Ik wil graag een opensuse (13.1) installatie doen maar heb een speciale wens. Als het systeem boot moet zij direct doorstarten naar een browser (firefox, chrome … maakt eigeniljk niet uit).
Als de gebruiker de browser verlaat (X of exit) moet onmiddelijk weer een browser opgestart worden. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een browser only opensuse installatie.
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan boksen???
Je zult in ieder geval voor een desktop moeten kiezen. GUI programmaas (en dat zijn de meeste browser) draaien alleen in een grafische omgeving.
Misschien moet je (je ongebruikelijke) wens iets meer toelichten zodat anderen wat meer begrijpen wat jij in je gedachten hebt. Waarschijnlijk wil je dat nahet booten zonder oppgeven van gebruikersnam/wachtwoord voor een bepaalde gebruiker wordt ingelogd in de GUI. Dat kan. Dan wil j dat een X omgeving wordt opgestart met een browser. Dat is ook niet problematisch. Maar kan die gebruiker dan ook andere programmaas starten? Od wil je hem opsluiten in die browser? Ik weet zo snel niet hoe je kunt voorkomen dat browser wordt afgesloten en/of hoe hij dan gelijk weer wordt opgestart.
Maar ik hb sterk het idee, dat jij een idee hebt en bij het implementeren daravan nu bij stap P bent en nu ons naar stap P vraagt. Dat belemmert ons meedenken. In het Engels staat dit bekent als “Describe the goal, not the step”
Jaren geleden ben ik door omstandigheden een redelijke tijd in het AMC in Amsterdam geweest. Daar hadden ze in de publieke ruimte Sun Workstations staan waar iedereen gebruik van kon maken. Echter het enige tool dat beschikbaar was, was een browser. Als je die afsloot, of als de browser crashte, dan starte automatisch een nieuwe browser.
Je zat dus opgesloten in een browser.
Dat is wat ik na wil bouwen.
Ik ben nog niet begonnen, en heb ook nog geen stappen gemaakt. Ben dus ook nog niet tegen een probleem aan gelopen. Het probleem is meer, hoe begin ik???
Ik zat te denken; als je een systeem boot krijg je de login prompt (in een gui). Waarom een login proces starten, ik zou toch ook een browser kunnen starten … of is dit te kort door de bocht ??
Hopelijk ben ik nu duidelijk genoeg geweest, mocht je nog meer willen weten … schroom niet.
Ik denk dat ik je begrijp. Het moet mogelijk zijn. Het komt er volgens mij op neer om een X-server te starten met alleen de browser als client. De X-server draait altijd als root, maar de browser moet, zoals altijd, als een gewone user draaien (veilligheid!).
Je bevestigt mijn vraag hierboven niet, maar ik neem aan dat andere programmaas niet mogen.
Ik moet hier over nadenken (deed ik al en ik deed al een paar testjes zonder veel positief resultaat). Misschien anderen raadplegen.
Intussen mag je zelf nadenken over wat een browser allemaal doet. Niet alleen remote HTML paginaas ophalen en renderen, maar ook dowloaden/opslaan. Lijkt mij niet zinvol als er geen andere programmaas gebruikt kunnen worden.
Gebruik is kennelijk door iedere voorbijganger. Passwoorden van web sites opslaan?
Enz. enz.
Ik snap wat je bedoelt, heb ook wel 's dergelijke dingen gezien, zelfs er eens mee geholpen. Als ik 't me goed herinner werkte het restarten via autologin van een gebruiker. Het werd daar gebruikt om op linux clients een browser te starten, die naar een weblogin ging en daarna een Citrix client eroverheen kletste. Zal 's even wat proberen.