Na 15 jaar dacht ik, ik ga weer Linux installeren op mijn oude PC zetten(zonde om hem weg te gooien)
Eerst Ubuntu 12.04 geprobeerd, beviel met niet. Heb openSUSE-12.3-DVD-i586.iso gedownload.
Installatie uitgevoerd met keuze voor Gnome Desktop. Geen probleem of errors, systeem herstart zonder foutmelding en krijg keuze menu met 4 opties.
Bij alle vier de keuzes > openSUSE logo daarna geen beeld. Na veel proberen toch ingelogged maar geen desktop.
Kan alleen een terminal (ALt-Ctrl-Fxx)sessie opstarten.
Ben gaan zoeken(op andere pc) en heb https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers gevonden. Dus dat probleem is mij bekend.
Met Zypper in terminal mode de instructie uitgevoerd: error ftp site niet gevonden.
Blijkt dat ik geen netwerkverbinding heb. ifconfig, IP route show, yast(text mode) geven geen IP adres aan eth0t.
LSPCI geeft wel de juiste ethernet adapter BCM4401 weer.
Config:
openSUSE 12.3 32 Bit DVD i586 ISO
ASUS P4PE
NIC(geintergreerd)Broadcom BCM4401
Mem 1Gb
Nividia Gforce2 MX400
Linksys WRTL160NL (chello/UPC Dynamisch IP)
Mijn vraag. Kan ik mijn NIC onder 2.13 aan de praat krijgen of kan ik beter een lagere versie (11.3?) proberen.
Iemand een idee of tip voor deze oude gebruiker(zowel PC als user)
De NIC (heerlijk dat iemand dat nog zo noemt) heeft een Broadcom chip. En Broadcom doet vreselijk moeilijk over het distribueren van firmware. Er zijn een paar dingen die je kunt doen:
Installeer het pakket kernel-firmware, herstart het systeem en kijk of de netwerkkaart bruikbaar is.
Herstart het systeem, en kijk of er verbetering is.
Gebruik je overigens de Netwerkmanager in de desktop, of stel je de NIC in via Yast en “ifup”?
Ten eerst dank voor je snelle reactie.
Na 15 jaar opnieuw met linux beginnen met een handboek openSUSE(van bib)op schoot helpt maar nog niet voor alles.
In Yast, kan alleen in text mode, mijn router’s IP als standaard gateway instellen, ga ik even uitvogelen hoe ik dat doe.
(Hopelijk is onderstaande goed te lezen/gedaan.
Heb de output met “>” naar twee files gestuurd. gekopieerd naar USB stick en ingelezen op een Win-XP. Kopie/Past tussen de
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
inet6 ::1/128 scope host
valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP qlen 1000
link/ether 00:e0:18:fa:d4:a1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.102/24 brd 192.168.1.255 scope global eth0
inet6 fe80::2e0:18ff:fefa:d4a1/64 scope link
Op de site van broadcom heb ik een linux i386 driver gevonden voor de BCM4401. Is dat dat nog een optie om deze te installeren. Maar hoe?
Ik weer even in yast duiken voor de gateway instelling.
Tot horens.
Gr, Carel
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP qlen 1000
link/ether 00:e0:18:fa:d4:a1 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.102/24 brd 192.168.1.255 scope global eth0
inet6 fe80::2e0:18ff:fefa:d4a1/64 scope link
en hier zie je dat er gewoon een IP is verkregen van de router.
In de netwerkinstellingen in Yast zie je een kopje “Routering”, vul daar bij de IP4 versie het interne IP van je router in, denkelijk 192.168.1.1
Als het netwerk niet meteen start, dan even opnieuw opstarten. Mijn 2 centen zijn dat-ie dan internet verbinding heeft.
Schiet mij maar lek.
Heb vandaag van alles uitgeprobeerd en heb blijkbaar iets gedaan dat het wel ging werken. Maar wat en stom dat ik daarna niet gecontroleerd heb dat het werkte. Bij het opsturen van de outputs heb ik niet gekeken wat erin stond.
In Yast IP4 routering ingesteld. Ping 192.168.1.1 werkt en de log files melden dat eth0 on the running is.
Een biertje voor jou en mij(even pauze) en daarna de volgende uitdaging om de Nvidia driver te installeren.
Als dat werkt ben ik heel benieuwd hoe de desktop eruit ziet en werkt.
Ik hou je op de hoogte en dank voor het geduld met deze … gebruiker.
Je zegt dat nergens direct, maar ik begrijp dat je netwerkverbinding (internet) nu werkt.
Voor wat betreft de NVIDIA toestanden: Kun je niet “failsafe” opstarten, vanuit een desktop werkt 't iets makkelijker. Petje af, dat je je niet af laat schrikken door terminal gebruik, al is het natuurlijk heel prettig dat je Yast ter beschikking hebt in de konsole.
Lek schieten? Nee hoor. Iedereen hier is ergens begonnen.
Inderdaad wat is netwerk verbinding hebben.
Ik was te voorbarig:
Na de laatste actie in Yast >IPV gateway op 192.168.1.1 gezet, ping werkte naar 192xxx, ip addr gaf deze routering ook aan. Prima
Heb ik dan een netwerkverbinding? goede vraag.
Dan maar een reboot met shutdown -r+0.
Bovenstaande opnieuw geprobeerd, (gaf wel aan de nvidia repository al bestond) maar een andere foutmelding, ip addr geen routering naar 192.168.1.1 meer!
dan #su -c NetworkManager opgestart, ip addr geeft weer 192 enz weer
Twee uitdagingen, wanneer of waaruit blijkt of ik wel of geen netwerkverbinding heb en het zypper install dat de URL niet gevonden kan worden.
iemand nog een leuke tip of actie voor mij.
Je kunt de repo niet toevoegen als je geen internetverbinding hebt. Controleren kun je het in dit stadium als volgt:
ping 192.168.1.1
gaat goed, dus de verbinding met je router is er.
Om te bevestigen dat er inderdaad internetverbinding is, kun je dit doen
ping google.com
De output moet er, als 't goed is, ongeveer zo uitzien:
ping google.com
PING google.com (74.125.132.101) 56(84) bytes of data.
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=1 ttl=48 time=20.0 ms
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=2 ttl=48 time=19.8 ms
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=3 ttl=48 time=19.9 ms
^C
--- google.com ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2003ms
rtt min/avg/max/mdev = 19.832/19.939/20.085/0.106 ms
Die NVIDIA driver, die kun je via Yast installeren. Ook vanuit de konsole:
Inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord
op de prompt doe je
su -c yast
Je komt nu in de ncurses versie van Yast. Met de TAB en de pijltjes toetsen kun je navigeren.
Ga naar Software - Softwarebronnen, en verwijder eerst de evt. toegevoegde NVIDIA repo(s).
Klik dan op Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap - en vink in de lijst de NVIDIA repo aan.
Als je erom gevraagd wordt, vertrouw dan de sleutel.
Daarna start je Softwarebeheer op. Als alles goed is worden vanzelf de juiste drivers geselecteerd voor installatie.
Overigens denk ik zo langzamerhand, dat je best een grafische installatie had kunnen doen, door in het GRUB menu op de optie regel “nomodeset” te typen. Ook ben ik nog steeds benieuwd of “Failsafe” / “Veilige modus” via “Geavanceerde opties” werkt.
Je kunt de repo niet toevoegen als je geen internetverbinding hebt. Controleren kun je het in dit stadium als volgt:
Code:
ping 192.168.1.1
gaat goed, dus de verbinding met je router is er.
Om te bevestigen dat er inderdaad internetverbinding is, kun je dit doen
Code:
ping google.com
De output moet er, als 't goed is, ongeveer zo uitzien:
Code:
ping google.com
PING google.com (74.125.132.101) 56(84) bytes of data.
