13.2 upgraden naar leap 42.1

Hallo ,

Is het mogelijk om 13.2 te upgraden naar Leap 42.1,of kies beter voor een nieuwe install.
Wat zijn de voor en nadelen van beide manieren van werken.

Mvg,

Heel kort: ja, upgrade van 13.2 naar Leap 42.1 wordt volledig ondersteund. Voordeel is dat allerlei systeem configuraties ( webserver, printers etc ) blijven bestaan.
Aan de andere kant; een schone installatie voorkomt dat oude instellingen ( hoe kwam de 13.2 installatie tot stand, was dat ook al een upgrade?) niet in de weg kunnen zitten.

Hallo,

Inderdaad 13.2 was al een upgrade,misschien moet ik toch een nieuwe installatie uitvoeren.
Als ik toch kan upgraden kan je dan even meegeven hoe het moet,als het foutloopt met de upgrade kan ik nog altijd een nieuwe installatie doen

Van harte bedankt voor het meedenken.

groetjes,

Als je je home partitie intact laat, veranderd er toch niets aan je instellingen?

O? Wat dacht je van webserver, DLNA, Firewall, gebruikers Nz. En zo kan ik nog wel meer instellingen bedenken die niet in /home wonen. Bij een upgrade blijven die bestaan, bij een clean install moet je ze allemaal opnieuw instellen.

Hallo Knurpth,

Ik heb eindelijk gekozen voor een nieuwe installatie 42.1,ik heb gekozen voor gebruik van de volledige HD in dit geval sdb.Ik heb alles goed opgevolgd en blijkbaar is alles goed gegaan,ook de bootlader blijkt geinstalleerd.
Maar blijkbaar verschijnt de schijf sdb wel in het bootmenu maar er staat nog wel 13.2 dwz dat 42.1 niet kan opgestart worden.
Nog even ter verduidelijking,het gaat hier over een laptop Asus N71J series met twee harde schijven van 320 GB .Op sda een staat er een ander distro en dat staat perfect aangeven in het opstart menu,op sdb staat nog steeds 13.2 alhoewel er 42.1 geinstalleerd is .Hoe kan ik 42.1 toch laten opstarten.

Alvast bedankt voor je vakkundige hulp.

Mvg,

Dan is de bootloader dus niet goed geïnstalleerd, denkelijk heb je op zowel /dev/sda als /dev/sdb in de MBR bootloadercode staan. Je zou kunnen proberen in het BIOS de schijfvolgorde om te draaien om dit te bevestigen.

Nog even ter verduidelijking,het gaat hier over een laptop Asus N71J series met twee harde schijven van 320 GB .Op sda een staat er een ander distro en dat staat perfect aangeven in het opstart menu,op sdb staat nog steeds 13.2 alhoewel er 42.1 geinstalleerd is .Hoe kan ik 42.1 toch laten opstarten.

Alvast bedankt voor je vakkundige hulp.

Mvg,

Dat laatste is wel heel wonderlijk. Maar, 't is ongetwijfeld te repareren. Kun je die andere distro ( welke? Ben wel benieuwd ) 's opstarten en dan output posten van

su -c 'fdisk -l'

of

sudo fdisk -l

?

Verder heeft de DVD als ik het goed heb een “Rescue” optie. Die zou in ieder geval de bootloader etc. moeten controleren evt. repareren.

Hallo ,

Hier mijn resultaten van sudo fdisk

-l

Schijf /dev/sda: 298,1 GiB, 320072933376 bytes, 625142448 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 4096 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 4096 bytes / 4096 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0xc37cdd42

**Device     Boot    Start       End   Sectors   Size Id Type**
/dev/sda1           2048   4208639   4206592     2G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda2  *     4208640  88100863  83892224    40G 83 Linux
/dev/sda3       88100864 625141759 537040896 256,1G 83 Linux

Schijf /dev/sdb: 298,1 GiB, 320072933376 bytes, 625142448 sectoren
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x000ee923

**Device     Boot    Start       End   Sectors   Size Id Type**
/dev/sdb1  *        2048  83892223  83890176    40G 83 Linux
/dev/sdb2       83892224 625141759 541249536 258,1G 83 Linux

Schijf /dev/sdc: 1,8 TiB, 2000398933504 bytes, 3907029167 sectoren
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x1a9a6b23

