Belastingaangifte 2011

Welke van de 2 programma’s van de Belastingdienst moet ik gebruiken voor Open Suse 1.1? Op de site van de Belastingdienst staan voor Linux aangegeven ‘package-3198 kB’ en ‘gz-4034 kB’. Ik heb ze beide geprobeerd maar kom er niet verder mee. Na wat proberen, doorklikken en installeren krijg ik alleen een ‘onderwater-script’ zichtbaar. Hopelijk kan iemand mij door de juiste routing helpen.

Het klinkt een beetje dom, maar ik weet eigenlijk niet meer precies welke ik genomen heb. Wel weet ik dat de gdowloade file:

-rw-r--r-- 1 henk wij 3293658  6 mrt 14:04 ib2011_linux.package

is geworden. De grootte wijst dus op de eerste file.
Als ik daar op klik (vanuit Dolphin) gaat er een installatie draaien. En na afloop heb ik dan in Kmenu > Kantoortoepassingen > Meer programmas het ding staan. Dat werkt dan prima.

Ik moet nu weg, maar kan meer details geven als ik later op de avond terugben.

Heb ook het eerste bestand gedownload in 12.1, precies zo als HCVV

Haha, heren. Wij zijn bij openSUSE, en hebben dhr. Richard Bos in onze gelederen: Index of /repositories/home:/rbos:/ib Pik uw openSUSE versie en installeer ib2011 via de repos !!

Misschien nog even wat details.

Ik heb gedownload in de directory genaamd belastingdienst.nl. Bij mij staat die in mijn Documenten, maar volgens mij is vooral de naam belangrijk. Het programma gebruikt een subdirectiry met de jaaraanduiding altijd als werk directory (dus belastingdients.nl/2011) en slaat daar dus de (tussen)resultaten op en ook als je een overzicht naar een bestand afdrukt. Die directory had ik al van vorige jaren en daar verzamelt zich alles dus leuk.

Ook het programma van 2010 is er nog steeds (en ook in de Kmenu structuur) en kan dus aangeroepen worden om met vorig jaar te vergelijken.

Ook interessant als achtergrondinformatie het volgende:
Alles wordt voor de gebruiker geïnstalleerd en dus niet (onder root) voor het hele systeem. Dat netekent dus dat een andere gebruiker dat ook kan doen zonder dat dat problemen oplevert… Volgens mij kan dat op Windows niet (wij heb daar vroeger op een Windows systee van mijn broer problemen mee gehad, we wilden nadat hij zijn zaken had ingevuld de opgave van mijn vader doen, ging niet, de naam van mijn broer was niet meer te wijzigen).
Wil je dus voor een nader invullen, maak dan even een nieuwe gebruiker aan. Perfect geregeld volgens mij.

Maar waar komt het dan terecht? Installeren vanaf een repos installeert niet onder een gebruiker (al was het alleen maar omdat het door root wordt gedaan). En zoals ik boven uitleg, is dat juist van belang. Of werkt een centraal geïnstalleerde ook goed?

Als ik 't me goed herinner, gaf Richard indertijd aan dat hiermee het mapje belastingdienst.nl in ~/Documents of ~/Documenten komt te staan van de gebruiker die 't opstart. Ik heb van zijn 2009 versie een mapje staan, dus dat lijkt me goed. Voorts doe ik zelf geen aangifte (alleen bij misdrijven Nz.).

Dank voor de tips maar ik kom nog geen stap verder. Als ik iB 2011 package probeer te openen vanuit Downloads krijg ik alleen de programmeercodes. Openen met Vi Improved, KWrite, Libre Office Writer of Notepad geeft geen resultaat. Openen via ‘kantoortoepassingen’ lukt evenmin. Of zit ik nu helemaal op het verkeerde spoor? Graag een stap voor stap uitleg voor deze Linux-leek.

