Bureaubladen toewijzen en vastleggen

Mensen,

Sinds kort van OSX naar Suse gestapt. Ik weet dat het verschillende systemen zijn maar bepaalde functionaliteit delen ze (waarom ik dus ook voor Suse heb gekozen) waaronder de virtuele bureaubladen. Nu had ik de verschillende bureaubladen een functie toegekend in OSX en starten de betreffende programma’s in het juiste bureaublad. Zo wil ik bijv Dolphin standaard in 1 openenen, Chrome in 2, systeeminstellingen in 12, en alle andere in de betreffende bureaublad. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Dank!

Dat kan allemaal, en zelfs ook nog op verschillende manieren, bereikt worden.

De traditionele KDE manier:
Rechtsklikken in de titelbalk van het programma
Geavanceerd
Speciale programma-instellingen (er volgt een waarschuwing/mededeling)
Bureaublad - Afdwingen - en dan je bureaublad kiezen

Ook is het mogelijk om gebruik te maken van de “Activities”. Je moet daarvoor o.a. aanzetten, dat je verschillende widgets per bureaublad wilt hebben, en kunt dan de Activiteit configureren. Als ik het goed begrepen heb zou je daaraan ook het openen van programma’s moeten kunnen koppelen, zodat je bijv. Dolphin automatisch geopend zou kunnen hebben op bureaublad 1, 3 en 6. Ben daar nog niet zo mee bezig geweest, heb wel op mijn System bureaublad Zoeken en Starten als Activiteit, en alle Yast modules vast op dat bureaublad.

Laat maar even weten of je er zo uit komt

Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker. Op 26-03-2011 Opensue 11.3 op Travelmate gedownload.Desktop Opensuse 11.3.2.6.34.12.
Ik heb ergens linksonder geklikt en kan nu helemaal mijn Bureaubladmap(Desktop Folder) waarop dus o.a. Firefox; Kantoor; Mijn computer; Online-doc. en openSUSE staan niet meer terugvinden. Hoe kan ik mijn Bureaubladmap terugzetten op mijn Bureau. Ik gebruik tot dusver alleen Ubuntu; ik ben met KDE Desktop nog niet bekend. Graag uw uitleg.

Van harte welkom hier.

Rechts klikken op de desktop, eerst Widgets ontgrendelen, dan Widget toevoegen. Je krijgt nu de widget collectie te zien. In het zoekschermpje vul je in “Map”. Sleep het overgebleven item in de collectie op je bureaublad, met het paneeltje aan de zijkant kun je de grootte wijzigen, het ding draaien als je wilt en de instellingen bewerken. Om je bureaubladmap weer te geven kun je die hierin selecteren. Klaar.

Gebruik Gnome. Daar kan ik iig niet met de rechtermuisknop een programma vast koppelen aan een bureaublad, enkel voor 1 sessie verplaatsen.

Waar vind ik die ‘activities’?

Ogbi: Is je vraag al opgelost?
Je lijkt te schrijven dat je Gnome hebt en geen KDE. Is dat zo? Dan heeft je post hier eigenlijk geen zin en kun je beter in het Nederlands Gnome subforum je vraag posten.
Iig kan ik je hier niet mee helpen, omdat ik KDE heb en geen Gnome meer.
Activities is een optie in de rechterbovenhoek van het bureaublad in KDE 4.x. Als je Gnome hebt, heb je die optie niet.

Hèhèhè, sinds het verschijnen van GNOME 3 kan dat wel !!!. Maar niet op de manier zoals die in KDE gebruikt wordt, en ik ben nog te onervaren met GNOME 3 (werk er nu net een dag of vijf in en ben zwaar onder de indruk van deze totaal andere desktop) om hier even uit te leggen hoe je dit zou moeten doen. Maar het kan wel, zeker weten.

Ja, dat kan vast, maar ik bedoelde dat fliebertje (hoe heet dat ding nou?) in de rechterbovenhoek van het KDE bureaubladgebeuren, waarmee je onder meer de activities kunt benaderen. Ik neem toch niet aan dat ze dat onder Gnome ook precies zo hebben.

Die cashew (kan ik ook nix aan doen, zo heet het ding) is “van KDE”. In Gnome3 heb je ook Activiteiten, kun je applicaties starten op bepaalde bureaubladen en sessiebeheer doen. We zitten nog in de 3.0 series dus er zal echt nog het e.e.a bijkomen waarmee je zaken via een eenvoudige grafische interface kunt beheren, zoals nu in KDE4. Ik heb KDE4 gedraaid vanaf de eerste beta’s, en heb de cashew zien komen, gaan, komen.
KDE4 is gebaseerd op “plasma”, de GNOME techniek is een heel andere. Thema’s maak je bijv. met behulp van css (cascaded style sheets), waarmee je ook layout kunt maken voor webpaginas. KDE4 daarentegen is gebaseerd op Qt4.