Calibre wil niet starten

Hallo,

Ik heb Calibre geinstalleerd, maar sinds kort wil hij niet meer opstarten, weet iemand waar dit aan ligt?

mvrgr, Frank

Ha Frank,

Hoe heb je geïnstalleerd, uit de repos? Enig idee of-ie er mee ophield na een update o.i.d.?
Welke openSUSE?
KDE/Gnome?
32/64bits?

Open een terminal venster en doe:

calibre

Het programma “spuugt” vervolgens output in het terminal venster, kun je die hier kopiëren?

Dit was het resultaat…

frank@linux-avnb:~> calibre
Traceback (most recent call last):
File “/usr/bin/calibre”, line 19, in <module>
sys.exit(main())
File “/usr/lib/calibre/calibre/gui2/main.py”, line 288, in main
app, opts, args, actions = init_qt(args)
File “/usr/lib/calibre/calibre/gui2/main.py”, line 38, in init_qt
from calibre.gui2.ui import Main
File “/usr/lib/calibre/calibre/gui2/ui.py”, line 41, in <module>
from calibre.gui2.widgets import ProgressIndicator, IMAGE_EXTENSIONS
File “/usr/lib/calibre/calibre/gui2/widgets.py”, line 25, in <module>
from calibre.gui2.progress_indicator import ProgressIndicator as _ProgressIndicator
File “/usr/lib/calibre/calibre/gui2/progress_indicator/init.py”, line 15, in <module>
pi_error)
RuntimeError: Failed to load the Progress Indicator plugin: the sip module implements API v8.0 but the progress_indicator module requires API v7.1
frank@linux-avnb:~>

Bij voorbaat dank, Frank

Ik krijg exact dezelfde melding. Heb geen ebook, maar wel even calibre geïnstalleerd.

Wat zoekwerk:
SIP in Software Beheer, Versie Tab geeft aan dat er een nieuwere versie is geïnstalleerd dan de oorspronkelijke. Als ik die probeer te downgraden dan zegt Software Beheer dat ik ook een aantal Python en qt4 gerelateerde pakketten moet downgraden. Dat alles leidt me tot de gedachte dat je je KDE hebt geupgrade tot 4.5.3 :slight_smile: Daardoor heb je te hoge versies van een aantal pakketten, tenminste voor Calibre zoals het nu is.

Ik gebruik helaas Gnome, en ik heb nog geprobeerd om Calibre te upgraden, maar dat hielp ook niet…

dank, Frank

Heb de oorzaak al gevonden, denk ik: die zit 'm in de versie van ‘python-qt4’. Die is in de distributie nog versie 4.7.3.1-9, de mijne is 4.8-2.4, precies het versie conflict waarop Calibre crasht.

Kun je output posten van:

zypper lr -d

?

ik snap namelijk niet helemaal hoe je aan een te hoge versie komt…

This version has been reported to work: Index of /repositories/devel:/tools:/documentation/openSUSE_11.3

frank@linux-avnb:~> zypper lr -d

| Alias | Name | Enabled | Refresh | Priority | Type | URI | Service

—±-------------------±-----------------------------------±--------±--------±---------±---------±---------------------------------------------------------------------------------------±-------
1 | Google_-_i386 | Google - i386 | Yes | Yes | 99 | rpm-md | http://dl.google.com/linux/rpm/stable/i386 |
2 | KDE:Distro:Factory | KDE:Distro:Factory | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/KDE:/Distro:/Factory/openSUSE_11.3 |
3 | KDE:Extra | KDE:Extra | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/KDE:/Extra/openSUSE_11.3_KDE_Distro_Factory |
4 | KDE:KDE3 | KDE:KDE3 | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/KDE:/KDE3/openSUSE_11.3 |
5 | PK_TMP_DIR | PK_TMP_DIR | Yes | Yes | 99 | plaindir | dir:///var/tmp/TmpDir.CRJZ1u |
6 | Packman | Packman repository (openSUSE_11.3) | Yes | No | 99 | rpm-md | Index of /suse/11.3/ |
7 | graphics | graphics | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/graphics/openSUSE_11.3 |
8 | home:Lazy_Kent | home:Lazy_Kent | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/home:/Lazy_Kent/openSUSE_11.3 |
9 | multimedia:apps | multimedia:apps | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/multimedia:/apps/openSUSE_11.3 |
10 | multimedia:libs | multimedia:libs | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /repositories/multimedia:/libs/openSUSE_11.3 |
11 | openftd | openftd | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /releases/openSUSE_11.3 |
12 | repo-debug | openSUSE-11.3-Debug | No | Yes | 99 | NONE | Index of /debug/distribution/11.3/repo/oss |
13 | repo-non-oss | openSUSE-11.3-Non-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.3/repo/non-oss |
14 | repo-oss | openSUSE-11.3-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.3/repo/oss |
15 | repo-source | openSUSE-11.3-Source | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /source/distribution/11.3/repo/oss |
16 | repo-update | openSUSE-11.3-Update | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /update/11.3 |
frank@linux-avnb:~>

grtn, Frank

Elke keer als ik een losse rpm probeer te installeren, krijg ik PK_TMP_DIR|dir:///var/tmp/TmpDir.hyY1Ez] Repository already exists.

Dat zijn er veel te veel, een garantie voor problemen. Ook de oorzaak van de ongewenste upgrades: repo #2. Die bevat de nieuwere python-qt4 pakketten, waardoor Calibre niet meer wil starten. Ik heb het ernstige vermoeden dat je systeem nu bestaat uit een mix uit allerhande repos…
Als je repo #5 verwijdert is in ieder geval je probleem met de foutmelding PK_TMP weg. Ik zou als ik jou was ook #2,3,4 verwijderen.

Als je dat gedaan hebt, kun je ‘python-qt4’ herinstalleren ( de oudere versie is alleen nog voorhanden). Dat zal een aantal conflicten geven, die je alleen kunt oplossen door ook andere pakketten af te waarderen. Na terugkeer naar de vorige versies zou Calibre weer moeten functioneren.

Het advies is altijd om het aantal repos te beperken. Software, voor openSUSE 11.3 gemaakt, werkt niet altijd als je zo’n beetje alle pakketten van de distro vervangt door die uit andere bronnen. Dit zijn de “famous four”:

• oss
  • non-oss
  • update
  • Packman

Ik heb de repo’s gewijzigd, python-qt4 geherinstalleerd, de conflicten gedowngrade, maar nog steeds geeft calibre geen gehoor…

grtn, Frank

ok ik heb een werkende versie van de eigen calibre site via de commandline geinstalleerd en dit werkt…

grtn, Frank

Er zal één dezer dagen wel een update voor komen, want hier heeft iedereen met een recente KDE versie ook last van.