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=1 ttl=48 time=20.0 ms
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=2 ttl=48 time=19.8 ms
64 bytes from wb-in-f101.1e100.net (74.125.132.101): icmp_seq=3 ttl=48 time=19.9 ms
^C--- google.com ping statistics ---3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2003ms
rtt min/avg/max/mdev = 19.832/19.939/20.085/0.106 ms
Maar dan de NVIDIA: **NIET MEE DOORGAAN.
**Ik kom net, de output van lscpci -nnk herlezen hebbend, erachter dat jij ook zo’n fijne ASUS met dual-graphics hebt. De gewone NVIDIA drivers gaan dan niet werken. Eerst moeten we zien, dat je een werkende Intel krijgt.
Log in op de konsole met root en rootwachtwoord en doe dit
yast
je kunt navigeren met TAB en pijltjestoetsen
Ga naar Systeem - Sysconfigeditor, zoek op KMS. De kernel instelling “NO_KMS_IN_INITRD” wordt gevonden, zet de waarde daarvan op “yes”. Herstart het systeem. Als dit het gewenste effect heeft, krijg je nu een grafisch login scherm te zien.
Startend vanaf de installatie DVD, zou je met “nomodeset” op de Optie regel ook de grafische installer te zien moeten krijgen.
Echt, de Intel is het eerste probleem. Daar draait alles in eerste instantie op. Op dit moment zijn we met een paar mensen hard bezig om de NVIDIA ook te kunnen gebruiken, maar daar wil ik je niet meteen ingooien. Eerste zorgen dat je een werkbare desktop krijgt.
Ben weer een stap verder. Wonder boven wonder heb ik de driver toch kunnen installeren.
Via Yast nog gezocht, statische IP stond aan, deze uit Dynamische IP aan. Route via DHCP aan.
Zypper install nvidia > en ja hoor en tevens andere 13 repos… Wel vreemd.
So far so good.
Wat nu?
Heb wel ergens gelezen dat de KMS key op yes moet staan in de etc/sysconfigeditor(staat ie ook, is dus goed)
daarna zou #su -c mkinitrd moeten? Zegt me even niets.
Kan ik de PC "gewoon “opnieuw” met #shutdown -r +0 herstarten of moeten er nog een acties volgen om het netwerk actief te houden en nvidia drivers te laten laden bij een herstart.?
Vergeet dit maar. Je hebt gewoon een NVIDIA kaart, ik dacht even gezien te hebben dat je zo’n dual-graphics hebt, maar da’s niet zo.
NO_KMS_IN_INITRD moet inderdaad op “yes” staan.
Even een opmerking nog: eigenlijk vind ik dat je je kennismaking met openSUSE dapper, maar moeilijk maakt. Moderne linux distributies komen met prachtige grafische installers, waarbij je steeds geïnformeerd wordt over de te ondermenen acties. Ik ben heel benieuwd of de DVD met de opstart optie “nomodeset” wel de grafische installer laadt.
Overigens hebben we op 4 april de NL openSUSE Launch Party, zie aankondiging boven de subforums. Één van de “tradities” is, dat ik daar “live” een installatie uitvoer. Iets voor jou?
Ik ben nog van de “oude stempel” en dus met command prompt begonnen. Dit even ter intro.
Nu nog even de Nvidia aan de praat krijgen.
De KMS key met/in sysconfigeditor staat op yes. Dat is dus goed.
Twee vragen nog:
Kan ik nu het systeem met shutdown -r +0 herstarten of moet ik nog andere commando’s uitvoeren om de nvidia driver en netwerk instellingen te activeren.
En kan ik direct herstarten vanaf HD. Je had het over opstarten van DVD met nomodeset. Dat zegt me even niets.