**Device     Boot Start        End    Sectors  Size Id Type**
/dev/sdc1  *     2048 3907029166 3907027119  1,8T  7 HPFS/NTFS/exFAT

Vervolgens even een verklaring:
zoals ik al zei heb ik twee harde schijven met op sda Leap 42.1 die ik dus vast gebruik en op sdb dus hetzelfde os .sdb wil ik meer gebruiken om wat te testen of te proberen.
Als gepensioneerd fotograaf (dorpsfotograaf) wil ik wel eens verschillende foto bewerkings programma’s uitproberen.,naar mijn persoonlijk gevoel krijgen Gimp en LightZone de voorkeur.
Mijn keuze voor Leap is ook ingegeven door het feit dat Leap snel is en sober,maw;het heeft niet teveel aan oogsnoep.
Bovendien ben ik een zeer overtuigd linux gebruiken,alleen spijtig dat zo weinig mensen je getuigenis willen volgen.

Om terug te komen tot het probleem heb ik vandaag nog gemerkt dat sdb blijkbaar niet wordt aangekoppeld.

Graag uw advies om dt probleempje op te lossen.

Mvg,

Het lijkt erop - enigzins nog een gok -, dat de bootloadercode ( en daar bedoel ik niet de inhoud van /boot/ , maar de code die in MBR weggeschreven wordt ) op /dev/sdb terecht gekomen is, en jij dus nu de installatie die op /dev/sda staat actief hebt. Om dat te verifiëren graag output van

cat /etc/os-release

Het gebeurt een enkele keer vaker. Je kunt dat ook checken door in het BIOS de schijfvolgorde (tijdelijk) te veranderen. Als mijn gok goed is, en je wisselt de volgorde van de schijven die onder linux /dev/sda en /dev/sdb heten om. dan zou je daarna Leap kunnen booten. Opgelost, zou je dan zeggen. “Nee” zeg ik dan, omdat je dan altijd moet onthouden dat bij jou schijf 1 in het BIOS op jouw systeem schijf 2 is en omgekeerd ( linux kijkt naar hoe fysiek de boel aangesloten is, jij zou dan /dev/sda als tweede schijf hebben ). Hoe dan ook, als 't klopt is dat mooi, maar het is beter dan de BIOS schijf 1 op jouw systeem ook de eerste schijf is. Zet de volgorde dus terug als je dit geprobeerd hebt.

Wat je nu kunt doen, is in 13.2 de bootloader opnieuw laten installeren. Daar hoef je niet meer voor te doen dan Yast - Systeem - Bootloader opstarten. en OK OK OK te klikken. Je start nl. via de bootloader van 13.2 en die heeft nooit weet gehad van het bestaan van een Leap installatie op /dev/sdb. De Yast bootloader-module zal netjes nagaan of er nog andere besturingssystemen geïnstalleerd zijn, vindt dan Leap op /dev/sdb1 en voegt keurig een entry toe aan het bootloadermenu.
Vervolgens kun je Leap opstarten, daar dezelfde procedure doen, maar let erop dat GRUB dan in het MBR van /dev/sda wordt geïnstalleerd.

Bedenk bij dit hele verhaal, dat in elk van de installaties een kernel update ervoor zorgt dat de bootloader opnieuw wordt weggeschreven. Gebeurt dat in 13.2, dan zul je ook de GRUB stijl van 13.2 weer zien.

Hallo,

Hier de uitvoer van de opdracht

NAME="openSUSE Leap"
VERSION="42.1"
VERSION_ID="42.1"
PRETTY_NAME="openSUSE Leap 42.1 (x86_64)"
ID=opensuse
ANSI_COLOR="0;32"
CPE_NAME="cpe:/o:opensuse:opensuse:42.1"
BUG_REPORT_URL="https://bugs.opensuse.org"
HOME_URL="https://opensuse.org/"
ID_LIKE="suse"

In het laatste gedeelte van uw antwoord heeft u het over 13.2,maar er zou geen 13.2 mogen opstaan omdat ik tijdens het installeren gekozen heb voor …de hele schijf gebruiken.

De andere testen ga ik zo proberen

mvg,

Hallo,

Toch even opmerken dat ik sdb niet automatisch wordt gemount,als ik naar Dolphin ga > apparaten dan zie sda en sdb staan sda is groen aangevinkt en is dus ok .Schijf sdb heeft een rood kruisje,als ik dat aanklik en vervolgens mijn wachtwoord ingeef dan krijg ik toegang tot die schijf waar volgens mij ook 42.1 staat.Blijkbaar wordt sdb dus niet gemount,tenminste dat is de mening van een leek

Ik wacht dus vol vertrouwen op uw mening.

Ik ben “jij” hoor :D, hier wel. Herlezende zie ik dat ik inderdaad wat uit een andere thread met jouw verhaal gemixt heb.

Maar, natuurlijk wordt sdb niet automatisch gemount. Ten eerste is sdb geen partitie, maar de hele schijf. Daar moet op zijn minst een paritie /dev/sdb1 op staan. Ik zie eigenlijk ook geen reden waarom dat in jouw setup zou moeten. Waarschijnlijk is overigens dat er wel twee partities zijn, nl. ook 1 voor swap.

Een ander verhaal is dat ik “Hele schijf gebruiken” geen verstandige optie vind. Als je een nieuwe installatie doet, wordt de partitie waar openSUSE op staat opnieuw geformatteerd. Daar staat bij jou ook de inhoud van /home op. Als je naast swap en “/” een aparte partitie aanmaakt voor /home blijven je gebruikersdata altijd intact. Bij nieuwe installatie kun je dan de mountpoints (koppelpunten) importeren en wordt standaard /home niet geformatteerd.

Ik snap nu ook waarom 13.2 nog in het bootmenu voorkomt. Dit is er gebeurd, voor # kan een cijfer gelezen worden:
Op /dev/sda# staat Leap
Op /dev/sdb# stond 13.2, je hebt schijf /dev/sdb gebruikt om ook Leap op te installeren. Maar … de bootloadercode is op /dev/sdb terecht gekomen, en jouw machine heeft op schijf /dev/sda in het MBR ( Master Boot Record ) ook GRUB code staan, die verwijst naar de opstartbare partitie op /dev/sda ( zie fdisk -l, de partities gemerkt met “*” zijn opstartbaar. ).

Hoe dit op te lossen?
Ga, in de huidige benaderbare installatie naar Yast - Systeem - Bootloader. Normaal gesproken zou OK, OK. genoeg moeten zijn om de bootloader zichzelf opnieuw te laten configureren en wegschrijven. Herstart het systeem en kijk of er in het bootmenu nu een optie staat om van /dev/sdb# op te starten. Als dat ( en dat verwacht ik ) gelukt is, start dan die optie op, en ga daarin ook naar Yast - Systeem - Bootloader. Stel daar in dat je systeem opstart van /dev/sda en vink aan dat de algemene bootloader code moet worden weggeschreven naar MBR.

Maar …
Eigenlijk hou je zo een probleem: beide installaties hebben een map /boot waarin de bootloaderconfiguratie staat. Als er een kernel-update komt, of een update van GRUB zelf die vereist dat de bootloader opnieuw wordt aangemaakt wordt alleen de GRUB van het systeem dat draait daarvan bewust gemaakt. De andere installatie weet van niets.
De beste manier om hier onderuit te komen, is om een aparte partitie te hebben die aangekoppeld wordt op /boot en dat dan op beide systemen. Zo komt de bootloader informatie altijd op één plek terecht.

Hallo Knurpth,

Dit wou eerst nog even kwijt,vroeger had ik op beide schijven een aparte distro staan bv,Leap 42.1 en 13.2 en OpenSuse 13.2 KDE en 13.2 XFCE of Ubuntu en 13.2.
Nooit of te nimmer is dit probleem opgedoken,mijn vraag is nu of een schijf sda dus met Laep 42.1 en de andere met Leap XFCE of thumbleweed bv.
Dit is de vraag die ik mij stel.

mvg,

Blijkbaar hebben die steeds de GRUB code die het MBR van de schijf terecht komt, steeds op /dev/sda geplaatst. Ik had een testmachine ( ter ziele ), waarop meerdere distros en versies ervan. Daarop had ik, om precies wat jou nu gebeurd is ( GRUB code op andere schijf in het MBR ) de constructie van een aparte partitie voor /boot. Als je in die map keek zag je ook de kernels voor 13.1, 13.2, Fedora 20 en 21, Kubuntu allemaal staan. Mijn GRUB menu had daarop zelfs meerdere pagina’s.

Er mist denkelijk een stukje van je vraag. Of 't kan? Ja, natuurlijk. Hoe 't komt? Ik denk doordat er op beide schijven een partitie als opstartbaar gevlagd is.

Wat ik ook niet uit je bericht kan opmaken, is of je nu GRUB al weer in orde hebt. Als je 't in beide hebt staan zoals ik hierboven beschreven heb, zou 't goed moeten gaan.

Hallo,
Neen! ik heb Grub niet in orde omdat niet helemaal mee ben met je uitleg ttz;ik ga naar Yast > systeem > bootlader enzv.waarom moet ik daar 2 x op ok klikken en wat moet ik daar doen in de bootlader ?
Sorry,dat is voor mij iets te weinig uitleg.

Als je de Yast module start scant die het hele systeem opnieuw, bij OK wordt dan de bootloader opnieuw weggeschreven, probleem opgelost. Er had maar één keer “OK” moeten staan, zie ik nu als ik 't op mijn laptop uitvoer.

Hallo Knurpth,

Ik heb je voorstel uitgewerkt maar spijtig genoeg met een negatief resultaat,lijkt mij een moeilijke bevalling te worden.
Ik heb ondertussen ook Laep XFCE geinstalleerd maar dat brengt ook geen soelaas,maar we blijven er aan werken.

Groeten;

Ik ga vanavond eerst Sinterklaas vieren met mijn gezin, morgen verder. Maar, post ondertussen 's de inhoud van de grub-configuratie:

su
cat /boot/grub2/grub.cfg
cat /boot/grub2/device.map
ls -l /boot/

dan zal ik die eerst 's doornemen.

Hallo,

**#** cat /boot/grub2/grub.cfg
#
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by grub2-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#

### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
set btrfs_relative_path="y"
export btrfs_relative_path
if  -f ${config_directory}/grubenv ]; then
  load_env -f ${config_directory}/grubenv
elif  -s $prefix/grubenv ]; then
  load_env
fi

if  "${env_block}" ] ; then
  load_env -f "${env_block}"
fi

if  "${next_entry}" ] ; then
   set default="${next_entry}"
   set next_entry=
   save_env next_entry
   if  "${env_block}" ] ; then
     save_env -f "${env_block}" next_entry
   fi
   set boot_once=true
else
   set default="${saved_entry}"
fi

if  x"${feature_menuentry_id}" = xy ]; then
  menuentry_id_option="--id"
else
  menuentry_id_option=""
fi

export menuentry_id_option

if  "${prev_saved_entry}" ]; then
  set saved_entry="${prev_saved_entry}"
  save_env saved_entry
  set prev_saved_entry=
  save_env prev_saved_entry
  set boot_once=true
fi

function savedefault {
  if  -z "${boot_once}" ]; then
    saved_entry="${chosen}"
    save_env saved_entry
  fi
}

function load_video {
  if  x$feature_all_video_module = xy ]; then
    insmod all_video
  else
    insmod efi_gop
    insmod efi_uga
    insmod ieee1275_fb
    insmod vbe
    insmod vga
    insmod video_bochs
    insmod video_cirrus
  fi
}

if  x$feature_default_font_path = xy ] ; then
   font=unicode
else
insmod part_msdos  
insmod btrfs
set root='hd0,msdos2'
if  x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos2 --hint-efi=hd0,msdos2 -
-hint-baremetal=ahci0,msdos2 --hint='hd0,msdos2'  5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53
else
  search --no-floppy --fs-uuid --set=root 5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53
fi
    font="/usr/share/grub2/unicode.pf2"
fi

if loadfont $font ; then
  set gfxmode=auto
  load_video
  insmod gfxterm
  set locale_dir=$prefix/locale
  set lang=nl_NL
  insmod gettext
fi
terminal_output gfxterm
insmod part_msdos  
insmod btrfs
set root='hd0,msdos2'
  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos2 --hint-efi=hd0,msdos2 -
-hint-baremetal=ahci0,msdos2 --hint='hd0,msdos2'  5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53
else
fi
insmod gfxmenu
loadfont ($root)/boot/grub2/themes/openSUSE/ascii.pf2
loadfont ($root)/boot/grub2/themes/openSUSE/DejaVuSans10.pf2
loadfont ($root)/boot/grub2/themes/openSUSE/DejaVuSans12.pf2
loadfont ($root)/boot/grub2/themes/openSUSE/DejaVuSans-Bold14.pf2
insmod png
set theme=($root)/boot/grub2/themes/openSUSE/theme.txt
export theme
if  x${boot_once} = xtrue ]; then
  set timeout=0
elif  x$feature_timeout_style = xy ] ; then
  set timeout_style=menu
  set timeout=8
# Fallback normal timeout code in case the timeout_style feature is
# unavailable.
else
  set timeout=8
fi
if  -n "$extra_cmdline" ]; then
  submenu "Bootable snapshot #$snapshot_num" {
    menuentry "If OK, run 'snapper rollback' and reboot." { true; }
  }
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###

### BEGIN /etc/grub.d/00_tuned ###
set tuned_params=""
### END /etc/grub.d/00_tuned ###

### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry 'openSUSE Leap 42.1'  --class opensuse --class gnu-linux --class gnu --class o
s $menuentry_id_option 'gnulinux-simple-5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53' {
        load_video
        set gfxpayload=keep
        insmod gzio
        insmod part_msdos  
        insmod btrfs
        set root='hd0,msdos2'
          search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos2 --hint-efi=hd0,
msdos2 --hint-baremetal=ahci0,msdos2 --hint='hd0,msdos2'  5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9f
aa6c53
        else
        fi
        echo    'Laden van Linux 4.1.12-1-default...'
        linux   /boot/vmlinuz-4.1.12-1-default root=UUID=5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9fa
a6c53  ${extra_cmdline} resume=/dev/sda1 splash=silent quiet showopts
        echo    'Laden van initiële RAM-schijf...'
        initrd  /boot/initrd-4.1.12-1-default
}
submenu 'Geavanceerde opties voor openSUSE Leap 42.1' --hotkey=1 $menuentry_id_option 'g
nulinux-advanced-5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53' {
        menuentry 'openSUSE Leap 42.1, met Linux 4.1.12-1-default' --hotkey=2 --class op
ensuse --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-4.1.12-1-
default-advanced-5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9faa6c53' {
                load_video
                set gfxpayload=keep
                insmod gzio
                insmod part_msdos  
                insmod btrfs
                set root='hd0,msdos2'
                  search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd0,msdos2 --hint-
efi=hd0,msdos2 --hint-baremetal=ahci0,msdos2 --hint='hd0,msdos2'  5488ca92-71e6-44ac-a85
f-86fa9faa6c53
                else
                  search --no-floppy --fs-uuid --set=root 5488ca92-71e6-44ac-a85f-86fa9f
aa6c53
                fi
                echo    'Laden van Linux 4.1.12-1-default...'
                linux   /boot/vmlinuz-4.1.12-1-default root=UUID=5488ca92-71e6-44ac-a85f
-86fa9faa6c53  ${extra_cmdline} resume=/dev/sda1 splash=silent quiet showopts
                echo    'Laden van initiële RAM-schijf...'
                initrd  /boot/initrd-4.1.12-1-default
        }
}

### END /etc/grub.d/10_linux ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_linux_xen ###
### END /etc/grub.d/20_linux_xen ###

### BEGIN /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
### END /etc/grub.d/20_memtest86+ ###

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
### END /etc/grub.d/40_custom ###

### BEGIN /etc/grub.d/41_custom ###
if  -f  ${config_directory}/custom.cfg ]; then
  source ${config_directory}/custom.cfg
elif  -z "${config_directory}" -a -f  $prefix/custom.cfg ]; then
  source $prefix/custom.cfg;
fi
### END /etc/grub.d/41_custom ###

### BEGIN /etc/grub.d/80_suse_btrfs_snapshot ###
if  -f "/.snapshots/grub-snapshot.cfg" ]; then
  source "/.snapshots/grub-snapshot.cfg"
fi
### END /etc/grub.d/80_suse_btrfs_snapshot ###

### BEGIN /etc/grub.d/90_persistent ###
### END /etc/grub.d/90_persistent ###
**linux-fe9r:/home/desire #** cat /boot/grub2/device.map
(hd1)   /dev/sdb
(hd0)   /dev/sda
**linux-fe9r:/home/desire #** ls -l /boot/

Hopelijk heb je hiermee de juiste info doorgegeven.

Nog veel plezier met de Sinterklaas viering !

mvg,