Ik heb OpenSuse 11.1 Geinstalleerd vanaf een +/- 670 mb iso bestand (gedownload en gebrand in windows)
Installatie is 100% succesvol.
Ik heb nu 1 windows hdd.
en 1 opensuse 11.1 hdd.
Probleem: hij herkent mijn alcatel x200 usb 3g modem niet.
Vanuit ubuntu weet ik dat dit met de ingebouwde cdrom/schijf te doen heeft.
en dat dit met usb modeswitch te verhelpen is.
Ook kan dit met sakis3g script in ubuntu.
usb modeswitch heeft echter veel dependencies die ik niet zo 1 2 3 geinstaleerd krijg.
sakis3g script wil niet werken in Opensuse.
ik ben geen nieuweling in linux, terminal bijt mij niet, maar luisteren wil linux ook nog niet echt. Iemand een tip hoe ik mijn 3g stick kan switchen in opensuse?
Ik weet niet veel van dat soort modems, maar openSUSE 11.1 is niet meer gesupport. openSUSE 11.4 is net uit. openSUSE 11.2 en 11.3 zijn ook nog gesupport.
Dat wil zeggen dat (afgezien van het niet meer krijgen van security updates) het moeilijk is om eventuele extra software die je nodig hebt ergens vandaan te halen. De repositories zijn er niet meer (nou ja, met enige moeite zijn er nog oude repos op het internet, maar dat is toch een dodlopende weg).
Ik kan daar nog wel wat aan toevoegen: dit soort modems is van recente datum. Ook met 11.2, waarschijnlijk ook met 11.3 zal dit een probleem worden. Ik raad je, net als Henk, ten zeerste aan om 11.4 te downloaden. Die bevat de laatste kernel, en denkelijk ook drivers voor je modem. Bovendien kun je dan ook genieten van de laatste ontwikkelingen, en dat zijn er nogal wat.
Bijna vergeten, ik zie net dat het je eerste post is hier: VAN HARTE WELKOM !!