Ik probeer mijn printer/scanner van cannon MP945 te installeren via terminal ik heb .db en .rpm bestanden.
rene@linux-i5o0:~> sudo sh cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm/install.sh
root’s password:
Canon Inkjet Printer Driver Ver.3.40-1 for Linux
Copyright CANON INC. 2001-2010
All Rights Reserved.
==================================================
An error occurred. The package management system cannot be identified.
rene@linux-i5o0:~>
Wat ik doe ik fout ? ik had voorheen Linux toen heb ik ook terminal bovenste gedaan maar dan met .deb file printer en scanner werkte in 10 minuten.
Ik heb in Linus gedaan volgens een handaleiding van een moderator van dit forum genaamd Dexter 1979 bericht geplaatst op 16-01-211 dit werkte voor mij in linux geweldig
Probeer eerst eens de openprinting pakketten te installeren, en kijk dan of je de printer via Yast kunt toevoegen. Het commando hierboven komt me heel raar over, tenzij er iets aan vooraf gaat als het uitpakken van een rpm. Als ik met de hand .rpm bestanden moet installeren, doe ik dat zo:
cd /naar/directory/waar/de/rpm/staat
su -c 'zypper in VOLLEDIGE_NAAM_VAN_DE_RPM'
PS. Als ik 't me goed herinner, waren er Canon drivers waarbij je eerst de rpm moest installeren, daarna nog een installer moest draaien. Is dit soms zo’n verhaal?
Ik denk dat je even ergens iets gemist hebt. Was dat onder Ubuntu? Debian? Mint? Dat zijn allemaal .deb georienteerde distributies, Fedora, openSUSE, Redhat, SUSE gebruiken allemaal .rpm . Maar, Linux zijn ze allemaal.
In openSUSE heb je Yast ( Yet another setup tool ) om je systeem mee te beheren. Dat maakt onder andere dat je niet zelf in de gaten hoeft te houden of je nou wel alle netwerk bestandjes op de goede manier hebt aangepast, je regelt 't via Yast en Yast zorgt er wel voor dat alle systeembestanden op de juiste manier worden aangepast.
Installeren doe je bij voorkeur ook via Yast, of via zypper in een terminal venster.
Maar, ik zou eerst eens de openprinting pakketten installeren. Canon is niet meer zo anti-open-source als vroeger, en ik heb er een paar kopiëerapparaten die als printer werken prima mee aan de praat gekregen. Soepeltjes, terwijl ik eerder de halve wereld aan Canon sites af moest om uiteindelijk bij Canon Australia de drivers te vinden voor een model dat alleen in de Benelux geleverd werd.
Ik las net op de Ubuntu forums een thread van iemand die hetzelfde probleem had met een andere Canon printer. Daarin werd gezegd dat het install script kiest tussen .deb and .rpm. Deze keuze baseert hij op welke bestanden er in de map staan. Ik zou de .deb bestanden in een andere map zetten (of verwijderen) en het dan nog eens proberen volgens die post die ik heb gemaakt.
Zal hem in de How-To’s zetten nadat ik hem even heb nagekeken…
Het was onder Linux 13 en 14 hoe ik dat met mijn cannon heb gedaan dan was binnen 10 minuten gebeurt via een handleiding wat op dit forum staat geschreven wat dus eigenlijk bedoeld is om de cannon werken te krijgen op Opensuse.
De bestanden die ik heb zijn van de nederlandse support van cannon maar goed dat maakt niks uit omdat ik die geinstalleerd heb in Linux.
printer (cnijfilter-common_3.40-1_amd64.deb) en scanner is .deb.
Ik vermoed dat ik pakketten nodig om deze .deb bestanden te kunnen installeren weet niet welke dat zijn in software beheer staan er zoveel.
Dit is de handleding die van dit forum vandaan zoals ik het in Linux heb gedaan en het gaat alleen op de eerste regels voor terminal de rest klopte niet omdat terminal mij vragen steld zoals printernaam en of ik hem usb of netwerk wil gebruiken maar dat was simpel gewoon beantwoorden en hup daar ging hij en werkte ook direcht.
rene@linux-xw3x:~> cd cnijfilter-mp495series-3.40-1-deb
rene@linux-xw3x:~/cnijfilter-mp495series-3.40-1-deb> sudo sh
root’s password:
sh-4.2# ./install.sh
All Rights Reserved.
An error occurred. A necessary package could not be found in the proper location.
sh-4.2#
Ik heb geprobeerd om een rpm bestand van de printer te installeren maar hij loopt steeds tegen dit aan libtiff.so.3 ik heb gezocht in softwarebeheer dar staat alles van dit bestand geïnstalleerd 3 stuks.
Ik heb ook gekeken of dit bestand in de mapjes van de printer staat maar ook niks te vinden. Ik ben ten einde raden.
rene@linux-gs84:~> cd cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm
rene@linux-gs84:~/cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm> sudo sh ./install.sh
root's password:
All Rights Reserved.
Command executed = rpm -Uvh ./packages/cnijfilter-common-3.40-1.i386.rpm
Preparing... ########################################### [100%]
1:cnijfilter-common ########################################### [100%]
Command executed = rpm -Uvh ./packages/cnijfilter-mp495series-3.40-1.i386.rpm
fout: Failed dependencies:
libpng12.so.0 is needed by cnijfilter-mp495series-3.40-1.i386
libtiff.so.3 is needed by cnijfilter-mp495series-3.40-1.i386
Command executed = rpm -e cnijfilter-common
rene@linux-gs84:~/cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm> sudo sh ./install.sh
All Rights Reserved.
Command executed = rpm -Uvh ./packages/cnijfilter-common-3.40-1.i386.rpm
Preparing... ########################################### [100%]
1:cnijfilter-common ########################################### [100%]
Command executed = rpm -Uvh ./packages/cnijfilter-mp495series-3.40-1.i386.rpm
fout: Failed dependencies:
libtiff.so.3 is needed by cnijfilter-mp495series-3.40-1.i386
Command executed = rpm -e cnijfilter-common
rene@linux-gs84:~/cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm> rpm -e cnijfilter-common
fout: package cnijfilter-common is not installed
rene@linux-gs84:~/cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm>
Dit geeft gewoon aan dat de driver pakketten op oudere biblotheken gebouwd zijn. Zit op dit moment zelf ook met een Canon driver probleem, maar begreep ook al dat je terug gaat naar Windows.
Ik ga niet terug naar windows omdat alles al werkt ik heb namelijk deze os geinstalleerd ubuntu-12.04.1-desktop-i386-nl.
Die werkt ook perfecht met mijn hardware en alles no probleem.
Maar bedankt voor de reactie en de tips.
Da’s in elk geval linux. :D. TIP: kijk als je een soort hardware wilt gaan gebruiken (printer, camera etc. etc.) eerst even wat het beste ondersteund wordt onder linux. In principe zit hardware ondersteuning in de kernel, dus daar mag geen groot verschil in zijn.