Koppelen share map op NAS

Goedeniddag,

Op mijn oude Windows 10 PC heb ik OpenSuse LEAP 15.3 geïnstalleerd. Direct na de installatie heb ik een koppeling gemaakt naar de map Data op mijn SynologyNAS met het commando: smb://192.168.X.XX/data. Dat werkte goed.
Op de OpenSuse-host had ik al Oracle VirtualBox geïnstalleerd en daarin mijn eerste virtuele machine (Windows 10) aangemaakt. Binnen Windows 10 heb ik ook een koppeling naar de map Data op de Synology NAS aangemaakt.
Binnen Windows is dat commando: \192.168.X.XX\data](https://192.168.X.XX/data). Ook dat werkte goed en dat werkt nog steeds!

Na installatie van de diverse, noodzakelijke, updates voor OpenSuse kan ik echter geen verbinding meer maken met die share map. Onderstaande melding verschijnt:

"Kan de locatie niet benaderen"

“Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen: Ongeldig argument”

Om te testen of dit probleem wellicht werd veroorzaakt door een instelling op de firewall heb ik deze uitgeschakeld en de pc opniuw opgestart. De eerder opgegeven foutmelding blijft echter verschijnen. Dus de direwall weer ingeschakeld en de pc herstart.
Je zou zeggen dat zowel de Linux machine als de NAS in hetzelfde subnet zouden moeten zitten. Waarom werkt het koppelen als wel direct na installatie van het OS maar na het opdaten van het OS niet meer?

Vervolgens een nieuwe virtuele machine aangemaakt; nu OpenSuse LEAP 15.3. Na installatie was ik weer in staat de map Data op de Synology NAS te koppelen met: smb://192.168.X.XX/data.
Daarna weer de benodigde updates geïnstalleerd en bij een poging de share map weer te koppelen verschijnt opnieuw de eerder gegeven foutmelding.

Voorts is het vervelend, dat, als de koppeling wel werkt (direct na installatie van OpenSuse dus), deze na een herstart opnieuw moet worden gemaakt. Ik heb begrepen dat dit is te ondervangen door het bestand fstab aan te passen, zodat die koppeling bij het opstarten direct wordt gemaakt. Is dat echter dan ook de oplossing voor het voorkomen van de foutmelding? Ik ben een newbie op Linux gebied en kan redelijk overweg met netwerken. Dit gaat me echter boven de (postbode) pet.

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.

Mvg,

Postbode

[LEFT]

[/LEFT]

[LEFT]
[/LEFT]
[LEFT]
[/LEFT]
[LEFT]

[/LEFT]

Hallo,

Ik kon ook geen verbinding maken met mijn NAS vanuit openSUSE 15.3, blijkbaar vanwege een recente update van Samba. Ik heb wat informatie over het probleem gevonden op https://dheinemann.com/posts/2022-05-02-working-around-broken-smb-shares-fedora-35. Dus ik gebruik de tijdelijke oplossing om Samba te downgraden van versie 4.15.7 naar 4.15.4.

Binnen YaST-softwarebeheer heb ik naar Samba-pakketten gezocht en alle 4.15.7-pakketten gedowngraded door versie 4.15.4 te selecteren op het tabblad Versies. Daarna heb ik die 4.15.4-pakketten beschermd, zodat ze niet opnieuw worden bijgewerkt naar 4.15.7.

Ter info, ik ken de Nederlandse taal niet, maar ik heb Google translate gebruikt. Ik hoop dat de vertaling begrijpelijk is.

John

Hallo postbode,

Ik werk niet met MS Windows en dus ook niet met Samba, maar ik wil je toch even welkom heten.

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hierboven hebt.

John,
Thanks so much for this solution. I will surely try the downgrade of Samba and shall inform you about my findings.

Greetings Jan

Henk,

Ik weet niet of dit gaat werken maar ik ga het in elk geval proberen

Groet,
Jan