canon pixma ip1600

Beste Forummers,

Sinds kort overgestapt op opensuse12.2 en KDE.
Printer wordt wordt wel herkend;heb de indruk,dat de printopdracht herkend wordt.
Probleem is het wordt niet geprint.
Dit wordt gevonden en aangemaakt:
Local canonip16oo with driver canon pixma ip1600 cups+gutenprintv5.2.7 ready
Local canonip16oo with driver canon pixma ip1600 cups+gutenprintv5.2.7 simplified ready
de velden location en default blijven leeg.

klik op print test page gaat printerlampje flikkeren,verder gebeurt er niets.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

martin

Dag Martin, welkom

Er zijn een paar dingen die we graag willen weten

• Hoe is de printer aagesloten? via USB, Wifi, ethernetkabel?
  • Hoe heb je de drivers geïnstalleerd?
  • Kun je eens een terminal venster openen en output van onderstaand commando posten, tussen CODE tags ( # in de editor )
lpstat -t

Even vooruitlopend op Knurpht.
Mocht die printer op een usb poort staan dan kan je eventueel de driver voor de ip2200 gebruiken.
De cups driver voor de ip1600 is op de een of andere manier niet compatibel.
Kijk eens op deze site van Canon

Canon Print Filter for Linux

Wil je ook niet ontmoedigen, heb zelf ook de ip1600 gehad maar deze heeft nooit echt goed gewerkt onder Linux

Om ook nog maar even wat toe te voegen: Canon heeft ook linux drivers in de aanbieding. Mijn ervaring is echter dat de versies per land/continent compleet verschillend zijn. Vorig jaar heb ik bij eerst bij Canon Europe, daarna bij Canon Australia drivers opgehaald om het printen via een kopieerapparaat aan te sturen. Wie schets mijn verbazing toen ik na het uitpakken van de rpm’s die één en dezelfde naam hadden, zag dat de één drivers installeerde in /usr/share/cups/opt, de andere in /opt en bovendien de inhoud compleet verschillend was. De laatste bevatte een nieuw setje rpms, installatie ervan bracht honderden printermodellen binnen, en ik kon de printer configureren zoals dat zou horen. Met de Europese was het een drama.

Allereerst dank voor het snelle antwoord.
Output van lpstat -t

ali@linux-gzuw:~> lpstat -t
scheduler is running
no system default destination
device for canonip1600: usb://Canon/iP1600
device for canonip1600_1: usb://Canon/iP1600
canonip1600 accepting requests since Sat 17 Nov 2012 01:00:48 PM WET
canonip1600_1 accepting requests since Sat 17 Nov 2012 01:00:48 PM WET
printer canonip1600 is idle. enabled since Sat 17 Nov 2012 01:00:48 PM WET
printer canonip1600_1 is idle. enabled since Sat 17 Nov 2012 01:00:48 PM WET
ali@linux-gzuw:~>

Deze info komt in shell;ik begrijp de aanwijzing code tags # in editor niet helemaal.
Ik heb de printer aangemeld en de software deed verder het werk.Ik heb het niet handmatig geïnstalleerd.

Is dit de gevraagde informatie?

weer bedankt.

Martin.

Eerst maar even: ja, dit is de output.
Daarin zie ik dat de printer 2 keer is aangemaakt. Je ziet ip1600 en ip1600_1. Dat lijkt mij niet goed.
Je zou de printer wachtrijen via Yast - Hardware - Printer eerst 's kunnen verwijderen, en vervolgens opnieuw toevoegen, dan weet je zeker dat je er maar één hebt. Dan ook vanuit Yast er een testpagina naar toesturen. Dat moet goed gaan, anders doet de printerdriver niet wat-ie vertelt te doen.
De tip van Ben kun je ook proberen, ik blijf zelf altijd ver uit de buurt van Canon printers, heb er altijd ruzie mee.

Potverdikke, dat had ik dus ook, mijn setje dat wel wat meer functioneerde had ik via de USA site gedownload.
Was wat meer resultaat maar dan nog niet geheel goed.
Heb nu alleen nog maar HP printers staan met een verloren Epson.

Heb je toevallig die website nog? Heb zelf een Canon printer die wel werkt, maar een beetje een drama is om aan de praat te krijgen via Wifi…

Dat hoeft niet aan de driver te liggen. Ik heb altijd gezocht op “Canon linux driver rpm” en dan maar wat proberen. Voordeel is dat je de rpms moet downloaden. Hoe oud is dat ding van jou? Misschien kan ik die rpm ergens droppen.

Die van mij is een Pixma MP495… ik heb mijn drivers hier vandaan gehaald. Die werken prima. Heb de printer eerst op het netwerk gezet in Windows, maar je zou in principe het ook in Linux kunnen doen met een open Wifi verbinding. Dan het IP opzoeken via de router of via de printer naam en het dan instellen. Zal er een keer een blog post en een how-to van maken…

Beste Forummers,

Allen bedankt voor het meedenken.
Onze eerste computer was een amiga500.Later de a1200.In die tijd was het vinden van een printerdriver ook al een probleem.Uiteindelijk het programma Turboprint gekocht.Dat heeft al die jaren prima gewerkt.Ook in linux-mandriva.
Nu de overstap naar opensuse en het probleem was daar.Ook via de canon.au site die driver wilde niet.
We hebben nu alsnog een update van turboprint ( à €12.95) en de printer werkt weer als vanouds.
Bij turboprint kan je een test versie downloaden,die een maand te proberen is.
Nogmalls iedereen bedankt.