Citrix Receiver op OpenSUSE 12.2, 12.3 en 13.1 64 bits installeren

De volgende stappen worden hier behandeld:
1 Downloaden van de Citrix receiver en van de Citrix usb-driver zodat je bijvoorbeeld lokaal (op je eigen pc) kunt printen;
2 Installeren van de Citrix receiver met afhankelijkheden. Installeren van de nodige cacerts (certificaten);
3 Zorgen dat de Citrix Receiver deze certificaten gebruikt.
Deze how to gaat uit van een 64-bits systeem, maar Citrix heeft ook een 32 bits pakket. Ook ga ik er vanuit dat je Firefox als internet browser gebruikt voor de Citrix Receiver. De Citrix Receiver werkt namelijk nog niet in Chrome of Chromium. Van andere browsers zoals Seamonkey of Opera weet ik niet of die het doen.

1 Download de laatste Citrix receiver rpm
van de website van Citrix, op het moment van schrijven:

http://www.citrix.com/downloads/citrix-receiver/receivers-by-platform/receiver-for-linux-121.html
  • Zoek naar de rpm (er is ook een deb versie en een source versie) van de receiver en van de USB Support package. Let op: er is een versie voor x86 systemen, voor 64-bit systemen en voor ARM systemen;
  • Download de rpm’s die passen bij jouw systeem en sla ze op in de standaardlocatie op jouw PC;
  • Ga naar deze map, waar deze rpm’s nu staan opgeslagen.

2 Installeer deze rpm’s
En tegelijk ook deze pakketten, voor zover niet al aanwezig op jouw systeem.

su -c'zypper in ICAClient_12.1.0-0.x86_64.rpm ctxusb_2.2-1.x86_64.rpm openmotif openmotif-libs-32bits ca-certificates ca-certificates-cacert ca-certificates-mozilla'

Aanpassen aan jouw Citrix versienummer. Kies als er een installatieconflict optreedt voor de oplossing waarbij openmotif-libs-32bits wordt geïnstalleerd en een aantal pakketten worden aangepast, maar let wel op wat je doet: als het om erg veel pakketten gaat die moeten worden aangepast of voor jouw cruciale pakketten, zou ik even om advies vragen op het subforum netwerk/internet. Zie ook toelichting.

Toelichting:
Schrik niet teveel van openmotif-libs-32bits. Er schijnt een fout in de 64-bits rpm te zitten, waardoor de volgende foutmelding na de installatie optreedt bij het starten van de receiver, als je gewoon openmotif-libs installeert:

cd /opt/Citrix/ICAClient_12
./wfcmgr
/opt/Citrix/ICAClient/./wfcmgr.bin: error while loading shared libraries: libXm.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory.

Je kunt wel programma’s starten, maar niet de Citrix receiver om instellingen te wijzigen. Bij installatie van openmotif-libs-32bits kan dat wel. Als je openmotif-libs-32bit niet kunt of wilt installeren: vervang dit dan door openmotif-libs.

3 Citrix gebruik laten maken van Mozilla certificaten

• Zoek de installatielocatie van de Citrix receiver. Op het moment van schrijven, is de standaardlocatie /opt/Citrix/ICAClient. Ervan uitgaande dat dit de locatie is, zorg je dat Citrix voortaan gebruik maakt van de ca-certificates-mozilla certificaten. Op het moment van schrijven staan ze standaard op:
/usr/share/ca-certificates/mozilla
  • Ga naar de map van Citrix waar de map cacerts in staat en wordt root;
cd /opt/Citrix/ICAClient/keystore
su
  • Hernoem de map cacerts als back-up;
mv cacerts cacerts.orig
  • Maak een link aan met dezelfde mapnaam die verwijst naar de map met de Mozilla certificaten.
ln -s /usr/share/ca-certificates/mozilla/ cacerts

Dit voorkomt dat je ontbrekende certificaten van onbekende websites moet downloaden om in te kunnen loggen in het Citrix account waar je mee werkt. Dat heb ik jaren gedaan, omdat ik niet wist dat er certificaten via de installatiepakketten van OpenSUSE worden aangeboden (bedankt, Knurpht en Benmh). Bovendien hoef je de certificaten niet handmatig te kopiëren na iedere update en weet je zeker dat je met de meest recente certificaten werkt.

Klaar!

Mocht je nu toch nog deze melding krijgen:

You have not chosen to trust "Certificaat Naam" CA (SSL error 61).

Dan mist er nog een certificaat. Vraag het op bij je systeembeheerder, wend je tot het Citrix forum of mogelijk tot het OpenSUSE forum.

Hallo Knurpht,

Dat is wel een erg snelle reactie. Thanks, but

Ik heb de tijd nodig om het allemaal door te werken en uit te proberen;
alleen nog de vraag :
hoe plaats ik de benodigde comodo cacerts ( die ik al gedownload heb) in de map /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/?
Als dat gebeurd is dan zou ik het probleem denk ik opgelost hebben.

Fons

Dat hoef je niet te doen, je hebt die nl. al op je systeem staan, en anders moet je ze even installeren. Ga je dit met de hand doen, dan kun je er donder op zeggen, dat je bij wijzigingen bij de server weer alles uit moet zoeken, met de risico’s van verkeerde certificaten, verkeerde ondertekeningen. Als er in dit soort certificaten iets verandert, zul je vrijwel meteen een update van het Mozilla pakket krijgen.

• Zorg dat je het pakket ca-certificates-mozilla geïnstalleerd hebt.
  • Voer onderstaande uit, letterlijk
    Ga naar de map van Citrix waar de map cacerts in staat en wordt root;
cd /opt/Citrix/ICAClient/keystore
su

in dit geval niet “su -” zoals hierboven staat.
Hernoem de map cacerts als back-up;

mv cacerts cacerts.orig

Maak een link aan met dezelfde mapnaam die verwijst naar de map met de Mozilla certificaten.

ln -s /usr/share/ca-certificates/mozilla/ cacerts

Als je nu maar de weblink gaat waarmee je met de Citrix server verbinding maakt, zul je zien dat je na authenticatie binnen bent. Heb dit nu al meermalen zo gedaan en moet de eerste nog tegen komen waarbij het niet werkt.

hallo ,

het lukt niet, maar ik vergat aan te geven dat ik opensuse versie 12.1 XCFE gebruik en wel 32 bits
Ik ben niet zo goed met omschrijven van de technische termen

Op de terugweg van de launch-party :D.
Kun je output laten zien van

ls /opt/Citrix/ICAClient/keystore

en van

ls /usr/share/ca-certificates/ 

Hoi allen,
Voor installatie van ICA Client 13.0.0 onder openSUSE 13.1 zijn twee wijzigingen nodig geworden op bovenstaande instructies:
[ul]
[li]Tijdens de installatie van de citrix rpm kan een foutmelding optreden dat libxerces niet wordt gevonden, ook als die al is geïnstalleerd. Linken naar de juiste locatie werkte bij mij niet. Ik heb daarom dit uitgevoerd. Download de 32 bit rmp van libxerces-c3.1 (bijvoorbeeld van software.opensuse.org: Download openSUSE 13.1 uit een betrouwbare bron), maar installeer die niet. Open deze rpm uit met een standaard archiefprogramma (bijvoorbeeld met Ark als je KDE gebruikt) en kopieer het bestand libxerces-c-3.1.so naar /usr/lib/.[/li][LIST]
[li]Bron: https://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/applications/492335-citrix-receiver-not-working.html [/li][/ul]

[li]De locatie van de certificaten is gewijzigd van [/li]```
/usr/share/ca-certificates/mozilla

naar

/etc/ssl/certs

Volg dus de bovenstaande instructies bij 3 op, met deze wijziging: 

ln -s etc/ssl/certs

[/LIST]

Mochten er nog meer problemen zijn, post die dan niet hier maar in https://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/helpen-en-hulp/programmas/

[/LIST]

We zijn het er toch over eens dat dit geen echt nette procedure is? Het werkt wel, maar
Wat er moet gebeuren, is dat er een libxerces…32bit pakket geïnstalleerd wordt, dan blijft je pakkettendatabase tenminste consistent met wat er geïnstalleerd is, zie software.opensuse.org: , waarschijnlijk zal die dezelfde versie van de gewone willen hebben, dan hoef je ook niet meer iets apart uit te pakken, zo’n …32bit pakket zet z’n inhoud nl. in /usr/lib . De …-x86_64-…32bit.rpm pakketten doen dat allemaal. Het is de truc om van libraries zowel de 32- als 64bits versie te hebben geïnstalleerd, de eerste in /usr/lib, de tweede in /usr/lib64 (voor enkele pakketten is het pad zonder /usr).
Als er van een lib zulke pakketten bestaan zie je dat op software.opensuse.org bij het zoekresultaat. Je ziet dan “… Subpackages”. Als je daarop klikt krijg je te vaak de -32bit.rpm te zien.

In dit geval ben ik het er mee eens: in het pakket zit immers maar 1 bestand. Had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.