Om je hierbij te kunnen helpen, raad ik je aan de “klevende” onderwerpen over het posten eens te lezen, dat bespaart veel tijd en moeite. Zo hangt 't er vanaf welke openSUSE versie je draait (ik kan dat maar niet onthouden van al die > 60.000 leden hier ), welke desktop omgeving (KDE, GNOME, Nz. Nz.). En wat bedoel je met “bij het opstarten”, is dat het systeem zelf, of bedoel je dat allerlei gebruikersprogramma’s vanzelf starten?
Dan nu vast antwoord op je vragen:
-1- Ja, dat kan, onafhankelijk van bovenstaande, echt waar. Maar hoe, hangt af van jouw antwoorden op bovenstaande
-2- zie antwoord op -1-
Eigenlijk moet je beginnen met leren waar je dingen kunt vinden/veranderen. En dat is in het begin even lastig. Zo denk ik in dit geval meteen aan twee dingen: óf je maakt je zorgen over al die meldingen over dingen die opstarten tussen het opstartmenu en het loginscherm als je op Esc drukt, óf je desktopomgeving herstelt een sessie waarin je de herstartende applicaties openhad, terwijl je dat niet wilt. De remedie zal in alle gevallen anders zijn.
Laat ook maar weten of je 't gewoon opgelost wilt hebben, of dat je ook wilt begrijpen wat er precies gebeurt.
Ik draai op verschillende versies van Open Suse
De oudste versie is de 10.3, daarnaast draaien nog een aantal 11 versies en laatst heb ik de 12.1 geïnstalleerd. Al de versies draaien op KDE.
Ik heb de OpenSuse op oude machines staan en vindt de 12.1 versie niet meer goed draaien op de oude apparaten. Dus op de oudjes ben ik al aan het overstappen naar Puppylinux. Draait als een tierelier.
Ik vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat Opensuse de grafische onzin van Microsoft overneemt. Alhoewel Microsoft met zijn komende versie aangeeft dat zijn besturingsysteem weer gaat draaien op de meest simpele hardware, ben daar benieuwd naar! Ook iets om voor OpenSuse in combinatie met KDE om rekening mee te houden. Anders ben ik bang dat het marktaandeel van Opensuse nog verder onder druk komt te staan.
Op jullie advies heb ik mijn 12.1 versie afgestapt van de KDE desktop en overgestapt naar de LXDE desktop. Deze werkt naar volle tevredenheid.
Als ik het systeem opstart (of reboot) starten ook de applicaties op die bij het afsluiten actief waren.
Nu starten er ook wel applicaties op die niet actief waren voor het afsluiten.
Ik wil informatie over, waar het een en ander geregeld of ingesteld kan worden voor de KDE desktop.
Daarnaast ben ik geïnteresseerd in welke service in Yast-> System resvices (runlevel) er uit kunnen staan. Want waarschijnlijk hoe minder services er aan staan des te minder systeembronnen er gebruikt worden.
Het eerste wat me door m’n hoofd schiet is: linux is not windows. Hierom:
onder Windows gebruikers is het gewoonte om zo veel mogelijk systeemservices uit te schakelen, omdat 't je Windows zou / kan versnellen. Veel van de services die je onder linux ziet opstarten, doen dat, en gaan meteen in een soort slaapstand, klaar indien nodig, meer niet. Mijn ervaring is dat het uitschakelen van services geen snelheidswinst oplevert. Als je tot nu toe niet zelf services aangezet hebt, zou ik 't laten voor wat 't is.
systeembronnen. Onder Windows heb je 't dan al snel over geheugen, waarvan een zo groot mogelijk deel vrij gehouden moet worden. Linux gaat anders met geheugen om. Op mijn server heb ik 16 GB intern geheugen, en daarvan wordt aangegeven dat er 14,9 GB in gebruik is, waarvan 12 GB in caches - d.w.z. direct aanspreekbaar, mocht 't nodig zijn.
sleutel niet aan je linux, als je niet weet wat de gevolgen van je acties zijn. Zoek van services eerst uit wat ze doen, of ze ook benodigd zijn voor andere services die je wel wilt gebruiken. Als je geen snelheidsproblemen ondervindt, laat het systeem dan het systeem, en gebruik de KDE omgeving om 't zo te maken als je hebben wilt.
als je systeem moeite heeft met KDE, kun je geheugen bijplaatsen, desktop effecten uitschakelen, of een lichtgewicht desktop draaien als LXDE of het nieuwe RazorQT. Daar haal je zeker snelheidswinst uit.
Wat betreft het automatisch opstarten van programma’s in KDE: die zou je kunnen opdelen in 2 stukken: de KDE systeemservices (lekker zo laten zoals 't is) en desktop programma’s. Voor wat de laatste betreft, heb je meerdere opties:
Configure Desktop / Systeeminstellingen - > Opstarten en afsluiten.->
++ Autostart, hiermee kun je desktopprogramma’s automatisch laten starten
++ Sessiebeheer, hier kun je bijvoorbeeld vastleggen dat je met een lege sessie wilt starten. Niets van wat je de vorige keer bij het afmelden open had staan wordt dan herstart. De programma’s die je bij Autostart hebt ingesteld wel.