Ik ben ondertussen een tijdje bezig met mijn dualboot OpenSuse 12.1 Milestone 2 en heb het ondertussen voorelkaar gekregen deze te koppelen met de Active Directory die ik ook heb. Hier vormt zich echter een nieuwe probleem. In 1 van de wachtwoorden die gebruikt worden zit een AltGr lettercombinatie verwerkt úíäßðáßå, wat het precies is weet ik niet. Ik heb geen toegang tot het wachtwoord in kwestie, maar het is er in ieder geval wel.
Dit wachtwoord is prima in te voeren zodra de persoon in kwestie ingelogd is, maar hoe krijg ik het voor elkaar om dezelfde toetsenbordindeling te gebruiken bij het inlogscherm (KDM). Het gaat er in dit geval om een English US layout met de English (International AltGr Deadkeys) variatie.
Ik weet niet of dit helpt, maar ik gebruik voor diacritische tekens e.d. Shift-RightCtrl en dan bijv. " en dan O om Ö te krijgen. Dat werkt ook op het KDM inlogscherm.
AltGr werkt bij mij niet (misschien kan ik dat instellen), maar misschien kun je proberen of mijn methode wel op KDM werkt.
Bedankt voor de tip, ik heb dit echter even laten proberen, maar helaas geen resultaat. Sterker nog, wanneer ik het zelf probeer krijg ik niet eens een teken in beeld, heb dit even uitgeprobeerd in de gebruikersnaam balk.
Ik was er al een beetje bang voor. Ik heb lang geleden deze “dode toetsen” aansturing ingesteld. Bij een nieuwe openSUSE bleek het weer te werken, ook bij een nieuw aangemaakte gebruiker (dus geen bestaande home directory meegesleept van eerdere levels), dus ik dacht dat het de standaard methode was.
Ik begrijp zelf nu niet waarom dit bij mij zowel in een KDE sessie als daarbuiten op KDM werkt. Het werkt in ieder geval niet in virtueel console #1.
Kortom, leuk geprobeerd, maar je hebt er niets aan.
Ik heb overigens geen idee of het inloggen via KDM geschikt is voor alle Unicode tekens. En al helemaal niet of alle partners in dit inlog proces Unicode gebruiken. Wat doet die Active Directory daarmee (ik heb geen idee wat dat eigenlijk is).
Misschien een iets te techische term? Active Directory is de overkoepelende naam voor de Windows Domain Controller. Simpel gezegd dus: Samba authenticatie met een Kerberos client. (niet dat dat niet technisch klinkt, maar dat terzijde)
Ik heb zelf inderdaad dit ook een tijdje werken gehad. Binnen KDE werkte dit zowiezo al, echter kan ik de toetsencombinaties buiten KDE of Gnome om op bijv. Ubuntu wel instellen op een toetsenbord variatie. Dit schijnt hier echter niet mogelijk te zijn.
Het is heel simpel, als het een Windows zaak is heb ik er geen verstand van. Dis logisch dat ik niet begreep waar het over ging.
Voor instellen van keyboards in X gebruikten we vroeger xmodmap Het bestaat nog steeds. Misschien kun je daar mee experimenteren (lees eerst de man page )