Betere Support UEFI in OpenSUSE12.3

Een al wat ouder berichtje, maar vind het toch ook weer belangrijk genoeg voor hier
Naar het schijnt lukt het met 12.3 beter om UEFI/secure boot aan te pakken bij een installatie.
Handig als je op het punt staat een nieuw MB te gaan kopen of een laptop waar MS een UEFI voor heeft geeist.
Zie onderstaand bericht.

[Phoronix] openSUSE 12.3 RC2 Better Supports UEFI, Live Media](http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMxNDQ)

Zag de resultaten ervan al op de KDE LiveCD. Als je die mount zie je in /boot een EFI map staan. Een UEFI systeem zou herkend moeten worden en de installatie/configuratie hierop moeten aanpassen.

Ik heb er nog steeds geen zekerheid over, wat er op EU niveau besloten is, maar een insider meldde een tijdje geleden, dat de fabrikanten zich er niet aan willen branden, en daarom allemaal BIOSen meeleveren met een compatibility mode support (CMS). Vervelende bijkomstigheid van al die Windows 8 machines is dat die ook allemaal GPT disks hebben.

Net gisteren een ASUS R500V (2 weken geleden nog met Win7 te koop) onder handen gehad. Windows 8 eraf (moest van klant) was geen punt. Daarna CMS aangezet, secure boot cotrol uit, en toen kon ik de KDE Live image booten vanaf USB. Om er achter te komen, dat 't niet zonder meer werkte omdat de 500 GB schijf GPT bleek te bevatten. Met gdisk vervolgens GPT geconverteerd naar MBR, en wat zie ik? De Win7 partitionering die erop gestaan had. Parttities konden alleen verwijderd worden. Daarna verliep de installatie vlot en soepel.
En dat terwijl 't waarschijnlijk met een LiveCD van RC2 ook wel via EFI / GPT gekund had :D.