Door de aanpassing van NO_KMS_IN_INITRD heb je voor het starten vanaf de HDD geen “nomodeset” meer nodig. Het gaat om het volgende:
In de verschillende stadia van opstarten wordt de videokaart op verschillende wijzen aangestuurd, is onder Windows ook zo. Door kernel-modesetting te gebruiken kan de overgang van het ene in het andere stadium vloeiend weergegeven worden, d.w.z. dat animaties bijv. in elkaar overlopen. NVIDIA kaarten kunnen dat niet, gebruiken hardwarematig een andere techniek. NO_KMS_IN_INITRD op yes, betekent dat bij het opstarten modesetting als niet te gebruiken wordt doorgegeven aan de kernel. De opstart-parameter “nomodeset” geeft op een wat andere manier hetzelfde resultaat. KMS staat voor “Kernel Mode Setting”.
Even een update en conclusie’s met mijn poging om 12.3 te installeren voor de geïnteresseerde.
Het resultaat is toch wel dat het gelukt is.
Begin:
Config
Asus P4PE, 2,33MHZ
1GB
400Gb
Nividia Geforce2 MX400
Installatie vanaf DVD met openSUSE-12.3-DVD-i586.iso image
Installeren ging zonder foutmelding, na her-start een zwart scherm. Alleen een terminal sessie(met Cntrl-Alt-Foets) was mogelijk.
Na zoeken op diverse openSUSE site’s een bekend(en toch wel veel voorkomend)probleem gevonden met Nvidia kaart(en)
Op de site https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers de oplossing gevonden. De juiste drivers en goede uitleg hoe te installeren.
De installatie lukte niet omdat ik geen netwerkverbinding had.
Reden: De installatie had mijn computer een statisch IP instelling geven
Middels hulp van het form met Yast de netwerk instellingen aangepast naar dynamisch met de bij behorende DHCP en gateway instellingen
Installatie, vanaf command prompt met Zypper, volgens https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers opnieuw uitgevoerd gaat goed.
Herstart nu wel beeld. Alleen met inloggen de melding Gnome 3 failed to load started in de fallback mode omdat mijn MX400 grafische kaart niet voldoende capaciteit heeft om Gnome 3 weer te geven.
Opzich geen probleem. Gebruik de PC voor hobby en te proberen hoe het allemaal werkt en t.z.t. wel met een geschikte config te gaan werken.
Blijft echter wel vreemd dat ondanks de Broadcom 4401 NIC herkent en geinstalleerd werd verkeerd werd geconfigureerd.
De vraag of de DVD met de opstart optie “nomodeset” wel de grafische installer laadt ga ik nog proberen.
Petje af voor het geduld, kennis en de tijd die door andere is besteed om mij te helpen. Voor mij en andere doen zij dat gratis. Besef dat wel.
PS, de melding van de NL openSUSE 12.3 launch party op het form vermeldt 4 maart 2013 i.p.v. 4 april (toch?):shame:
Inderdaad 4 april. Kijk ik meteen na. Ennuh: gefeliciteerd. Met onderstaande kun je je openSUSE Experience misschien nog beter maken:
Vanwege de rekenkracht van het systeem en de grafische kaart, zou ik je aanraden om een “lichtere” desktop te proberen: LXDE. De programma’s die je in GNOME zou gebruiken, kun je in LXDE ook gebruiken. LXDE heeft niet de grafische en integratie-overhead die bijv. KDE en GNOME hebben, en kan dus met een aanmerkelijk stuk minder computer toe. Dit kun je ook op je bestaande installatie doen:
Start Yast - Software - Softwarebeheer
Kies Beeld - Patronen
Vink de checkbox voor “LXDE Bureaubladomgeving” aan. Het systeem selecteert alle benodigde pakketten, voer de installatie uit.
Als e.e.a. klaar is, log je uit. Één van de knoppen in het login scherm betreft de sessie manager. Selecteer daar LXDE en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Bij mij “kletst” LXDE binnen de seconde een desktop neer.
Ondanks de beperkte specs van de PC fietst desktop binnen enkele seconden binnen. Niet sleucht.
Ik heb me aangemeld voor de Lauch Party wil het eens live zien de Gnome-3, KDE of andere.
LXDE ga zeker proberen.