Andere Linux distro's

Ik probeer zelf nogal eens andere Linux distro’s en ik vroeg mij af of andere mensen dit ook doen?

Ik heb zelf een tweede harde schijf waar ik 100Gb vrij heb voor experementen en de rest voor Windows 7… Ik heb er op dit moment Ubuntu 10.04 op staan maar dit verandert nogal eens. Mint is een van mijn vaste klanten maar ik expermenteer ook met Fedora en Mandriva.

De vraag is dus: Welke andere Linux distributies gebruik jij?

Geen (en zeker geen Windows).

Alleen als ik met openSUSE grote problemen mocht krijgen zou ik zijn gedwongen een marktonderzoek naar een nieuw product te gaan doen. Net zo min als ik steeds andere merken stofzuigers probeer terwijl de mijne nog steeds stof zuigt ga ik allerlei OSen proberen.

rotfl!

Kan ik begrijpen… Ik kij graag rond wat er nog meer beschikbaar is en ik gebruikt Windows trouwens alleen voor mijn games… Skype video werkt ook beter met mijn HD-ready webcam…

Ik gebruik nu puur ubuntu 10.10.

En anderen distros die test ik gewoon en als dat beter bevalt dan dat ik nu heb stap ik weer over naar die distro;)

Ik heb in de afgelopen 15 jaar een aantal distro’s gebruikt. Mijn huidige voorkeur lijkt me duidelijk… openSUSE thuis, SLE[SD] op het werk :slight_smile:

In het verleden was ik tevreden gebruiker van (in chronologische volgorde): Slackware, Red Hat, Debian, Knoppix, Ubuntu en kort Fedora. Ik kan niets dan positiefs over al deze distro’s noemen. Elk heeft z’n eigen voordelen en charme wat mij betreft: Slackware als de grand daddy van Linux distro’s, Red Hat met z’n focus en de ondersteuning erachter, Debian met de immens grote assortiment van packages en community, Knoppix met de (destijds) baanbrekend nieuw concept, geboden gemak en fun of it en Fedora met de invloed en de actieve community erachter. Hoe dan ook, zolang Tux mij tijdens het booten begroet ben ik een happy camper :slight_smile:

Bijna vergeten: al is het niet anders dan sentimentele redenen, wil ik ook Cygwin ff noemen… Gedurende de jarenlange exile naar Windows op mijn zakelijke PCs/Laptops, heeft Cygwin mij geholpen om mijn productiviteit op dat kansloze systeem op peil te houden.

Ik heb maandelijks Linuxuser (duitse versie) en al de ditro`s die meegeleverd worden probeer ik altijd uit.
Soms gewoon om te zien waar de verschillen inzitten en dan weer om andere te helpen die iets speciaals zoeken of een oude pc hebben.
Het blijft gewoon leuk om iets anders te proberen ben b.v wel gecharmeerd van Kanotix een beregoede distro die werkelijk bijna alle hardware zonder problemen herkend en toch ook een niet al te grote distro is, kijk maar eens op
kanotix.com :: GNU Linux Live system based on Debian, optimized for HD-install and high performance
Opensuse is mijn vaste distro en zal niet snel vervangen worden.

Ik heb op dit moment Linux Mint 10 Gnome en OpenSUSE 11.4 KDE op mijn pc die beiden dezelfde /home gebruiken. Geen problemen te melden.

Beetje hetzelfde hier. Sinds OpenSUSE 11.4 er is zit ik daar weer in te werken, ontspannen doe ik met Ubuntu 10.10 (muziek maken).
Overigens staan beide distributies op alle systemen hier in huis (werkstation, laptop, netbook), behalve dan het systeem van mijn vriendin; die draait alleen maar met OpenSUSE!

Vrouwen hebben altijd gelijk.

Die van mij heeft Windows 7… en ook altijd gelijk… :smiley:

Op het moment alleen OpenSUSE 11.4.

Ik ben ooit begonnen in de jaren negentig met Red Hat, daarna SUSE. Sindsdien heb ik met windows gewerkt. Toen kwam kubuntu en een aantal jaar geleden heb ik OpenSUSE 11.1 geïnstalleerd, toen die uitkwam. Nooit meer achterom gekeken: dat vond ik echt veel beter. Al drie jaar geen windhoos meer in een partitie. Al twee jaar ook niet meer in VirtualBox.

Nu zou ik naast 11.4 graag Ubuntu studio 10.04 willen uitproberen (om te leren hoe jack audio werkt, zonder mijn huidige systeem te vernaggelen). Horrorverhalen over GRUB legacy en GRUB2 hebben mij tot nu toe hiervan weerhouden.
Ik heb de DVD al liggen… Nu nog een beetje moed. Eerst in een VM om te testen, misschien.

Installeer hem gewoon en zorg dat je zegt dat Ubuntu geen Bootloader hoeft te instaleren. Kan je niks gebeuren dan. Je moet alleen daarna wel even Ubuntu toevoegen aan Grub van OpenSUSE. Als je die doet volgen de methode die Swerdna hier uitlegt moet dat ook goed komen. Het enige wat ik anders moest doen is de regel zelf intypen aangezien OpenSUSE hem niet kon vinden!

Oké, een heel klein beetje horror ;<) dan, met een happy end, natuurlijk. Ik ga het proberen.
thnx!

Pas goed op waar je Ubuntu installeert en de bootloader optie is, als het goed is, in het scherm van de partities. Er was altijd een optie om geen bootloader te instaleren maar in 10.10 is dat niet meer het geval geloof ik.

In 10.04 click je op 'Advanced’ (Geavanceerd in het Nederlands, denk ik).

Tja dat is wat met de dames.
Die van mij zweert bij Apple OS X.
Het kan verkeren.

Ik heb een paar weken naast OPENSuse 11.4 Ubuntu Studio 10.04 gehad om te oefenen met JACK Audio. Maar dat lukte niet door onduidelijke fouten (de kernel-rt was niet geinstalleerd door een bug in GRUB2 en door bugs in software). Ik vond het ontluisterend om te zien hoe weinig er feitelijk is veranderd sinds de tijd dat ik Kubuntu had. Ik zag maar twee sterke punten: snelle opstart- en afsluittijd en razendsnelle installatie met apt-get of Synaptic, in vergelijking met Zypper in OPENSuse 11.4. Niet heel essentieel eigenlijk.

Het instellen van GRUB1 in OPENSuse om Ubuntu ermee te kunnen booten, was inderdaad een eitje, al lukte het me niet om tijdens de installatie van Ubuntu te voorkomen dat GRUB2 werd geïnstalleerd.

Misschien nog aardig voor deze thread: ik heb nu niet een andere distributie meer, maar wel een testsysteem OPENSuse 11.4 met Gnome 2, naast mijn gewone systeem. Daar oefen ik nu met JACK Audio en kan ik zelf ervaren wat ik vind van Gnome in vergelijking met KDE. Daar gaf deze thread de doorslag toe. Bedankt!