3D software voor 3d-printer

Al een tijdje gebruik ik Makerbot en Cura om een goede 3d print uit mijn printer te krijgen.
Helaas ondersteund Makerbot Linux niet meer, maakte lang gebruik van een RPM van fedora Core.
Mijn printer draait op Sailfish Linux, leuk toch.
Nu echter Makerbot is gestopt met rpm, lukt het mij steeds slechter om een 3D-print in korte tijd fatsoenlijk uit de printer te krijgen.
Vaak zoekt Makerbot nu naar een COM-poort i.p.v de USB poort…
Heb nu Slic3r erbij om te printen maar de resultaten zijn bedroevend.

Mijn vraag wie heeft of weet er een goed werkend 3d software pakket voor openSUSE TW…

Geen praktische ervaring re. 3D printen, maar bij 3D denk ik meteen ‘Blender’.
Wordt er nog wel een .deb geleverd? Dan kun je proberen die met alien om te bouwen tot rpm
En dan is er, als ze überhaupt nog iets op linux gebied leveren, nog de optie om in OBS zelf pakketten te (laten) bouwen
Werkt de Fedora rpm niet meer, overigens?

Blender heb ik erin, het gaat feitelijk om het contact tussen de 3d software en de printer.
Makerbot en Cura zien de printer standaard. Voor Blender moet ik alles naar x3g zetten en dan openen in Cura of Makerbot.
Dat geeft vaak problemen. Cura ziet de printer niet meer of zoek naar de com poort. Het pakket van Fedora werkt inderdaad niet meer.
Zal eens kijken op OBS .
Het blijft raar dat je voor een Linux 3d printer straks Windows nodig heb om goed te kunnen werken.

Dat zou onzin moeten zijn om nodig te hebben. Ik zal morgenmiddag 's even kijken of ik iets kan vinden. Anders misschien contact zoeken met Swapnil B.? Die is er veel mee bezig.

Dat is inderdaad onzin, maar je kent me. Zal Swapnil een mail sturen, hij is inderdaad heel actief met 3D was me effe ontschoten.

En hier al eens gekeken? Zie nogal wat Cura pakketten. Search

Yep, deze ken ik.
Helaas zijn de meeste op een oude versie gebaseerd, enkele zijn wat nieuwer maar werken niet via een usb.
Heb versie 2.7.0 van Cura via Mr.Badguy maar helaas. Van Cura zelf heb ik nu versie 3.1.0 een tar.gz bestand die na install niet wil doorstarten.

En meldingen over die tarball? Graag compleet, dus
prompt
commando + output
prompt

Heb je overigens de Cura pakketten wel weer verwijderd ?

Heb de pakketten nog niet verwijderd, zal nog eens kijken wat er mis gaat.
Hetzelfde pakket doet het op de laptop( ook TW) prima. Alleen printen nog via com poort.
Dat moet op de desktop dus ook kunnen en beter.

Als 't op je laptop werkt, dan uitzoeken wat het verschil in install is

Hé Ben: https://atelier.kde.org/

He Gertjan, deze ga ik ook installeren. Heb zojuist Cura aan de praat gekregen door het pakket cura-luzbot en ook pintrun common .
Nu werkt eindelijk weer Cura 3.1.0, zal atelier erbij zetten atijd handig.
Bedankt voor je hulp . :good:

Ik gebruik Creo (voor robotica, educatieve editie, normaal is niet gratis …) maar Fusion 360 lijkt geweldige software te zijn (en het is gratis). Ik raad TinkerCAD en andere “slepen en neerzetten” CAD-software af, omdat het later veel vervelender en moeilijker wordt als je daarmee begint.