goeden middag dames heren:
ik wil Suse gaan gebruiken maar er is bij behoefde om met andere mensen over suse in contact tekomen of via een bijeenkomst of op remote zodat er waqt problemen kunnen worden besproken
de eerste vraag zijn er in het land bijeenkomsten waar Suse mensen komwn zo ja waar is dat
tweede vraag ik heb een nieuwe Printer gekocht Hp Officejet pro 8500A waar kan ik de drivers vinden voor Suse ?
ik heb een externe hardeschijf Lacie raid system de aansluiting lukt mij niet
Verder heb ik gelezen dat Microsoft 100 miljoen dollar in de ontwikkeling van Suse gaat steken dat zijn voor mij zeer positieve berichten
om vooral met Suse aan de slag te gaan maar ik heb wel hulp nodig
Groet
Frits Veerman
nog even een aanvulling
Suse 11.4 is nu uit wordt dit automatisch geuodate op de pc ??
Groet
Frits Veerman
Dag Frits,
Dit zijn wel een heleboel vragen onder het kopje “Algemeen”.
Eerste de laatste maar: openSUSE 11.4 is al vrij lang uit, we zijn nu onderweg naar 12.1 (komt in November). De upgrade van versie 11.3 naar 11.4 gaat niet automatisch. Net als upgrade van Vista naar Windows 7 niet automatisch gaat.
Voor wat de printer betreft: HP ondersteunt linux, als je in Yast - Hardware - Printer zit, en je voegt er één toe, zie je een knop met “hp-setup”, daarmee kun je je printer toevoegen. Wel is het verstandig om bij de aanschaf van hardware te zoeken op het web of die ook ondersteund wordt. Daar bespaar je jezelf een hoop ellende mee.
Het verhaal over Microsoft is al oud. Stamt uit de tijd dat ze een deal hebben gesloten met Novell. Heel veel heb ik daarvan niet gezien.
Voor zover ik het weet zijn er geen bijeenkomsten, nog nooit gezien. In dit wereldje gaat de communicatie voornamelijk via het web. forums, IRC, mailinglists. Als je echt support wilt, moet je SLES of SLED hebben, ik heb je daar ook al over geschreven.
Elk linux systeem kan remote gesupport worden overigens.
Heel algemeen: probeer je in een post te beperken tot 1 probleem, met een duidelijke titel. De kans dat je daadwerkelijk geholpen wordt wordt daar veel groter door. Voorbeeld: de info over de Lacie harddisk is te algemeen, “de aansluiting doet het niet” is nietszeggend. Geef aan of het ding gezien wordt, model, type etc. en wat er precies niet lukt.
hartelijk dank voor de snelle reactie
ik moet nog veel zoeken en kijken dus wennen
Groet
Frits