Bash Configuration file

Hallo,

Ik moet een regel toevoegen aan de bash configuration file, .bashrc

Ik weet dat die verborgen zit in de home, maar ik weet niet hoe ik het moet openen en moet aanpassen?
Je kan er ook zelf 1 maken?
Mvg

Hallo, je vertelt heel weinig. Dus weten we niet welke versie van openSUSE je gebruikt. Ook wete we niet welke “desktop environment” je gebruikt. Dus gaan we maar een beetje gokken.

Als je KDE gebruikt, gebruik je waarschijnlijk Kwrite als editor (als je een andere editor gebruikt, zal het wel ongeveer hetzelfde gaan). Start de editor. Menu Bestand > Openen. Nu opent een bestandskeuze venster, ga daar naar je home directory (bij mij opent hij in Dokumenten en dan moet ik dus één stap naar boven). Dan tik je .bashrc in de regel voor Naam, klik Openen en dan moet het lukken.

Een beetje achtergrond: de meeste programma’s maken “verborgen” configuratie- en datamappen en -bestanden aan. Dat verborgene bestaat erin dat de bestands- of mapnaam begint met een “.” (een punt). Zo staan in de map .kde4 die instellingsbestanden van (de meeste) kde programma’s.

Als je KDE gebruikt, kun je in Dolphin de verborgen bestanden en - mappen zichtbaar maken door de toetsencombinatie

alt + .

Dan kun je ze allemaal bekijken. Maar misschien is het beter als je eerst vermeldt welke versie van openSUSE je hebt met welk GUI: KDE, Gnome, LXDE, XFCE. Misschien werkt de toetsencombinatie wel niet als je Gnome hebt in plaats van KDE. Ik zou het niet weten, want ik heb KDE 4.10 op een openSUSE 12.3 systeem.

Tja, dat van de openSUSE versie en zo vroeg ik twee dagen geleden al (binnen een uur nadat Waxterz zijn vraag stelde), maar hij schijnt vroeg naar bed te zijn gegaan en niet meer opgestaan :(.

En wij maar ons best doen om service te verlenen.:’(

Roerend met u eens. Laten wij vervuld van het blijde gevoel dat wij ons donderse best hebben gedaan dan nu geduldig wachten tot er een reactie komt. Het licht van de plicht, enzo. Ziele-adel, en dergelijke.:wink: