Na een paar dagen werkt de internet verbinding eindelijk op min toshiba nb510-108. Nu nog de beeldscherm nog.
Ik kan de helderheid van de beeldscherm niet aanpassen, tot nu toe kan ik alleen met de fn toetsencombinatie alleen maar geluidsterkte bedienen, verder niks. Op zicht is dat niet zo`n grote probleem maar ik kan het ook niet aanpassen bij energie beheer. Na het toepassen is de beeldscherm nog steeds fel, en een nieuwe combinatie ervoor geven werkt ook niet, begin nu toch wel snel pijn in het oog te krijgen van al dat licht als ik een paar minuten erachter zit. Heeft iemand hier al ervaringen mee?
Voor verdere informatie: ik heb opensuse 12.2 met kde (4.8.4 “release 2”) geinstalleerd.
Vreemd als ik ‘Gamma’ naar rechts schuif wordt de boel lichter en dus naar links donkerder.
Heb je een grafkaart met een eigen settings tool/utility ?
B.V. zoals bij een Nvidia kaart.
Gamma is iets anders dan helderheid. Gamma gaat over hoe kleuren opgebouwd zijn, helderheid over lichtsterkte in het algemeen. Kun je eens output posten van
/sbin/lspci -nnk
**EDIT Laat maar, staat al in de andere thread, grafisch moet de ATOM gpu het doen. **
Ik weet bijna zeker dat dit een setting is, die standaard aanstaat, waardoor dit niet werkt. Heb 't eerder gezien. De toetsen, daar moet je even helemaal niet naar kijken, die werken waarschijnlijk gewoon goed (je kunt het geluidsvolume ook bedienen, toch?), maar wat ze moeten uitvoeren werkt niet. Als het alleen de toetsen zouden zijn, zou het in de Systeeminstellingen wel moeten werken.
Had je die eerdere ook gezien en geprobeerd? Kwam bij Google wel meldingen van Toshiba bezitters tegen dat “acpi_backlight=vendor” e.e.a. werkend maakte.
Wat ik ook niet weet is of de nieuwere kernels er beter mee om kunnen gaan, je zou voor de aardigheid eens van een 12.3 RC2 Live CD kunnen opstarten, kijken of 't daar wel werkt.
Na die toevoeging van acpi_backlight-vendor, lukte het ook niet om de helderheid aan te passen. Daarna ook 12.3 RC2 gedownload (dvd-versie), een live usb-stick gemaakt. Alleen het lukte niet om op te starten. Ik koos voor opstarten vanaf harde schijf, en telkens kom ik dan weer terug in die menu om te kiezen ( boot from harddisk, install, enz.)
Maar volgens mij had ik verkeerde gedownload. Ik ga die Live KDE downloaden en uitproberen of het lukt.
Ok ok, omdat het niet lukte met de live cd heb ik dus een schone installatie gedaan van 12.3
Het verliep goed ik kon meteen via battery monitor de helderheid aanpassen. Na het toevoegen van acpci_backlight=vendor kon ik ook met de FN-toetsencombinatie de helderheid bedienen.
Ik had wel verwacht dat internet het niet zal doen, zowel draadloos en met bedrading. Zoals het gedaan was met opensuse 12.2 in het begin, had ik weer de stappen gevolgd totdat er een error was.
smoke@linux-dtba:~> cd ~/Atheros
smoke@linux-dtba:~/Atheros> cd compat-wireless-3.6.8-1-snpc
smoke@linux-dtba:~/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc> ./scripts/driver-select alx
Processing new driver-select request...
Backup exists: Makefile.bk
Backup exists: drivers/net/ethernet/broadcom/Makefile.bk
Backup exists: drivers/net/ethernet/atheros/Makefile.bk
Backup exists: drivers/net/ethernet/broadcom/Makefile.bk
smoke@linux-dtba:~/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc> make
make -C /lib/modules/3.7.9-1.1-desktop/build M=/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-3.7.9-1.1-obj/i386/desktop'
CC [M] /home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros/alx/alx_main.o
/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros/alx/alx_main.c: In function ‘alx_hw_printk’:
/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros/alx/alx_main.c:124:3: error: implicit declaration of function ‘__netdev_printk’ -Werror=implicit-function-declaration]
cc1: some warnings being treated as errors
make[6]: *** [/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros/alx/alx_main.o] Error 1
make[5]: *** [/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros/alx] Error 2
make[4]: *** [/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc/drivers/net/ethernet/atheros] Error 2
make[3]: *** [_module_/home/smoke/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc] Error 2
make[2]: *** [sub-make] Error 2
make[1]: *** [all] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-3.7.9-1.1-obj/i386/desktop'
make: *** [modules] Error 2
smoke@linux-dtba:~/Atheros/compat-wireless-3.6.8-1-snpc>
…p.s kan ik nu beter een nieuwe thread hiervoor gaan aanmaken bij hardware?
Als je boot van USB, is die USBstick de eerste harde schijf, dat verklaart het. Je moet gewoon de Live KDE omgeving opstarten, en kijken of het probleem daar ook bestaat.
Ik heb dus ondertussen een schone installatie gedaan van 12.3 vanaf een dvd. De ene probleem met beeldscherm is dus bij het installatie opgelost, maar dan krijg je dus weer die internetverbinding.