossen door het systeem over te nemen met behulp van een LiveCD en dan de fstab opnieuw aan te maken, met de apparaat-naam i.p.v. het ID als aan te koppelen apparaat.

En die how-to kan je hier vinden -> Systeem overnemen met een live-cd :wink:

Yep. Je start Yast - Systeem - Partionering op, klikt op Ja. Vervolgens bewerk je elke paritie, klikt op FSTAB opties, en verandert daar “Apparaat-ID” naar “Apparaat-naam”. Het verstandigst is om ook de bootloader configuratie opnieuw te laten voorstellen, dan ben je de oude verwijzingen daarin ook kwijt. Als je er niet uitkomt, laat het dan weten.