Ik doe gewoon heel dom op z’n desktop gebruikers. Ga met Dolphin naar de directory waar hij instaat (dat is bij mij niet Downloads, daar download ik nooit iets in, ik zet alles altijd meteen op z’n plek, bij mij dus in Documents/belastingdients.nl, maar het maakt volgens mij niet uit waar het staat) en dan klik ik er op met de linker muisknop. Dan gaat e.e.a. vanzelf lopen.

Wat bedoel je met " probeer te openen ", ik kan niet over je schouder kijken, dus weet niet wat jij dan exact doet.

Dat kan heel goed zo zijn. Dus iedere gebruiker krijgt dan toch z’n eigen dataruimte. Heel mooi (eigenlijk ook van de Belastingdienst, waar we toch niet vaak veel positiefs van horen :wink: )

Ik zal proberen mijn probleem zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven. Als ik Linux-package vanuit de site van de Belastingdienst aanklik krijg ik als enige vraag en mogelijkheid: ‘Dit is een BIN-bestand, wilt u dit opslaan?’ Als ik dat doe komt het bestand in de downloadlijst. Maar van daaruit kan ik het niet verder verwerken of openen zoals ik eerder omschreef. Het is toch een ZIP-bestand wat je moet uitpakken?

Nee, 't is geen zip bestand, maar een .bin(ary). Dat wil zeggen dat 't een zelfstandige installer is. Open een terminal, vervang hieronder “BINFILE” door de naam van het gedownloade bestand:

• cd ~/Documents/belastingdienst.nl
  1. sh BINFILE,
    of…
  2. chmod +x BINFILE && ./BINFILE

Of, zoek in software.opensuse.org: Download openSUSE 12.1 naar “ib2011” waarbij in de zoekopties de optie voor de homedirs aangevinkt moet zijn. Je zult dan een “oneclick” te zien krijgen die Richard Bos’ repo toevoegt en het belastingprogramma (gewoon hetzelfde als wat je gedownload hebt, maar dan in rpm vorm, met de juiste verwijzingen voor openSUSE) installeert.

Het bestand heet bij mij:

-rw-r--r--  1 henk wij 3293658  6 mrt 14:04 ib2011_linux.package

Dolphin karakteriseert dat als: Autopackage Software pakket.
En het file tool zegt:

henk@boven:~/Documents/belastingdienst.nl> file ib2011_linux.package 
ib2011_linux.package: Bourne-Again shell script text
henk@boven:~/Documents/belastingdienst.nl>

En het begint aldus:

henk@boven:~/Documents/belastingdienst.nl> head ib2011_linux.package 
#!/bin/bash
# autopackage 1.4.2
# RootName @belastingdienst.nl/ib2011_linux:1.10
# ShortName ib2011_linux
# SoftwareVersion 1.10
# InterfaceVersion 0.0
# PackageVersion 1
# CPUArchitectures x86_64 x86
# gecko mimetype hack: 
# SkipLines 365
henk@boven:~/Documents/belastingdienst.nl> 

Heb jhij dat ook of niet.

En ik vraag nogmaals wat je bedoelt met “openen”. Net een bijl, een blikopener? Wat doe je???

Beste Henk. Ik weet niet of mijn vorige reply is doorgekomen; nog even opnieuw dan. Als ik Linux-package aanklik van de site van de belastingdienst, verschijnt de mededeling: ‘Dit is een BIN-bestand, wilt u dit bestand opslaan?’ (andere mogelijkheden zijn er niet). Als ik dit opsla komt het bestand vanzelf in de download-lijst te staan. Maar als ik het van daaruit wil openen, krijg ik alleen de mogelijkheden Vi Improved, KWrite, LIbre Office Writer, Notepad en Overig. Geen van allen geeft de bruikbare formulieren, alleen de coderingen. Ik kan me van vorig jaar een ZIP-bestand herinneren dat je moet uitpakken.

Sorry, maar ik ben de draad helemaal kwijt. En met ‘openen’ bedoel ik een bestand aanklikken.

@ Knurpht: De tweede optie met de ‘one klick’ leek goed te gaan en het iB-programma kwam in de download-lijst te staan, maar nu vind ik het nergens meer terug.

Ik zal nog een keer proberen om logica en volgorde aan te brengen.

Boivenstaand was je oorspronkeijlke vraag.

Daar hen ik op geantwoord, dat gezien de grootte van wat ik binnen heb gekregen de eerst aangegevene (3198 kB) volgens mij de juiste is om te krijgen wat ik heb (en bij mij werkt het, ik heb mijn opgave al ingevuld).
Ik heb daar ook laten zien hoe die file er bij mij uitziet: de naam, en de grootte.
Ik heb NOOIT van je teruggezien of je daar iets mee hebt gedaan. Heb je nu diezelfde file en laat dat dan zien.

En als je met “openen” bedoelt “aanklikken (waar, in Dolphin)” zeg dat dan ook. Zeker als dat gevraagd wordt.

Bovendien weet ik niet wat je bedoelt met “kwam in de download-lijst te staan”. Welke download lijst, waar? Als je een one-click install doet wordt er iets geïnstalleerd, Er wordt dan natuurlijk iets gedownload, maar ik heb geen idee wie of wat daar een lijst van zou bijhouden.

Je schijn te denken dat we allemaal precies zoo werken als jij en dat het voor iedereen hartstikke logisch en duidelijk is wat je doet. Logisch is het misschien wel, maar voor andere mensen zijn andere werkwijzes net zo logisch.

Hé Berggeit, je kunt op meerdere manieren nu het programma opstarten:

• Alt-F2, en dan intypen:

ib2011ux

• een terminal venster en dan precies hetzelfde intypen
  • een snelkoppeling aanmaken op je desktop, en deze laten verwijzen naar “/usr/bin/ib2011ux”
  • startmenu openklikken en dan typen “ib2011ux”.

Ja, inderdaad. Dit is nog wel de meest eenvoudige oplossing.

Basisinformatie: Snap wat met één klik installeren is, hier de Engelstalige wiki-pagina.
Ik ga niet reageren op wat je eerder hebt geprobeerd. Ik snap niet wat je hebt gedaan.

Met onderstaande stappen ben ik tot goed resultaat gekomen:

1. Zoek je software op. Links boven heb je Downloads, Zoek naar pakketten. Het linkje hier doet t zelfde.
  2. Rechts naast het tekstvak op je zoektekst in te typen heb je Zoekopties. Klik daarop en vink aan de optie “De home-projecten van de gebruikers insluiten”.
  3. Kies de versie van jouw OpenSuse. Standaard staat die op de nieuwste. Dat is nu 12.1 en die heb je niet.
  4. In het vak van de zoektekst type je “belasting” in.
  5. Je klikt op de button Zoeken
  6. Je ziet dat de software voor ‘inkomstenbelasting’ is gevonden.
  7. Klik op de knop ‘Eénklik-installeren’: http://static.opensuse.org/hosts/software.o.o/images/inst_btn.png
    .
  8. De software-installatie met YAST start en je moet je root-wachtwoord intypen.
  9. Herinering laat mij in de steek… software installeert… misschien ergens op OK klikken en is daarna dacht ik klaar.
  10. Je vind de Inkomsten Belastingaangifte 2011 in het menu bij Kantoortoepassingen | Financieel. Klik op het programma.
  11. De belastingaangifte zal meestal terugvinden wat je vorig jaar hebt aangegeven. Hij vraagt of ie de gevens van vorig jaar kan gebruiken. Of misschien was eerste de vraag of ie de gegevens bij de belastingdienst mag downloaden. Affijn, whatever. Je zit dan al in de belastingaangifte en hebt met succes zelfstandig een stukje software geïnstalleerd.

Succes

Heren Knurpht en Max, dank, dank. Ik heb het formulier te pakken! Heb wel jullie aanwijzingen geprint en zal ze goed bewaren. De volgende horde wordt het invullen zelf, maar daar valt uit te komen.