Hallo,
Ik heb Opensuse 12.1 met Gnome op mijn laptop geinstalleerd. Nu vroeg ik mij af of het gemakkelijk is om van Gnome naar KDE over te stappen…
Bij voorbaat dank, Frank
Hallo,
Ik heb Opensuse 12.1 met Gnome op mijn laptop geinstalleerd. Nu vroeg ik mij af of het gemakkelijk is om van Gnome naar KDE over te stappen…
Bij voorbaat dank, Frank
in YaST > Software > Software management is een tab Patronen/Patterns. Daar vindt je KDE. Dit laadt in een klap zo ongeveer alles wat je van KDE nodig hebt.
Daarna is in je inlogscherm in het menu Sessie type llinksonder de keus uitgebreid met KDE…
ok, maar als ik het tab patterns open staan er 2 velden base system en desktop environment, hoe selecteer ik nu de benodigde software voor KDE4? (i.a.w. welke zoekslag moet ik onder beide uitvoeren?)
Bij voorbaat dank, Frank
Het patroon ‘Base System’ installeert alleen het meest basale om KDE te draaien. Ik neem aan dat je de volledige desktop functionaliteit wilt gebruiken, je moet dan beide patterns aanvinken.
Een kanttekening nog hierbij: ongetwijfeld wil je ook de laatste KDE gaan draaien, 4.8. Als dat zo is, kun je beter daarvan eerst de repo toevoegen, de optie “Schakel systeempakketten…” gebruiken, en dan pas de beide patterns voor installatie kiezen. Dat bespaart je het updaten na installatie.
Hallo Frank,
KDE4 heeft al heel wat programmas erbij. Als je wat mist kun je die gewoon op de normale manier instaleren. Een patroon/pattern is niks meer dan een selectie van pakketten. KDE4 is een software compilation en heeft dus veel meer dan alleen een desktop.
hm, vreemd, beide patterns zijn aangevinkt, maar als ik bij het login scherm voor KDE kies, gaat na inloggen het scherm volledig op wit (wel met de KDE-mousepointer). Het enige wat ik dan nog kan is ctrl-alt-del en opnieuw inloggen onder Gnome. Volgens mij mis ik de nodige pakketten, want bij beide patterns is niet alle software geinstalleerd, en ik weet ook niet of dat wel zo zou moeten zijn…
dank, Frank
Ik heb links van de logotjes checkboxjes staan, die vink je aan. Rechtsonder Accepteren. Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrttttttt daar gaan ze.
Hm, vreemd. Deze vraag komt vaker voor en het antwoord ken je. Meestal melden mensen dan binen een paar uur dat het prima werkt.
Bij mij zijn ook niet alle pakketten die je rechts ziet geïnstalleerd. Maar de meeste namen daar zien er niet als “onmisbaar” uit.
ok, het is inmiddels opgelost. ik had de meta-package patterns-openSUSE-KDE4 geinstalleerd, maar dit bleek niet genoeg. Deze dus gedeinstalleerd, en daarna de 2 patterns vooraan aangevinkt et voila, ik heb KDE!! Bedankt voor de hulp.
grtn, frank
Graag gedaan.