Carla wil niet starten

openSUSE 13.1

In verband met mijn pogingen om muziek te maken, wil ik Carla proberen.

https://software.opensuse.org/package/carlavv

Helaas werkt het bijna.

Via yast een aantal deve lfiles geprobeerd te installeren, omdat ik straks ook lmms opnieuw wil compileren, maar dan met carla support.

Dat gaf een conflict, maar ik kon dat gedeeltelijk oplossen door een andere leverancier te kiezen, van bepaalde libs.
Van packman naar giordanoboschetti.

Eerst kreeg ik op de commandline o.a. het volgende te zien:

OSError: liblinuxsampler.so.3: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet

Na wat gekloot krijg ik:

OSError: /usr/lib64/linuxsampler/liblinuxsampler.so.3: undefined symbol: _ZN3gig4File14GetFirstSampleEPNS_10progress_tE

Via internet vond ik een ubuntu topic, en het schijnt te komen door een lib mismatch.
http://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=47&t=11086

The only way this can happen is due to a library version mismatch, which is not truly possible with just the repos.

Iemand een idee hoe ik vind om welke lib dat dan gaat?

Voor wie zegt carla ?
http://kxstudio.sourceforge.net/Applications:Carla

Carla is an audio plugin host, with support for many audio drivers and plugin formats.
It has some nice features like automation of parameters via MIDI CC (and send output back as MIDI too) and full OSC control.

Ik zie bij zoeken in https://software.opensuse.org/search alleen een versie voor 13.2 (en zelfs dat wordt beta genoemd) in home:edogawa. dus niet voor 13.1.

Probeer jedie, of iets anders? Wat dan. wat heb je precies gedaan?

Aangezien je zelf kennelijk niet helemaal meer kunt volgen wat je hebt gedaan en waarom (“een aantal devel files te installeren”, hoeveel, welke, is het gelukt) (een andere leverancier te kiezen (welke, waarvoor), is dat voor ons ook redelijk onmogelijk.

Volgens mij is het beste om alles! weer ongedaan te maken en dan opnieuw en doordacht te beginnen.

Als ik 't lees werkt 't helemaal niet :smiley:

Via yast een aantal deve lfiles geprobeerd te installeren, omdat ik straks ook lmms opnieuw wil compileren, maar dan met carla support.

Dat gaf een conflict, maar ik kon dat gedeeltelijk oplossen door een andere leverancier te kiezen, van bepaalde libs.
Van packman naar giordanoboschetti.

Eerst kreeg ik op de commandline o.a. het volgende te zien:

OSError: liblinuxsampler.so.3: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet

Na wat gekloot krijg ik:

OSError: /usr/lib64/linuxsampler/liblinuxsampler.so.3: undefined symbol: _ZN3gig4File14GetFirstSampleEPNS_10progress_tE

Da’s een goeie beschrijving van hoe je je systeem kunt destabiliseren. Packman is niet een repo met een zootje losse libs, maar een zorgvuldig samengestelde pakkettenverzameling. Vroeger was een mengeling van videolan en Packman ( werd “ergens” op het web aangeraden ) niet alleen een garantie voor multimedia problemen, maar ook voor een beroerd draaiende desktop.
Als je home: repos gebruikt, moet je echt goed weten wat er in die repo staat, en dat je qua testing etc nergens op hoeft te rekenen. Het zijn nou eenmaal unstable repos.

Als je op deze manier wilt experimenteren, doe je er veel beter aan om te leren je eigen pakketten te bouwen via de buildservice. Ik doe dat bijv. met libudev en libgcrypt omdat een third-party pakket daar bepaalde versies van wil hebben. Zo kun je dan bijv. zelf besluiten dat jouw pakket een hogere versie van libpoppler nodig heeft (omdat je die nu eenmaal hebt). De buildservice gaat dan opnieuw compileren enz enz. en een nieuwe pakketversie bouwen.

Ik zal nog wel 's even kijken hoe e.e.a. op Tumbleweed loopt.

Als ik zoek op carla, dan krijg ik twee keer Carla te zien.

Als ik op het linker plaatje klik zie ik alleen 13.2. Klik ik op het rechter plaatje, dan staat daar ook 13.1.

Ik weet nog één devel file en die hoord bij: liblinuxsampler.so.3

Op de commandline werd gezegd dat dit bestand niet gevonden werd. Via yast kwam ik er achter dat ik dit wel geherinstalleerd had.

Dit bracht in zo verre vooruitgang, dat de commando regel niet meer zei, dat het bestand niet gevonden werd.

Hoe begin ik opnieuw ?

Carla verwijderen ?

En dan is yast switch systeem bestanden naar packman?

Alvast bedankt. Ook voor de waarschuwing, dat ik dit dus anders aan moet pakken.

Ik lees bij de pakketinfo trouwens ook het e.e.a. wat het doet lijken of dit überhaupt geen sinecure is:

THIS IS A BETA RELEASE! 1. Carla-Control is not available in the 2.0-beta versions yet
2. Linux release has support for bridging Window plugins using Wine (32bit and 64bit)
3. Linux 32bit release will not load 64bit plugins even if ran on a 64bit system

Het gebruik van wine maakt het zoeken naar mogelijke oplossingen er niet eenvoudiger op.

Als ik lmms start via de command line en wine crashed dan zie je meestal niets.

Waarschijnlijk kan ik beter wachten tot het geen beta meer is.

Misschien moet ik het hier eens vragen.

https://github.com/falkTX/Carla :slight_smile:

Zomaar even een schot in het donker: als ik de plaatjes zie, zie ik iets wat wel heel erg lijkt op JACK. Is Carla daar een alternatief voor? Wat me aan Carla dwars zit, is de nadruk die overal op “beta” gelegd wordt. Misschien dat de devs je verder kunnen helpen.

Ik draai gelukkig lmms zonder jack. ( al heb ik jack wel geïnstalleerd, maar wat ik hoogst irritant aan jack vind, is dat als ik het in lmms aanzet, elk ander programma gelijk geen geluid meer maakt.
Ik begrijp ergens wel waarom, maar dat maakt het niet minder irritant.

Wat Carla nou precies is, is me nog niet helemaal duidelijk.

Wel dat Carla ook jack kan gebruiken. En dat ik met carla ook vst kan laden.

Dat is ook de hoofdreden waarom ik het proberen wil.
Lmms heeft al vestige, om vst’s te laden, maar zeker op linux werkt niet alles.
Wie weet werkt carla beter.

Dat niet willen werken van bepaalde vst op Linux (.dll bestanden) is soms heel irritant.
Ik ben uren aan het zoeken geweest naar welke synths Jean Michel Jarre gebruikt.
Vond ik eindelijk een vst, waar hij dus de hardware versie van gebruikt, wil dat kreng niet werken op Linux.
( een kort test op windows 7 met lmms, toonde aan dat de vst daar wel werkte.)

Als ik weer eens een update van wine heb, probeer ik het altijd opnieuw, maar tot nu geen succes.

Een andere vst die ik graag zou gebruiken heeft een zelfde probleem. Op windows in lmms doet hij het wel >:(

http://www.bluecataudio.com/Products/Product_FreqAnalystPro/

Ook deze zou ik dus graag eens met Carla willen proberen.
Bang dat ik veel werk voor niets doe ben ik wel, want ook Carla gebruikt wine voor dit soort dingen.

Er zijn overigens ook vst ( plugins) die het wel op Linux doen, maar niet op windows.

Stiekum een beetje off topic:
Wat ik echter zonder jack en carla al voor elkaar heb op openSUSE :stuck_out_tongue:
( Veronica komt naar je toe deze zomer… )

Het is duidelijk nog niet af, maar het leek me wel geinig om het met jullie te delen. De accordeon, je raait het al is een vst.

Er zijn dagen dat ik wouw ;), dat ik er niet aan begonnen was. Op het lmms forum hebben er al meerdere gezegd, dat ik een erg moeilijk nummer gekozen heb.
Ik had de bladmuziek op het net gevonden, maar toen ik begon kon ik eigenlijk nauwelijks bladmuziek lezen.
En dit is nou niet bepaald een geschikt stuk muziek, om bladmuziek van te leren.

https://soundcloud.com/user586365033/biscaya

https://github.com/falkTX/Carla/issues/247

Calf analyzer plot does not plot.

Dat is nou precies het probleem wat ik heb als ik deze vst via vestige probeer.
Blijkbaar is het een poging waard om het zelf te compileren, want het zou moeten werken.

known “issue”, the calf plots only appear when UIs are not running as bridges.
uncheck the “direct handling of UI…” in the carla engine options to see them.
if calf crashes for some reason it will bring down carla too though.

Misschien maar eens even bij de obs kijken, hoe dat werkt.
Als mij dat lukt hebben andere er ook wat aan. :slight_smile: