Beginnershandleiding OpenSUSE 12 tot 12.3 KDE & YaST

Voor de liefhebbers en beginners hier een kleine basishandleiding OpenSUSE met YaST en KDE

https://nl.opensuse.org/Bestand:Beginnershandleiding_OpenSUSE_12.pdf

Fraai. En bedankt, een fijne om even door te mailen aan een paar mensen die net begonnen zijn. De basics zijn er mooi mee afgedekt, vind ik.

Graag gedaan.

Zal het ook meenemen naar de releaseparty voor de starters.

Wauw. Misschien moet jij ook een boek schrijven over de installatie van openSUSE.

Even een vraagje hierover: wat was je overweging om dit als pdf te ontsluiten op de Nederlandse wiki, en niet als wiki pagina’s in de Nederlandse wiki? Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik persoonlijk constateer dat voor beginners noodzakelijke of handige informatie zo versnipperd is gepubliceerd: er is de documentatie, er zijn wiki pagina’s, maar er zijn ook artikelen en blogs (die beide instructies bevatten zodat ik het verschil tussen artikel en blog niet begrijp) en dan ook nog how to’s op het forum, terwijl zowel de artikelen, de blogs en de how to’s op het forum misschien beter zijn ontsloten via de nederlandse wiki pagina, zoals jij hebt gedaan door daar je pdf neer te zetten. Of een andere centrale plek.

Misschien kunnen we daar op de volgende launchparty eens over discussiëren in een workshop en wellicht zo komen tot een verbetering van de Nederlandstalige documentatie, zoals jij nu hier laat zien.

Is dat wat?
Dan zouden we ook een instructie kunnen ontvangen over het schrijven van wiki pagina’s en het gebruik van de sjablonen. Daar heb ik wel behoefte aan.

Documentatie blijft een lastig verhaal. Om meerdere redenen:

• De wiki syntax
  • De snelle release cyclus van openSUSE zelf
  • De daar los van staande release cyclus van de desktop omgevingen, m.n. KDE en GNOME.
    Zo weet ik nu al, dat @akaper nog nooit een wiki pagina bewerkt heeft. Ik wel, en daarom begrijp ik Benmh’s keuze voor PDF heel goed.

Over de forums: blogs en artikelen zijn verschillende dingen. De artikelen zijn er eigenlijk om posts met uitgebreide instructies uit een thread te halen, door de post te promoveren tot artikel. Blogs zijn blogs en niet meer dan dat. Voorbeeld: ik zou een week lang kunnen bloggen over mijn ervaringen met Windows 8, UEFI secure boot en GPT, om aan het eind van de week e.e.a te comprimeren tot een artikel met een eenduidige instructieset.

Ik wil wel de discussie aangaan over hoe te werk te gaan in de wiki.
Misschien wel handig om er afspraken over te maken ook over het document format.
De PDF kies ik eigelijk standaard omdat ik ook vaak lesmateriaal maak en deze doorstuur aan mensen.
Wil dan niet dat ze meteen gaan klooien in mijn materiaal. Maar hier is dat natuurlijk anders dan mag het.
Ja ik ga ook nog een algemene handleiding maken om OpenSUSE te installeren en wat extra info over de software toepassingen.
Het installatie proces is niet echt veel veranderd de laatste tijd.

Genoeg stof voor de komende party, zie jullie daar dan.

Groet
Ben

Ik heb in de wiki pagina’s vertaald, al is dat weer twee jaar geleden, ofzoiets. Ook heb ik getracht een pagina te beginnen over zypper, maar liep vast omdat ik het gebruik van sjablonen niet snapte. Vandaar mijn vraag. Er moet toch wel iemand bij Novell te vinden zijn, die hier een workshop over kan geven?
Maar er zijn vast nog wel andere manieren om tot goede en Nederlandstalige documentatie te komen, die ook actueel kan worden gehouden. Inderdaad genoeg stof om eens over na te denken met z’n allen, ook wat mij betreft.