ik heb geprobeerd OpenSuse 11.3 te installeren.
Van de SUSE site een dvd gebrand.
1 met .iso local bestand en 1 met alles uitgepakt door zip programma.
met de installer krijg ik in beide gevallen een donker scherm en blauw balkje met : buiten bereik.
op allerlei manieren geprobeerd dit te passeren maar geen resultaat.
Waarschijnlijk heb je de dvd niet goed gebrand. Ik weet niet welk brandprogramma je gebruikt hebt, maar je moet zoeken naar iets als “Image branden”. Een iso is een integrale kopie van een schijf, incl. of het ding opstartbaar moet zijn.
Als je alleen de inhoud van een iso naar DVD/CD brandt, is die daarmee niet opstartbaar.
Brand je de iso op een data-DVD/CD dan maak je een DVD/CD met één bestand erop: de iso
Op het moment dat je een iso brandt als “Image to disc/Image naar schijf branden”, wordt het resultaat een identieke kopie van het schijfje waar de iso van gemaakt is, incl. het wel of niet opstartbaar zijn. Voor zover ik het weet kunnen alle brandprogramma’s voor Windows dit wel, voor Mac idem.
Verder verdient het aanbeveling de download the checken met md5sum. Daar komt een rij letters en cijfers uit, die exact gelijk moet zijn aan het rijtje dat te vinden is bij jouw download op de openSUSE site.
Misschien staat jouw pc zo ingesteld dat hij niet van CD-Rom opstart? Zou je een foto van het door jouw beschreven scherm kunnen plaatsen, met 't blauwe balkje?!
hallo flark, knurpht e.a.
de pc staat zo ingesteld dat eerst de cd/dvd rom wordt opgestart. het blauwe balkje is 4cm lang en 0,9 cm hoog met daarin passend de text: buiten bereik, in een zwart scherm. De pc is een HP amd athlon 64 process; 3200+;1,99 ghz; 1 g werkgeheugen.
vandaag heb ik opnieuw van de OS-site gedownload.
het resultaat was dat ik nu het groenige opstartscherm van OS kreeg te zien.
bij installeren werd de kernel wel geladen maar daarna kwam weer het blauwe balkje tevoorschijn.
Opnieuw geprobeerd het hele programma te downlaoden ; dat liep niet verder dan 48 mb en meldde: download compleet.
Het opgeslagen ISO bestand heb ik met een brandprogramma op dvd gezet als ISO beeld bestand.
Ik begreep uit de instructie dat het geen data bestand moest worden.
Met de CDburnerXP kan ik ook de ISO als databestand laden : niet gedaan dus.
Het lijkt wel of HP iets weigert te laden.
Het te dowloaden programma wordt ook meteen in de c schijf gezet.
Ik krijg geen keuze voor een andere partitie. dat is zeker niet nodig.
Wat je ziet heeft ermee te maken, dat het beeld niet goed weergegeven kan worden, de verkeerde resolutie wordt gebruikt zo te zien.
Kun je hier posten wat voor video kaart er in de HP zit. Overigens voldoet het ding ruim aan de minima voor openSUSE.
Ook kan het zijn, dat je de installatie even de tijd moet geven. Je krijgt het balkje te zien, omdat de installer aan het proberen is een goede configuratie te berekenen voor de grafische weergave.
Je zou ook een LiveCD kunnen downloaden, die branden en daarvan opstarten. Wel even de tijd geven, maar als die het doet, werkt je systeem ook met openSUSE. Ik heb in het verleden wel eens meegemaakt, dat de installer na 20 minuten alsnog met een grafisch installatiescherm kwam en ik gewoon kon installeren.
het blijkt inderdaad een instelling van de resolutie te zijn.
een stand minder pixels en het scherm kwam tevoorschijn.
OS inmiddels geïnstalleerd.
ik heb een paar foto’s maar weet niet hoe die hierbij mee te zenden.
er staan een paar dingen op die ik niet begrijp op te lossen.
Hoe krijg ik de Thunderbird op OS geïnstalleerd?
even wennen aan het nieuwe buroblad en dan ga ik OS eens uitproberen.
bedankt voor de support zover.
maarten
Voor Thunderbird, sowieso om dingen te installeren:
Yast - Software - Software Beheer. Er wordt je gevraagd om het root password. Als je de standaarden hebt laten staan gedurende de installatie is het jouw eigen wachtwoord, anders dat wat je voor root hebt opgegeven. In Software Beheer kun je zoeken op Thunderbird. Klik het vakje voor het pakket aan, Accepteren, en Thunderbird wordt geïnstalleerd.
NB. een volgende keer doe je er beter aan je vraag (Thunderbird) in een Nieuw Onderwerp te posten. Dan zien anderen het ook, ipv een toevoeging aan “Blauw balkje”.