auto login Lxde suse 11.2 met 'losse' lxde

installatie Suse 11.2 server versie
extra LXDE (via # zypper in -t pattern LXDE)

Probleem: Moet LXDE handmatig starten

Hallo,

Ik heb een kale installatie gedaan op een oude laptop, alleen ik moet lxde handmatig opstarten.
Ik doe dit nu met het handmatig invoeren van een script:
startlxde & lxsession

Maar waar moet ik dat invoeren zodat dit het meteen met opstarten doet?
Er is zoveel infomatie te vinden op het interne… ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt.

Ik denk, maar je vertelt niet zoveel, dat jemet server bedoelt dat het syseem normaal in runlevel 3 draait. Het installeren vam een pakket dsktop software verandert dat niet. Kijk naar de eerste niet commentaar regel van* /etc/inittab*. Als daar staat

id:3:initdefault:

veranderdan die 3 in een 5 en reboot.

Dit zorgt er overigens voor dat de GUI gestart wordt. Je krijgt dan een GUI login.
Dat is dus niet een autologin (volgens mij een login zonder password op te geven :frowning: :frowning: ). Dat moet je ergens binnen LXDE regelen.

Dank je wel voor je snelle antwoord.
Helaas, hij start in runlevel 5.

#The default runlevel is defined here
id:5:initdefault:

OK, ik blijf in hetzelfde vlak doorgaan.

YaST > System > System services (runlevel) (of zoiets n het nederlands). Kijk of xdm is aangezet. Zo nee, doen. Zo ja, kom hier terug.

PS. Computer text tussen CODE tags posten svp.

Ja, xdm staat aan. (met ja met een * )
Dus ik ben weer bij je terug.

Hm, het * betekent bij Ja dat hij toch niet draait.

Ik zou toch van je bevestigd willen hebben dat er oorspronkelijk geen GUI draaide (en dat je dat bedoelt als je zegt: server).

En dan heb je dus YaST niet vanuit een GUI gedraaid, maar in de ncurses interface met

yast

Klopt dat?

Krijg je überhaupt wel een grafisch login scherm? En, is dit op openSUSE 11.2 (wordt al bijna een jaar niet meer ondersteund, dus geen pakketten meer beschikbaar) of op SUSE Enterprise server?

Ik ben een poosje gestopt met suse, maar nu wilde ik het weer proberen. Ik heb me in de versie vergist.
Het is OpenSuSE 11.4 minimum installatie. Daarna handmatig LXDE geïnstalleerd.

# zypper ar 
# zypper in -t pattern LXDE

Om LXDE op te starten gebruik ik een script met

startlxde & lxsession

Zodoende kon ik yast gewoon in lxde aanroepen.

In feite is het probleem, dat het startlxde & lxsession niet automatische gaat.

Waarschijnlijk bedoel je openSUSE 11.4

Nauwkeurigheid is een vereiuste in het beheren van computer systemen.

LOL :smiley:

Je hebt dus domweg geen grafisch loginscherm, geen displaymanager die de sessies voor je beheert (en je dus grafisch op LXDE laat inloggen). Dat zou in principe lxdm moeten doen, en die moet je in /etc/sysconfig/displaymanager “zetten”, als waarde in de regel DISPLAYMANAGER=“lxdm”, als ik mijn vertrouwen in de logica van linux volg. Zeker weten doe ik 't niet, geen tijd om dit even te testen.

Helaas.

DISPLAYMANAGER="" Stond in de file lxde van gemaakt. lxdm. Geen resultaat.
(Default = DISPLAYMANAGER="")

Misschien zit hier het probleem.
Ik heb ook geen loguit scherm… Ik moet herstarten (als root) met shutdown -r now
Als ik in LXDE op uitloggen klik krijg ik “Sessie LXDE uitloggen” met de opties Uitloggen en Annuleren.
Zowel Uitloggen als Annuleren geven hetzelfde resultaat

Dit is wat ik heb in /etc/sysconfig/displaymanager:

## Path:        Desktop/Display manager
## Description: settings to generate a proper displaymanager config
## Type:        string(kdm,kdm3,kdm4,xdm,gdm,wdm,entrance,console)
## Default:     ""
#
# Here you can set the default Display manager (kdm/xdm/gdm/wdm/entrance/console).
# all changes in this file require a restart of the displaymanager
#
DISPLAYMANAGER="kdm"

Dat is dus voor KDE.

Jouw tekst hierboven begrijp ik maar half. Als je wilt laten zien wat er staat zeg je niet: “DISPLAYMANAGER=”" Stond in de file lxde van gemaakt.", maar je copy/paste die computer tekst tussen CODE tags. Dus:

ER stond:

DISPLAYMANAGER=""

Ik heb er van gemaakt:

Als ik je goed begrijp heb je eerst geprobeerd

DISPLAYMANAGER="lxde"

Dat is in ieder geval niet wat Knurpht suggereerde en ook erg onlogisch.
Toen heb je

DISPLAYMANAGER="lxdm"

geprobeerd en dat verbeterde niets. Zoals Knurpht als zei, het is niet zeker dat het lxdm is, dat is alleen analoog aan de anderen.
Als ik met Google zoek naar lxde display manager, krijg ik de indruk dat die (sinds 2009) bestaat (en inderdaad lxdm heet) en dat daarvoor eerder gdm werd gebruikt. Aangezien YaST > Software > Software management inderdaad via Search een package lxdm oplevert kun je eerst eens controleren of dat bij jou is geïnstalleerd.

Wat staat er in dezelfde file bij “DISPLAYMANAGER_STARTS_XSERVER=” ? Daar moet

DISPLAYMANAGER_STARTS_XSERVER="yes" 

staan. Voor zover ik 't weet moet je niet lxde (da’s de desktop environment) hebben, maar lxdm (displaymanager), zoals Henk al aangeeft.

En bij “DISPLAYMANAGER_XSERVER=” moet staan

DISPLAYMANAGER_XSERVER=Xorg

dit komt uit dezelfde file op mijn laptop, kon er verder niet veel in ontdekken wat 't starten van Xorg zou voorkomen.

Volgens mij kun je ook ipv lxdm ook gdm, kdm of xdm gebruiken. In ieder geval moet hij er zijn. Bij mij laat bijvoorbeeld:

henk@boven:~> which kdm
/usr/bin/kdm
henk@boven:~>

zien dat kdm er is.

Ik heb hier een paar jaar geleden ook eens enorm mee zitten klooien. Had toen /etc/sysconfig/displaymanager geprint, kon 't niet vinden en heb toen maar een nieuwe install gedaan op de server. wel met KDE. Ik zag pas achteraf, dat de opties die ik hierboven neergezet heb op het geprinte exemplaar niet (geloof ik) gevuld waren of uitgecommentarieerd. Benieuwd.

Ik ben het met je eens. Als je vanaf begin een Desktop installeert is e.e.a. aangezet. Als je later een Desktop toevoegt wordt er niets geconfigureerd behalve de mogelijkheid die the hebruiken in het inlogscherm. Als je dus toevoegt terwijl je nooit een Desktop had, gebeurt er niet veel en moet je dat met de hand doen.

Hopelijk zijn jouw tips voldoende.

Ik ga nu skieën, succes.

Geniet ervan, het is je zeer gegund. We wachten wel even met een Elfstedentocht tot je terug bent.

Ik ben er weer. En dan nu …de Elfstedentocht. (Er ligt nog steeds een beetje ijs op ons vijvertje, maar op dat genoeg is?)

Niet geprobeerd is altijd misgeschoten. Graag foto’s, video van je aanloop en sprong op het ijs. Die steden monteren we er later wel onder :smiley:

rotfl! Eerst de skispullen opruimen. Trouwens, waar is mijn camera?