/boot is bijna vol; moet ik hier iets aan doen?
151.7MiB van 156MiB is gebruikt.
Het is een ext4 partitie op een 55.9GiB SSD, waar verder alleen / (root) op staat, met lvm vlag.
/home en /swap staan op een HDD.
openSUSE 12.3
> uname -a
Linux linux-thh8.site 3.7.10-1.4-desktop #1 SMP PREEMPT Fri Apr 19 12:06:34 UTC 2013 (8ef74f8) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Kun je output tussen CODE tags plaatsen, da’s 't # in de editor. Dit gaat nog, maar lange logbestanden zijn bijna niet te lezen. Kijk maar 's naar 't verschil:
De twee vet gemaakte kernels zijn oudere. Sinds 12.3 is er bij openSUSE voor gekozen om net als een aantal andere distros bij een kernel update de vorige (2, 3 ??) te bewaren. Die kun je dan via “Geavanceerde …” opstarten, mocht de laatste kernel niet goed werken. Met een kleine bootpartitie kun je dan krap in de ruimte komen te zitten. Als de huidige kernel naar behoren werkt, kun je de oudste verwijderen met
su -c 'rpm -e kernel-desktop-3.7.10-1.1.1.x86_64'
Als je daarna een
df -h
doet, zou je meteen moeten zien, dat /boot wat minder vol is. Evt. kun je op dezelfde manier ook de andere vet gemaakte kernel verwijderen.
Is het verstandig om de boot partititie te vergroten, om dit probleem voor de toekomst te voorkomen?
Ik neem aan dat het lastiger is om in te stellen hoeveel kernel versies er worden bewaard?
Als je 'm vergroot en er komen veel kernel-updates (dat kan gebeuren) dan heb je 't zelfde probleem weer. Bovendien is de partitie denkelijk ingesloten tussen andere.
Je moet 't gedrag van zypper (want die bepaalt dit) wel kunnen instellen. Als ik 't me goed herinner staat-ie ingesteld op 2 oudere kernels geschiendenis bewaren.
## Comma separated list of kernel packages to keep installed in parallel, if the
## above multiversion variable is set. Packages can be specified as
## 2.6.32.12-0.7 - Exact version to keep
## latest - Keep kernel with the highest version number
## latest-N - Keep kernel with the Nth highest version number
## running - Keep the running kernel
## oldest - Keep kernel with the lowest version number (the GA kernel)
## oldest+N - Keep kernel with the Nth lowest version number
##
## Default: Do not delete any kernels if multiversion = provides:multiversion(kernel) is set
multiversion.kernels = latest,latest-1,running