Acer 7250 problemen

Een paar dagen geleden heb ik een Acer 7250 laptop gekocht. Ja, voorzien van Win7. Ja, ik wil er oS12.1 op installeren.
Dus, als eerste stap, geprobeerd oS12.1 te draaien vanaf een live-USB stick.
He “welkom” scherm is goed, en ook het scherm het het keuzemenu.
Maar na het kiezen de “live cd” optie wordt het scherm zwart, hoewel de verlichting wel aan is.
Dit gebeurt bij booten vanaf USB-stick, vanaf cd-rom en met en zonder “nomodeset”.

Maar een live cd met Gparted boot zonder enig probleem en functioneert ook goed. De partition manager lijkt goed te werken - maar ik heb hem nog niet gebruikt om de benodigde extra partities te maken.

Mijn vraag: wat kan ik doen om ook de 12.1 live-cd op het scherm te krijgen?
(En daarna komen nog een paar vragen, maar nu nog maar even niet.)

Gegevens: Acer 7250, beeldscherm 1600x900, AMD Radeon HD6310.

PS. Op dit Forum heb ik 1 andere post hierover gelezen. Het is me niet duidelijk geworden of en hoe het probleem daar is opgelost.

In deze thread krijgt de OP de boel wel aan de praat: http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/472017-desesperate-ati-1600x900-resolution.html?highlight=7250

Waar je ook even naar moet kijken, is of bij het opstarten de resolutie in GRUB wel goed staat. Die zou je op 800x600 kunnen zetten om eens te kijken of je dan wel beeld hebt. Ook kun je een text-install doen (via installatie), en dan de instructies uit de thread hierboven uitvoeren.

Tip: voordat je een laptop koopt, kijk dan even of het ding goed ondersteund wordt. Daar zijn meerdere sites voor.

Om met je laatste tip te beginnen: ja, dat is verstandig. Maar: a) Mijn beperkte ervaring heeft me geleerd dat het lastig is om up-to-date info te vinden, b) Eigenlijk vind ik dat ik ook wat ervaring met Win7 moet krijgen en c) ik had haast. Kortom: ik wist van te voren dat het lastig zou kunnen worden.

De thread die je noemde had ik al gelezen. Maar erg duidelijk is die niet. Ik maak er uit op dat een mogelijkheid is om de nieuwste ati driver te installeren. De andere oplossing was om niet de kernel-desktop te installeren maar de kernel-vanilla. Dit alles voor zover ik heb begrepen.

Intussen ben ik een heel eind op weg vanaf het defragmenteren van de Windows c:\ partitie t/m het installeren van openSUSE 12.1 in de vrijgekomen ruimte via text-install. Grub werkt (uiteraard) in één keer goed.

Maar natuurlijk is het driver probleem niet veranderd en krijg ik na het Grub-scherm geen beeld. Het opstarten van Grub met 800x600 helpt niet.

Ik heb intussen de nieuwste ati driver gedownload; catalyst 10.11, X86_64 variant. Driver version 8.791.
Zal ik proberen die vanaf een usb-stick via een (virtuele) terminal te installeren ? Daar is op dit frum vast wel info over te vinden - maar ik heb nog geen tijd gehad om die te zoeken.
Of… die route via de kernel-vanilla proberen? Zo ja, hoe?

Alvast dank voor de - zeer gewaardeerde - commentaren!

Hans.

Hé Hans, als je geïnstalleerd hebt, werkt dat Failsafe wel?
Vanilla kernel? Dan zou ik liever eerst kernel-default installeren.

Hallo K !
Dank voor de - als altijd - snelle respons.
Het installeren kon natuurlijk alleen in text-mode. En dat viel niet mee en daardoor is de partitionering anders geworden dan ik had gewild. Misschien verander ik dat nog. Hoe dan ook: als ik bij het opstarten “3” intyp bij het Grub-menu dan krijg ik, zoals het hoort, een terminal. Het zijn wel grote letters/cijfers: makkelijk te lezen, maar er gaan niet zoveel op het scherm.
Intussen heb ik langs die weg ook Yast opgestart en hardwareinfo verzameld.

De video driver is “radeon”. Maar in de framebuffer komt de resolutie 1600x900 niet voor - en die heeft de display nodig. Als ik het goed heb begrepen is de framebuffer een hardware “ding”. Ik snap dan niet hoe Win7 daar wel 1600x900 mee kan maken.

En… hoe kom ik aan “kernel-default”?
Of zal ik eerst de proprietary driver installeren met het script van “p_t_a”?

Hans - meer “puzzled” dan “student” penguin.

kernel-default gewoon via softwarebeheer. Zoeken op “kernel-” en dan zie je 'm rechts wel staan. Als 't goed is verwijdert Yast dan de kernel-desktop. Als je dat wilt proberen, moet je niet eerst de driver via p_t_a’s installeren, die maakt namelijk een kernelmodule aan, en dat zou dan voor kernel-desktop zijn. Dus, eerst kernel bepalen, dan het script.

Hoe het precies zit met resoluties etc weet ik niet (meer). Sinds 't ellendige configureren van X niet meer hoeft, is 't een stuk makkelijker geworden.

Kernel-default geïnstalleerd. Dat bleek versie 3.1.0 te zijn en bovendien de “desktop” variant. Dus terug naar kernel versie 3.9.1-1.4
Geboot in text mode - tja, je moet toch wat - en eerst de PTA repo geïnstalleerd en toen atiupgrade. Tenslotte atiupgrade gestart. Die was erg lang bezig (een klein uur), maar toen had ik ook een grafische desktop.
Succes, kortom.
Intussen een groot deel van de talloze instellingen/updates/aanpassingen gedaan. Het werkt geweldig, maar wel een tikje traag. Maar ja, deze Acer heeft amar bescheiden capaciteiten.
Nu dus over naar het volgende probleen: draadloos.
Maar eerst; bedankt voor de ondersteuning!

Hans.

Mooi dat 't werkt, Hans. Even voor de goede orde: er zijn een paar “standaard” kernel-smaken: kernel-default, kernel-desktop, kernel-pae. De tweede is de door openSUSE getweakte kernel voor desktop gebruik, de eerste is wat algemener geoptimaliseerd, dichterbij de vanilla kernel. Op servers gebruik ik zelf altijd kernel-default, omdat ik niet wil dat de server performance lijdt onder desktop optimalisaties (of dat nog steeds zo is weet ik niet eens, is ooit zo gegroeid.

En dat draadloos, wat is het probleem daarmee?

Dank voor je info over de kernel smaken.
Het wireless probleem met de Acer 725o is al eerder gemeld op het (engelstalige) forum. Ik heb zonet daarop gereageerd met mijn “oplossing”: een D-link adapter installeren.
Twee punten: het probleem is dat de desktop ‘bevriest’ na het tot stand komen van de verbinding - misschien tijdens het toekennen van een IP-adres of in het vervolg daarop. Hetzelfde probleem heb ik ook gehad met de Gparted live-cd. Daarom denk ik dat het niet speciaal een openSUSE-12.1 probleem is.
Na het testen van de Dlink bleek dat bij de volgende boot de Atheros driver sneller was, het wachtwoord voor WPA2 kon gebruiken, en dus snel genoeg was om de boel weer te bevriezen. Ik heb toen alle modules waarvan de naam begint mat "ath"ge-blacklist. En nu is het probleem verdwenen.
Ik ben benieuwd of er nu nieuwe beren op mijn ewg zullen verschijnen.

Hans.

Als je beren tekort komt, ik heb hier nog wel een paar meter lastige PHP-beren liggen…:smiley:

Als ik wist waarvoor ik php zou kunnen gebruiken zou ik het misschien gaan leren. Trouwens, zolang ik maar nieuwsgierig ben kom ik vaak genoeg kleine beertjes tegen om me van de straat te houden.) Dank voor je hulp. H.

PHP is de scripting taal waarmee je, populair gezegd, HTML kunt uitbreiden. HTML kan eigenlijk alleen maar dingen weergeven, met PHP kun je, bijv. door gegevens uit een MySQL database te halen, bepalen wat de HTML allemaal laat zien. De meeste CMSen (Content Management System) zoals Joomla, Drupal, Wordpress, zijn geschreven in PHP. Dit ter info.