Advies gevraagd: Upgrade of nieuwe installatie?

We hebben een prachtige nieuwe versie van 12.3. Ik heb inmiddels twee keer de installatie voltooid op mijn hardware. Mijn eerste indruk is een mooie stabiele en strakke versie. De nieuwe figuurtjes voor bijvoorbeeld de accumonitor of netwerkmanager vind ik verfrissend. De snelheid met starten lijkt verbeterd, maar misschien is dat meten in milliseconden. Opstarten in Grub2/KDE is mooi, vanwege t nieuwe splashscherm (heet dat zo?) en heb t gelijk als achtergrond gekozen. Het zwarte OpenSuse-thema vind ik prachtig. Al pakt dat nog niet overal goed uit als je ook kleurenschema Opensuse-dark kiest.

Maar goed, mijn vraag. Ik heb dus al 2 keer geïnstalleerd:
Ik heb op mijn Asus 1025CE Netbook gekozen voor Upgrade van de bestaande installatie. Dit netbook bevatte opensuse 12.2 met KDE 4.9 (installatiebron was aangepast) en de nieuwste kernel (bron kernel toegevoegd). De installatie heeft netjes alle bronnen verwijderd (voor zover ik de logging op t scherm bij kon houden) en ik zag wat packages die werden verwijderd. Vervolgens werd een heleboel weer geïnstalleerd - met naar verwachting een nieuwere versie.
Veel van de reeds geinstalleerde software is netjes vervangen. Alleen Seamonkey (combo browser en e-mail vind ik prettig) hoefde ik zelf opnieuw te installeren. Gelijk de bijbehorende Mozilla-bron toegevoegd. Ik heb graag snel de nieuwste versie.
Voordeel: applicaties blijven behouden, nadeel (door hardware?): lange installatietijd.

Ik heb op mijn ASUS G1S laptop gekozen voor een nieuwe installatie. Dit ging veeeeel sneller dan de upgrade. Dat kan komen doordat de 1025ce een langzamere cpu heeft, ondanks usb 3.0. Maar t leek mij meer omdat op de 1025ce veel meer losse dingen zijn geinstalleerd.
Nadeel is dat ik alle software die ik had staan op de laptop allemaal heb moeten terugzoeken en installeren. Weer Seamonkey natuurlijk. Nu is het niet zo dat op beiden dezelfde set applicaties staat. Op deze laptop staat ook xbmc vanwege een werkende/ondersteunde hdmi-poort. Op de 1025ce wordt dat deel van de hardware niet ondersteund.
Voordeel: Snelle installatie distro. Nadeel: Applicaties opnieuw installeren.

In totaal was ik met de 1025ce sneller klaar dan met de G1S. Upgrade is starten, niet omkijken en een uur later klaar. Nieuwe installatie is 20 minuten niet omkijken en daarna de applicaties bij elkaar zoeken (1½ uur). De tijd is een indicatie. En sommige afhankelijkheden werden nog niet ingevuld dus moet installatie op de G1S later.
Ik ben wel verbaasd dat de upgrade zo makkelijk is. In vorige versies moest uiteindelijk toch nog worden gekozen voor nieuwe installatie.

Tijd vind ik niet zo belangrijk. Zelf uitzoeken wel. Na een nieuwe installatie kom ik er soms achter dat ik ben ‘vergeten’ om een bepaalde applicatie/onderdeel te installeren. Voorbeeld: modules van apache/php of Skrooge voor de administratie (doe ik niet vaak ;)).

Nu heb ik nog een paar installaties te gaan.
Mijn hoofdpc (deels server deels desktop), met de thuiswebserver, mysql-database, nfs-server, owncloud voor agenda, NAS-functie, en verder ook gewoon desktop-dingen als seamonkey, libreoffice en skrooge.
Desktop bij vriend, gebruikt voor browsen en studie. Geen ‘bijzondere’ applicaties.
Laptop bij collega’s (2): gebruikt voor ontdekken opensuse en bijvoobeeld spelletjes of OpenSUSE-educatie voor de kinderen.

Wat adviseren jullie? Upgrade of nieuwe installatie? En wanneer c.q. waarom?

Het heeft niets met je eigenlijke vraag te maken en ik weet dat ik een mopperaar ben, maar

een mooie stabiele en strakke versie

Ik vraag me af hoe je in 48 uur kan weten of het stabiel is :question:

Beetje :P. Ik ben ook pas tevreden als mijn bak meer dan een paar weken 24/7 doordendert. Maar het gevoel van stabiliteit heb ik ook al snel als alles wat ik doe vlot en zonder haperen verloopt, ik tegen het systeem kan aanduwen en het niet omkrijg

De afgelopen 48 uur zijn stabiel doorgebracht. Het ligt er natuurlijk maar aan wat je definitie van stabiel is. Allereerst komt t door het reclame-verhaal van Jos Poortvliet in de nieuwsberichten. Gewoon nagepraat dus.
Maar dat doe ik niet zonder reden. Upgrade is gelukt, en in eerdere versies niet. En de afgelopen 2 dagen heb ik nog geen problemen ontdekt. I.t.t. eerdere versies (weliswaar voor 12.2). Dat ik met mijn 1025ce onvoldoende hardware ondersteuning heb doet daar niet aan af.

Wat vind jij stabiel? Want als ik dat echt wil meten… dan wordt t ook voor mij lastig. Ik wil nooit mijn hoofdpc opnieuw starten. Tenzij een nieuwe kernel-update beschikbaar is en ik tijd heb om een reboot te doen. Kernel-updates komen volgens mij in de 90 dagen. Ik sla regelmatig een kernel-update over. En kom vaak aan 180 dagen onafgebroken werking van mijn hoofdpc. Dat vind ik pas echt stabiel. De meetperiode voor 12.3 is voor mijn hoofdpc dan gewoon tekort. Bovendien staat daar 12.3 nog niet op en daarom ook mijn vraag, doe ik een upgrade of nieuwe installatie.

Hmmmm, een edit van de vorige post lukte net niet meer. Dan maar een reply.
Ik ben tevreden voor 48 uur. En wat Knurpht ook zegt, eerst testen. En dan wacht ik dus ook nog ff met mijn belangrijkste pc, tenslotte heb ik twee laptops om mee te testen.

Het gaat niet om mijn definitie van “stabiel”, want ik zal niet gauw beweren dat iets stabiel is, ik kijk wel uit.

Jij beweert dat iets stabiel is, dat wil ik graag aan jouw definitie afmeten en die ken ik niet (dus weet ik niet wat je eigenlijk wilt zeggen), maar hoe hij ook luidt, ik vond 48 uur wel erg vlug en wilde je daarmee uitdagen te vertellen wanneer jij iets stabiel vindt.

Overigens heb ik hier een systeem dat ik aardig stabiel vindt. Het draait op versie 10.3 in run level 3. Nooit iets mee.

Ik kan je ook zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad met openSUSE in de trant van dat het systeem zomaar afbreekt (want stabiliteit is voor mij of het doordraait en de kernel dus niet de handoek in de ring gooit).

Ook de meeste applicaties zoals KDE worden zelden door de kernel afgebroken omdat ze iets helemaal fout doen (af een toe een SIGSEV 11). En dat geldt al jaren. Als 12.3 dat dus ook goed doet is dat niets bijzonders en dus geen reden om er op over te stappen.

Mijn grootste problemen heb ik met het verschijnsel (volgens mij een beetje inherent aan Open Source) dat compleet vernieuwde (lees: van de grond af opnieuw ontworpen en geprogrammeerde) applicaties worden uitgebracht waarbij “wat ze eerst konden” niet meer aanwezig is en slechts schoorvoetend (of helemaal niet) weer wordt aangebracht. Dat is dus geen stabiliteitsprobeem, maar een continuiteits probleem.

Overigens ben ik, ondanks een aantal prima ervaringen op lekker standaard systemen (4 distro repos + packman), voor mijn eigen spullen nog steeds meer voor een clean install. Domweg vanuit het “dan weet ik in geval van problemen, dat ik niet tegen ouwe rommel aan zit te praten” principe.

Voor mijn hoofdpc heb ik dat principe “nieuwe installatie - geen oude zooi achterlaten” ook altijd gehanteerd. Ik heb alleen moeite om de databasespullen weer terug te zetten. Mysql installeren lukt prima. Alleen de database terugzetten is in t verleden nog wel eens fout gegaan. Zoals de database voor Amarok.
Kun je Mysql ook op een aparte schijf zetten door ergens een symlinkje te plaatsen?

Zoals de tip die ik kreeg tijdens de vorige releaseparty om van /srv/www/htdocs een linkje te maken naar een andere disk, i.p.v. dit in apache aan te passen.

Ik gebruik graag ook de nieuwe dingen die worden gemaakt. Soms ben ik dan te snel. Of de ontwikkelaar te langzaam. Te snel omdat ik problemen heb en te langzaam omdat de bugfixes altijd te laat komen.

Ik heb in iedere versie wel fouten en crashes gehad in KDE of applicaties. Nog altijd heb ik last in 12.2 dat de X-server 100% CPU-belasting genereert. Onduidelijk is waarom en oplossen is mij nog niet eerder gelukt.
Met 100% CPU is t ook heel lastig weer bij je desktop te komen. Ondanks dat serverfuncties ongehinderd lijken.
Alleen een opdracht voor reboot van afstand wil dan nog helpen.

Ik vind dit niet inherent aan Open Source. Veel softwaresystemen hebben hier op den duur last van. Men gebruikt een nieuwe taal, nieuwe techniek, andere hardware-onderlaag, andere afhankelijkheden. Omdat t makkelijker is, of omdat t moet. Als de oude variant (van de taal, hardware, etc) niet meer wordt ondersteund.
Continuiteit van de functionaliteit is de grootste uitdaging.

En toch wil ik dan nog nieuwe dingen gebruiken. Ik ben van een papieren agenda naar sunbird gegaan. Vervolgens een aantal computers met sunbird en steeds maar weer de afspraak opnieuw invullen. Toen kwam de telefoon erbij. En daarna owncloud.
Er is functionaliteit bij gekomen, applicaties zijn veranderd of verdwenen. Sunbird wordt niet meer onderhouden als losse applicatie en synct moeilijk met owncloud. Kontact synct makkelijker maar mist functies die in Sunbird weer makkelijker waren.
En zo blijf je lekker hobbyen.

Ik weet dat ik de nieuwe versie 12.3 zal gaan gebruiken. En vrij snel op alle computers heb geïnstalleerd. Omdat ik vind dat de nieuwste dingen ook weer handig zijn in gebruik, ondanks leercurve en met t risico op nieuwe problemen. Ik ben toch altijd aan t balanceren tussen nieuwe functionaliteit en een continu draaiend systeem.

Over MySQL.

Ik praat hier over een eigen database met MySQL, dus niet over de gevallen dat bijv. Amarok MySQL gebruikt want dat is voor mij compleet in een black box.

MySQL maakt zijn database bij verstek aan in /var/lib/mysql. Volgens velen (ik inbeerepen) een vreemde plek. Je kunt in ieder geval de eigenlijke data ergens anders zetten met iets als:

CREATE TABLE boek (
        ......
        )
        DATA DIRECTORY = '/home/databases/spoorwegen'
        INDEX DIRECTORY = '/home/databases/spoorwegen';

Zoals je ziet gat dat bij mij naar een plek in /home (aparte partitie) en blijft dus onaangetast bij herinstallatie.
/var/lib/mysql is dan niet leeg, maar de bulk staat ergens anders. En apart redden van /var/lib/mysql is goed te doen.

Zelf exporteer ik mijn databas(es) naar text files en maak ze opnieuw aan, maar dat kan alleen als het niet te groot is.

Dat is ongeveer zoals ik voor apache ook had gekozen. In de instellingen de directory van de basis aangepast. Alleen met automatische installaties naar een apache-webserver verwacht een package dan toch weer /srv/www/htdocs.
Ik zal mij eens verdiepen in de mysql-instellingen. Misschien is t voldoende om /var/lib/mysql te laten verwijzen naar bijvoorbeeld /home/databases/spoorwegen.

Als je echt een grote, professionele, web-site hebt, maak je van de dan aanzienlijke /srv natuurlijk een apart file systeem. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een grote database. Of voor welke aanzienlijke applicatie dan ook.

Inrichten van je systeem naar gelang de eisen van wat je er mee (wilt) gaan doen is altijd belangrijk… Het probleem is vaak dat dingen “groeien”. En dan bereik je op een gegeven moment het punt dat je zegt: “Het zou eigenlijk heel anders gedaan moeten zijn” (voortschreidend inzicht).

Nee, ik heb geen professionele website. Ik heb ook niet eens veel databases. Ik heb alleen moeite met de (on)logica van de gekozen directories. Als alles van serverdata nou eens op /srv zou staan… dan was de keus makkelijk. En ik heb moeite met bij iedere installatie opnieuw mijn serverdata opzoeken. Waarbij ik zelfs een keer de database niet kon terugzetten.

Dingen groeien zeker. Vooral kennis en ervaring. Alle webserverdata staat op een aparte disk en de backup daarvan ook naar een aparte disk.
Je zou ook kunnen zeggen apart file system, omdat dit in mijn installatie nog t zelfde is. Ik heb nog geen file system met meerdere disken.

De database werd in vorige versies automatisch gedumpt en op de backupschijf gezet. Ergens is dat fout gegaan en nu werk ik nog steeds met lege databases omdat vullen teveel moeite is. Ik hobby niet meer zoveel met die database-inhoud.

Een van die databases is van mythtv. Ik heb een tvkaart in de pc. En de tv-kanalen en de programmagids staan in een mysql-database. Bij de laatste paar nieuwe installaties vergeet ik iedere keer dat ding te bewaren. Dus dan moet ik weer uitzoeken hoe ik een mythtv-database aanmaak, tv-kanalen laat opzoeken, de programmagidsgegevens ophalen en in de database zetten, etc.

Hier spreekt ervaring :D. Zie

knurpht:~/Documents/System/Optimus> cat /etc/fstab /dev/disk/by-id/ata-ADATA_SSD_S511_120GB_22002979000000000103-part1 /                    ext4       acl,user_xattr,noatime,discard 1 1
/dev/disk/by-id/ata-ADATA_SSD_S511_120GB_22002979000000000103-part7 /Extra               ext4       acl,user_xattr,noatime,discard 1 2                       
/dev/disk/by-id/ata-ADATA_SSD_S511_120GB_22002979000000000103-part6 /home                ext4       acl,user_xattr,noatime,discard 1 2                       
/dev/disk/by-id/ata-ADATA_SSD_S511_120GB_22002979000000000103-part5 /srv                 ext4       acl,user_xattr,noatime,discard 1 2                       
proc                 /proc                proc       defaults              0 0                                                                               
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0                                                                               
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0                                                                               
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0                                                                               
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

Binnen /srv is dan ook nog /var/lib/mysql gelinkt (zou eigenlijk ook gemount moeten worden), zodat zowel mijn webontwikkeling als mijn databases “buiten het systeem vallen”. Daar ben ik door “de stelling van Henk” op gekomen. Bespaart het terugzetten en elke keer opnieuw configureren.

Dat professioneel stond tussen "s. Het gaat er om dat je vanaf een bepaalde “ingewikeldheid” je hersens moet gebruiken zoals een echte professioneel dat ook moet. Overigens zou je die plaats die je steeds vergeet ook gewoon op een papiertje kunnen schrijven. Of in een tekst bestandje als je dat handiger vindt.

Dus staat het niet alleen op een ander file systeem, maar dat file systeem staat ook nog eens op een aparte schijf. Zeer goed.
Een file systeem over meerdere schijven kan je alleen krijgen bij gebruik van bijv. RAID of LVM.

Voor een systeem beheerder gaat niets “automatisch”. Zij/hij weet hoe iets werkt en gelooft niet in magie :disapointed:

Dat papiertje geldt nog steeds. Ik heb ook zo’n klein bestandje: Opnieuw inrichten database. Eens in de twee jaar openklikken, uitvoeren en eventueel aanpassen aan wijzigingen. Spaart tijd en ergernis.

Ik heb ook zo’n verhaal (iets langer) voor openSUSE installatie. Alle schermen en wat ik daar gekozen heb. De nazorg (switch naar Packman, NTP aanzetten, printer installeren,…) Daar ga ik toch niet iedere keer weer over na zitten denken?

Max, als 't gaat om Mysql databases, phpMyAdmin is your friend. Dumpen voor update, naar …sql files, na installatie weer importeren. Maar, als je alle mysql databases, dus incl. die van mysql zelf, “apart” houdt, hoef je zelfs geen nieuw mysql passwords aan te maken.

Ondanks de variëteit aan werkzaamheden, heb ik al een paar jaar een standaard-gang voor wat betreft installatie en post-installatie. Hoef er eigenlijk niet meer bij na te denken:
Partitionering - importeer ik
Gebruikers - dito
Installatie - standaard, behalve automatische zaken als rootwachtwoord, inloggen, configuratie
Update
LAMP + Kernel development patterns + minidlna
Move naar nieuwste KDE
Packman - standaard selectie + dvdcss + wat extraatjes op het gebied van video bewerking

Het enige echt handmatige is /var/lib/mysql vervangen door een symlink naar /srv/mysql. Mysql opstarten doe ik daarna pas.

Okee, eindelijk 12.3 geïnstalleerd op de hoofdpc. Eindelijk tijd gevonden/gemaakt.
Voor de serverprogramma’s is de data verhuisd naar een aparte schijf onder de oude installatie van 12.2.

Grappig hoe je geheugen werkt. Of eigenlijk niet dus… (Ja Henk, ik zou t moeten opschrijven allemaal, maar dat doe ik op t werk al).
Ik dacht dat ik voor apache een symlink /srv/www had gemaakt onder 12.2. Onder 12.3 geeft Apache foutmeldingen dat een symlink niet mag.

[Sun May 26 14:54:50 2013] [error] [client 192.168.1.1] Symbolic link not allowed or link target not accessible: /srv/www

Dan maar de documentroot en de serverroot naar de nieuwe locatie laten verwijzen.

De tip om MySQL te symlinken werkt wel. In opensuse 12.3 wordt standaard MariaDB geïnstalleerd. Tijdens installatie van MySQL wil Opensuse die weer verwijderen. Prima - doe maar. En vervolgens… werken de programma’s gewoon weer met de database.
Wel staat in de logging dat schema’s zijn geconverteerd naar nieuwere versie. Prima!

Dan… Stabiel. NOT!
Op mijn beide laptops draait Opensuse 12.3 zonder problemen. Toch heb ik niet voldoende getest. Ik heb niet ALLE widgets van mijn hoofdpc op de laptops getest. Blijkt nu precies daar in Plasma (van KDE) een bug te zitten. Bepaalde widgets zorgen voor een crash. Heel Plasma weg.
Oplossing: Verwijder plasma-desktop-appletsrc. Geweldig dat Opensuse-forum. Gewoon terug te vinden.
Wel jammer dat pas bij het opnieuw plaatsen van de laatste widget ik ontdekt dat die schuldig is aan de crash. Dit was de System-uptime-widget. Of hoe ie precies mag heten. Weer plasma-desktop-appletsrc weggooien en weer 7 widgets installeren.
Toen maar per widget een kopietje gemaakt van plasma-desktop-appletsrc. En ook wat andere widgets uitgeprobeerd. Ook het foto-widget gaf bij mij een crash op Plasma.

Mijn vraag was, toen ik begon: Upgrade of Nieuwe installatie?
Mijn eigen antwoord is nu: Configureer al je data zo dat je altijd een nieuwe installatie kunt doen. Zo nodig ook van je user-gebied.
Voor de serverprogramma’s is dat niet heel lastig. Voor de usergegevens iets lastiger. Die staan bij mij in een backup en kunnen zo worden teruggezet (ja, is getest (onder 12.2)). Maar bij terugzetten van de backup wil je misschien niet alles terug hebben, zoals plasma-desktop-appletsrc.

Voor de archieven:

• Installeren nieuwe versie ± half uur.
  • Daarna upgrade nieuwe versies, installeren applicaties, configureren serverapplicaties: ± 2 uur.
  • Uitzoeken crashes op Plasma: half uur en half uur om 3 keer opnieuw widgets te installeren.
  • Controle Instellingen van KDE, serverapplicaties, gebruikerszooi zoals kalender: ± half uur.

Gelukkig en niet meer achter de pc vandaan te slaan: 4 uur na de start van de nieuwe installatie. Dat vind ik snel!
Oh ja, Opensuse 12.3. ‘voelt’ ook sneller. Hoewel je dat effect vaak ook bereikt met een nieuwe installatie.

Dat de volgende versie weer net zo vlot mag gaan.

Wouw Max…
Installeren en dan een half uur… wat zijn de specs van je PC ?
Een half uur, hmmm, bij mij 8 minuten en 50 seconden… :wink:
Updates daarna vanaf 12.3 RC 1 !! 2 minuten…
Nix crash.
En om alle knurften even tegen de schenen te schoppen… ik gebruik ook nog eens btrfs, al meer dan 4 maanden, ook nu door/met ‘fresh install’ vanwege i7 en 16Gb …
Zzzonder problemen.
Maja dat schijnt niet te mogen :wink:

Ik heb er een half uur over gedaan. Hoe lang de pc over t installeren heeft gedaan weet ik niet. Ik heb niet heel exact gemeten. De meeste tijd is gaan zitten in importeren en aanpassen van mountpoints. Er is een kleine schijf uitgegaan en een nieuwe grotere erbij.
De nieuwe schijf had ik alvast onder 12.2 geformatteerd en een label gegeven. Om te voorkomen dat ik tijdens installatie een verkeerde schijf zou uitkiezen om te formatteren. Die ervaring heb ik al eens opgedaan in een vorige installatie. :wink:
Deze pc gebruik ik als dataserver en heeft 6 harde schijven. Dat moest nu ff secuur gaan. De pc is iets van 5 jaar oud, met een ssd als bootdisk en /home.

Ik raad je niet aan om de plasma-crash op te zoeken. Na 2x 7 widgets en 1x 6 widgets installeren was ik t wel weer aardig zat.

Btrfs wil ik nog steeds een keer gebruiken/uitproberen. Met de installatie van 12.3 zijn de schijven ook herschikt. Daarmee komt er een schijf vrij om dat uit te proberen. Met de schijven waar echte data op staat wil ik niet testen.

Oude posts gelezen? De knurften van deze wereld begroeten nieuwe dingen met blijdschap en nieuwsgierigheid. Heb op het moment geen tijd/speelhardware om er eens flink mee aan de gang te gaan. Maar mij zul je niet negatief horen over btrfs, veel te veel goede ervaringen over gelezen. Die vind ik namelijk veel interessanter dan het gemopper (wat meestal gebaseerd blijkt op “nieuw” en “onbekend”. :stuck_out_tongue: