Automatische updates instellen

Hallo,
Op welke manieren kan het updaten worden geautomatiseerd. Elke dag beginnen met het bijwerken van het systeem vind ik soms wel iets te veel van het goede. Het enige wat ik doe is toestemming geven voor de installatie. Dat heeft al twee jaar probleemloos gewerkt. Gebruik alleen maar de officiële, stable, repos.
Groetjes

Bedoel je de Security an Recommended updates van de Update repo? Die zijn er toch niet iedere dag?

Het zijn idd de updates van de standaard update, spellen en packman. Wat daar zoal tussen zit zie ik niet altijd. Voor mij is het een kwestie van wachtwoord invoeren en doorgaan. Het zou voor mij zelfs zonder tussenkomst mogen.
En nu we het er dan toch over hebben; er staan er weer 6:
Clementine
ffmpegtheora
gstreamer 0_10
libmpg123-0
libx264-114
libxine1-codecs

Dat wordt dus weer wachtwoord en doorgaan…

Kun je ook vertellen hoe je dat werkend had?

Ik kan me voorstellen, dat je de juiste shell commando’s in een scriptje stopt, en daar vervolgens een cron-job van maakt. Dat vereist dan alleen wel, dat zypper antwoord krijgt op y/n vragen, ben daar zelf niet zo voor. De scheiding root <-> users, of wel systeem <-> gebruikers, is wat mij betreft juist een essentieel onderdeel van de kracht/veiligheid van linux.

Wat je bedoelt met “werkend had” begrijp ik niet helemaal. Het is een schone installatie waar ik niets aan heb veranderd.
Die scheiding is idd nu juist de kracht van Linux, maar het wordt vervelend. Voel me nu meer systeembeheerder dan gebruiker.
Het systeem heeft zelf nog twee repos toegevoegd; 11-4-debug en 11.4-update-debug. Uitschakelen maakt niks uit en misschien zijn ze wel nodig.

Volgens mij zijn alleen de Security en Recommended update van de Update repo degene die je applet aangeeft (en dat kan je volgens mij volledig automatiseren door de configuratie van de applet, wat ik niet aanbeveel).

Alle andere repos komen bij een nieuwere software versies niet via de update applet (of is dat in 11.4 anders, aangezien je niet vertelt welk openSUSE level je gebruikt moet je antwoorden die misschien op andere levels betrekking hebben maar voor lief nemen, GIGO).

Omdat je het hebt over Packman en nog verder van de officiële repos verwijderde repos (en dus nooit over dringende zaken) begrijp ik niet waarom je die met alle geweld als maar wilt installeren. Ik kijk normaal gesproken eens per week of Packman iets nieuws heeft en installeer dat eventueel. Security en Recommended krijg ik dus gemeld via de applet en die bekijk ik ook en installeer ze meestal meteen. Als ze zeer dringend lijken doe ik ze ook op de andere systemen in huis, anders wacht dat ook tot het wekelijks onderhoud.

Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik kan bevestigen dat de applet alleen de updates uit de Update repository meldt en installeert. Voor zover ik weet kan dat ook volledig automatisch, ik zou daar zelf echter nooit voor kiezen.

Met “werkend had” bedoel ik, dat je schrijft dat “dat twee jaar probleemloos gewerkt” heeft.

Opgelost. Na te lang zoeken op de verkeerde plek heb ik de meest voor de hand liggende, Kpackagekit, helemaal gemist. Ook nog een enkele repo uitgeschakeld.
Durf nu voorlopig niets meer te vragen…

Juist wel doen, je helpt er ook anderen mee en levert zo een actieve bijdrage !!! Geniet ervan dat het nu opgelost is.

Je kan Kpackage kit ook zeggen om alleen updates te laten zien van de update repo. Of het helemaal uitzetten. Dit heb ik gedaan aangezien ik het meestal zelf bij hou. Tenzij ik een nieuwe versie van een bepaald programma wil hebben of een probleem heb met een versie van een programma update ik meestal niet… If it ain’t broke, don’t fix it…

Om Kpackage kit opties te veranderen zoek hem even op in kicker (start menu) door kpackagekit en te starten. Dan onder settings (in een Engelse openSUSE 11.4) het een en ander te veranderen (Heb je volgens mij al gedaan trouwens :wink:

Ik heb “Check for Updates” op “never” staan.