Apper en Root

Hoi
Meestal heb ik rechts onderin een Apper melding dat er updates zijn,Dan ga ik naar Yast Login en dan via software beheer en alle pakketten naar opwaarderen bij een nieuwe versie.en pas de updates toe.
Nu klikte ik eens de apper melding aan en kan dan zonder root te worden de updates instaleren.:
Was me nog nooit zo opgevallen.klopt dit dat je dan zonder root te worden updates kan instaleren.

Er was een lange draad over dit verschijnsel in het Engelse deel. Van wat ik mij herinner is het aan Apper toegestaan (geconfigureerd in desktop.org) om udate te installeren. Niet om nieuwe software te installeren of te deïnstalleren.

Volgens mij nog steeds een lek omdat willekeurige eindgebruikers nu zonder enige voorbehoud updates kunnen installeren, zelfs kernels, waar je als syteembeheerder liever even over wilt nadenken (komt het wel uit, liever na een backup, liever na een speciale aktie op het systeem …). En bij een kernel update hoort een zo gauw mogelijk een boot. Dat komt misschien ook niet uit op dat moment en bovendien, mag die eindgebruiker wel rebooten en andere gebruikers er uit flikkeren?

Kortom, deze Apper mogelijkheid van KDE is sterk gericht op het gebruik door één en slechts één persoon van het systeem (zoals bij Windows) en ontkent het multi-user aspect van Linux.

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik Apper niet heb geïnstalleerd.

Overigens is het niet zo dat Apper dat doet “zonder root te worden” zoals je schijn te denken. Alleen als root kun je de files in het systeem gedeelte wijzigen (geen w access bits op die files voor anderen). Alleen het “root worden” gebeurt hier zonder dat om het root wachtwoord wordt gevraagd. Zie ook: https://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/487020-korte-uitleg-wat-betekent-root-worden.html

Bedankt ,ben ik weer een beetje gerust gesteld.Dat alles loopt zoals het hoort te lopen.:wink:

Ik gebruik 't wel op mijn eigen laptop. Op systemen waar meerdere gebruikers werken, deïnstalleer ik apper en packagekit.

Dus aangezien ik de enige ben die aan dit apparaat zit, laat ik apper en packagekit er gewoon lekker opstaan.:slight_smile: